Grodno SA: W IIQ 13/14 rentowność mocno w górę
Drugi kwartał roku finansowego 2013/14 Grodna stał pod znakiem skokowej poprawy rentowności i stabilnego wzrostu sprzedaży. Warszawska spółka wypracowała niemal 0,85 mln zł zysku netto i prawie 53 mln zł przychodów.
W IIQ 2013/14 sprzedaż Grodna - jednego z największych polskich dystrybutorów elektrotechniki - wzrosła o 9,2 proc. w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego, zwiększając się z 48,2 mln zł do ponad 52,6 mln zł. W całym półroczu finansowym spółka wypracowała już więc 97,5 mln zł przychodów, wobec 95,2 mln zł przed rokiem, oraz 0,91 mln zł zysku netto, wobec niespełna 70 tys. zł w tym samym czasie ub. Po sześciu miesiącach Grodno zanotowało wzrost EBITDA o 22 proc. z 2,87 mln do 3,5 mln zł. O wydajności biznesu Grodna świadczą też po raz kolejny wysokie przepływy operacyjne, które narastająco wyniosły ponad 4 mln zł.
- Zakończony okres był dla nas najlepszym od sześciu kwartałów. Przed wiele miesięcy ciężko pracowaliśmy nad poprawą rentowności. Jak widać po naszych wynikach - z sukcesem. Dzięki naszemu unikatowemu modelowi biznesowemu, uzyskujemy znacznie lepsze wyniki niż konkurencja, nie wdając się w wojnę cenową - komentuje Andrzej Jurczak, prezes Grodna. Zarząd spółki podkreśla, że te pozytywne zmiany to efekt sprawnego prowadzenia biznesu i efektywnego przystosowywania się do wymagań gospodarki. - Po raz kolejny na przykład przy wzroście przychodów ze sprzedaży zredukowaliśmy wartość zapasów, dzięki czemu wzrosła ich rotacja. Świadczy to o prawidłowo dobranych procesach magazynowych - mówi Andrzej Jurczak.
Wzrost rentowności to też efekt konsekwentnej dywersyfikacji oferty o towary charakteryzujące się wyższą marżowością. Jednym z takich segmentów są produkty dla przemysłu. Tutaj dynamika sprzedaży wyniosła około 25 proc. kwartał do kwartału. Dział odpowiada za już za ponad 10 proc. przychodów, a docelowo ma to być około jednej czwartej całej sprzedaży. Kluczową dla Grodna grupą produktową jest również oświetlenie LED.
- Już kilka lat temu postawiliśmy na ten sektor rynku. Szacujemy, że obecnie jesteśmy liderem w tym segmencie. Popyt na LED-y utrzymuje się wciąż na wysokim poziomie, szczególnie wśród właścicieli dużych powierzchni komercyjnych, którzy szukają oszczędności - tłumaczy Andrzej Jurczak.
Spółka również intensywnie pracuje nad nowym dla siebie obszarem fotowoltaiki. Firma jest dystrybutorem tego typu rozwiązań niemieckiego potentata SolarWorld AG. W minionym kwartale Grodno zbudowało na swoim terenie pokazową instalację, która oprócz funkcji demonstracyjnej, jednocześnie produkuje prąd na użytek własny przedsiębiorstwa.
Zgodnie z projekcjami finansowymi zarządu Grodna cały rok 2013/14 ma być znacznie lepszy od ubiegłego. Spółka planuje osiągnąć 198 mln zł obrotów wobec 193 mln rok wcześniej oraz 7,85 mln zł EBITDA przy ubiegłorocznych 6,3 mln zł. Jednocześnie zarząd przewiduje zdecydowany progres na poziomie netto. Ma bowiem zamiar wypracować 2 mln zł czystego zysku, podczas gdy w roku 2012/13 było to 550 tys. zł. - Nasze prognozy są umiarkowanie ostrożne. Będziemy dążyć do tego, żeby pozytywnie zaskoczyć inwestorów - mówi Andrzej Jurczak. Dodaje jednocześnie, że trwający kwartał powinien być jeszcze lepszy od okresu zakończonego.
Notowania spółki Hurtownia Elektryczna Grodno S.A.
Grodno SA to jeden z najdłużej działających na polskim rynku dystrybutorów artykułów elektrotechnicznych i oświetleniowych. Początki firmy sięgają 1990 roku, kiedy to otwarto pierwszy rodzinny sklep elektryczny na warszawskim Powiślu, który wciąż funkcjonuje.
Obecnie podstawowa działalność spółki skupia się na handlu hurtowym poprzez sieć 35 hurtowni zlokalizowanych w całym kraju. Najintensywniej GRODNO SA działa w województwie mazowieckim, gdzie od wielu lat jest liderem. Dzięki dokonanym akwizycjom spółka rozpoczęła proces konsolidacji rozdrobnionego rynku i stała się jedną z czołowych firm w branży elektrotechnicznej w Polsce.
Opr. MM