Dr Irena Eris wycofuje się z giełdowego debiutu. Spółka podała powody
Zarząd polskiej firmy kosmetycznej Dr Irena Eris podjął decyzję o wycofaniu się z planów organizacji pierwszej oferty publicznej i debiutu na warszawskiej giełdzie. Jak wynika z komunikatu spółki, chodzi o "niesprzyjające warunki rynkowe".
Spółka zapowiadała w ostatnim czasie debiut na Giełdzie Papierów Wartościowych. Komisja Nadzoru Finansowego zatwierdziła prospekt emisyjny polskiego producenta kosmetyków sporządzony z myślą o organizacji pierwszej oferty publicznej (IPO). W jej ramach do obrotu miały trafić akcje stanowiące 27 proc. kapitału. Spółka chciała w ten sposób pozyskać środki na zrealizowanie swojej strategii. Jak się jednak okazuje, do wejścia na giełdowy parkiet na ten moment nie dojdzie.
"W ostatnich dniach odbyliśmy szereg spotkań z inwestorami instytucjonalnymi. Nasz model biznesowy, doświadczenie i strategia rozwoju spotkały się z dużym uznaniem. Bardzo dużym zainteresowaniem cieszyły się również zapisy inwestorów indywidualnych. Finalnie podjęliśmy jednak decyzję o odwołaniu oferty publicznej. Przy obecnych warunkach, jeśli chodzi o rynek pierwotny, nie mogliśmy ustalić ceny oferowanych akcji na satysfakcjonującym nas poziomie" - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, Paweł Orfinger, prezes spółki Dr Irena Eris.
"Nasza firma prężnie się rozwija w kraju i za granicą. Mamy bardzo dobrą sytuację finansową. Emisja akcji i pozyskane z niej środki miały pozwolić nam na skokowe zwiększenie skali, przede wszystkim poprzez akwizycje i ekspansję na rynkach zagranicznych. Jestem przekonany, że kierunek naszego rozwoju pozostanie ten sam. Przeanalizujemy natomiast tempo realizacji tego planu i dostępne możliwości jego sfinansowania" - dodał Orfinger.
Jak podano, decyzja o odwołaniu oferty publicznej sprawia, że zapisy złożone na akcje przez inwestorów indywidulanych zostaną uznane za nieważne, a dokonane płatności zostaną zwrócone inwestorom nie później niż 7 dni od dnia ogłoszenia decyzji o odwołaniu oferty.
Oferta publiczna spółki Dr Irena Eris miała obejmować łącznie do 12,5 mln akcji, w tym 11 mln akcji nowej emisji i 1,5 mln akcji istniejących. Cena maksymalna akcji została ustalona na 12,8 zł za sztukę. Z emisji nowych akcji Dr Irena Eris chciała pozyskać około 140 mln zł.
Spółka podawała w prospekcie, że środki zostałyby przeznaczone na sfinansowanie zakupu jednego lub większej liczby podmiotów lub aktywów (w tym również marek kosmetycznych), działających w sektorze kosmetycznym w Polsce lub za granicą, w szczególności w Europie (od 70 mln zł do 120 mln zł), a także na sfinansowanie dalszego organicznego rozwoju na rynkach zagranicznych, na których prowadzona jest już działalność, a także nowych - w szczególności w Ameryce Północnej (od 30 mln zł do 80 mln zł).
Zapisy na akcje od inwestorów indywidualnych przyjmowane były od 20 do 27 czerwca. Do 27 czerwca trwała budowa księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych. Rolę firmy inwestycyjnej pośredniczącej w ofercie, koordynatora oraz prowadzącego księgę popytu wśród inwestorów instytucjonalnych pełnił Trigon Dom Maklerski.
Kluczowym segmentem działalności biznesowej grupy Dr Irena Eris jest segment kosmetyczny. Firma jest właścicielem marek: Dr Irena Eris, Pharmaceris, Emotopic, Lirene i Under Twenty. W 2022 r. spółka przejęła rodzinną firmę Sulphur z Buska-Zdrój, poszerzając swoją ofertę produktową o leki OTC (bez recepty) oraz kosmetyki uzdrowiskowe. W skład segmentu kosmetycznego wchodzi również działalność Kosmetycznych Instytutów Dr Irena Eris oraz Dr Irena Eris Beauty Partner.
Drugi segment działalności biznesowej grupy, który na koniec 2022 r. odpowiadał za 22 proc. łącznych przychodów, stanowią usługi hotelarskie. Firma jest operatorem trzech luksusowych hoteli - w Krynicy-Zdroju, Wzgórzach Dylewskich oraz w Polanicy-Zdroju. Planuje budowę hotelu SPA w Świnoujściu oraz kolejnych obiektów w Polsce oraz za granicą.
W 2022 r. skonsolidowane przychody Grupy Dr Irena Eris wyniosły 340,2 mln zł, czyli o 14,3 proc. więcej niż rok wcześniej. Firma odnotowała w tym czasie wynik znormalizowanej EBITDA na poziomie 54,9 mln zł (+1,7 proc. rdr) oraz zysk netto w wysokości 30,9 mln zł (+16,2 proc. rdr).