Fitch nadał rating dla ORBIS S.A.

Fitch Ratings, Warszawa, 8 sierpnia 2002: Agencja ratingowa Fitch Ratings nadała spółce Orbis S.A. krajowy rating długoterminowy w wysokości "A-(pol)" z perspektywą stabilną.

Fitch Ratings, Warszawa, 8 sierpnia 2002: Agencja ratingowa Fitch Ratings nadała spółce Orbis S.A. krajowy rating długoterminowy w wysokości "A-(pol)" z perspektywą stabilną.

W ten sposób zakończony został proces zamiany ratingu nadanego przez CERA S.A. na rating krajowy Fitch Ratings.

Nadany rating odzwierciedla wiodącą pozycję Orbisu na polskim rynku hotelarskim, dobry profil kredytowy Spółki, zaangażowanie Accor jako inwestora strategicznego w Spółce, jak również podatność branży hotelarskiej na wahania koniunkturalne. W 2000 r. Accor (międzynarodowy rating 'BBB+/F2' nadany przez Fitch), został inwestorem strategicznym Orbisu i jest obecnie największym akcjonariuszem, posiadającym 25% akcji Spółki. Orbis S.A. działa pod znanymi markami: Orbis, która jest marką dobrze rozpoznawalną w Polsce oraz markami Accoru (Sofitel, Mercure, Novotel oraz Ibis), które są rozpoznawalne na świecie.

Reklama

Spółka jest w dużym stopniu uzależniona od cyklu gospodarczego ze względu na wysoką dźwignię operacyjną wynikającą z tego, że Orbis jest właścicielem niemal wszystkich hoteli w swojej sieci. Orbis działa na wysoce konkurencyjnym rynku. Pojawienie się nowych hoteli w Polsce, w tym zlokalizowanych w dużych miastach, zwiększyło konkurencję ze strony krajowych i międzynarodowych sieci hotelowych, podczas gdy popyt maleje wraz ze spowolnieniem wzrostu gospodarczego oraz osłabieniem ruchu biznesowego i turystycznego. W rezultacie frekwencja w hotelach Orbisu znacznie się zmniejszyła w ciągu ostatnich 5 lat.

Elementem wspierającym rating jest konserwatywna polityka finansowa Zarządu zakładająca m.in. kontynuację programu redukcji kosztów oraz zmniejszenie nakładów inwestycyjnych począwszy od 2001 r. w związku z niekorzystnymi warunkami rynkowymi.

Wolniejszy wzrost gospodarczy w Polsce i osłabienie ruchu biznesowego negatywnie wpłynęły na przychody i zyski Orbisu w 2001 r. Skonsolidowane przychody były niższe o 13% (882 mln zł), podczas gdy EBITDA zmniejszyła się o 31% (125 mln zł). Jednocześnie przychody na dostępny pokój (RevPAR) spadły o 19%. W I połowie 2002 r. nastąpiło dalsze pogorszenie rentowności Spółki. Fitch spodziewa się, że wyniki operacyjne Orbisu pogorszą się w 2002 r. w związku ze złą sytuacją gospodarczą i wzrostem podaży nowych hoteli. Pomimo tego, podstawy Spółki pozostają mocne. Negatywnie na rating wpływa niepewność co do sposobu włączenia 13 hoteli Accora w Polsce w struktury Orbisu. Operacja ta powinna zostać przeprowadzona do końca 2002 r. i będzie finansowana poprzez wzrost zadłużenia.

Rating krajowy w kategorii "A(pol)" oznacza "wysoką wiarygodność kredytową w porównaniu do innych podmiotów ocenianych w tym samym kraju. Jednakże zmiany w otoczeniu lub warunkach gospodarczych mogą wpłynąć na zdolność do terminowej spłaty tych zobowiązań finansowych w większym stopniu, niż w przypadku zobowiązań finansowych zakwalifikowanych do wyższej kategorii."

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: orbis | Fitch | rating | Orbis SA
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »