Grupa Amica szykuje się na spowolnienie na rynku AGD

Grupa Amica szykuje się na spowolnienie na rynku. Amica chce poprawiać marże na sprzedaży dzięki m.in. obniżce cen stali i frachtu - poinformował na telekonferencji członek zarządu ds. finansowych Michał Rakowski. Wyzwaniem dla grupy będzie spowolnienie popytu w branży AGD. Fabryka we Wronkach pracuje obecnie na mocach produkcyjnych zmniejszonych o 1/3. Spółka zrezygnowała z pracowników agencyjnych, ale nie ma obecnie planów zmniejszenia zatrudnienia w fabryce.

BIZNES INTERIA na Facebooku i jesteś na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami

Amica obawia się braku popytu na rynku AGD

 - W zakresie wyniku, staramy się tutaj wykorzystywać sytuację ze zmianą w zakresie cen, szczególnie stali. To jest jeden z istotnych potencjałów, które będą do wykorzystania w 2023 roku. W przygotowywanym budżecie na przyszły rok widzimy pole do zmniejszenia cen stali z różnych względów, związanych z sytuacją makro i spowolnieniem na rynku motoryzacyjnym, gdzie te ilości dostępnej stali do produkcji są widoczne. Rok 2023 może stać pod znakiem wykorzystania potencjału w zakresie transportu i cen transportu z Dalekiego Wschodu. Widzimy, że tendencja w zakresie spadku cen kontenerów występuje i mamy nadzieję, że pozwoli to wykorzystać również grupie i osiągnąć lepsze rezultaty i lepsze marże na sprzedawanych towarach niż w bieżącym roku. Na pewno są to elementy, które dają lepszą perspektywę od strony kosztowej - powiedział Rakowski.

Reklama

 - Z drugiej strony musimy pamiętać o czynniku przychodowym, o gorszej sytuacji ogólnorynkowej i spowolnieniu popytu, wysokiej inflacji, która ma wpływ na ten popyt szczególnie na rynkach wschodniej Europy. Pozostaje niestety element związany z toczącą się wojną w Ukrainie. Od strony przychodowej rok 2023 będzie stał pod znakiem wyzwań. Z punktu widzenia kosztów będą obszary do wykorzystania i polepszenia wyników - dodał.

Wyniki Grupy Amica stabilne

Po trzech kwartałach 2022 roku przychody grupy wzrosły o 2,7 proc. do blisko 2,5 mld zł. Marża zysku brutto na sprzedaży spadła w tym okresie do 21 proc. z 24,4 proc. rok wcześniej. Podobnie jak cała branża, największy polski producent AGD istotnie odczuł skokowy wzrost kosztów surowców i komponentów, które nie zostały w pełni skompensowane podwyżkami cen sprzedaży.

W czwartym kwartale 2021 rok w grupa wypracowała 1,01 mld zł przychodów i 44,8 mln zł zysku operacyjnego. Amica na inwestycje w okresie 9 miesięcy br. wydała 72 mln zł.

Amica w fabryce we Wronkach produkuje kuchnie, piekarniki oraz płyty grzewcze. Grupa sprzedaje także produkty AGD kupowane u innych producentów, w celu ich dalszej sprzedaży.

Wysoki popyt na sprzęt grzewczy

W IV kwartale br. spółka obserwuje wysoki popyt na sprzęt grzewczy.

"Jesteśmy po zamkniętym miesiącu październiku. Wartość osiągniętych przychodów ze sprzedaży była na poziomie niższym niż w ubiegłym roku, był to poziom blisko 90 proc. Oznacza to, że popyt jest słabszy. Natomiast wartości przychodów wzrastają w stosunku do miesięcy poprzednich i występuje sezon na sprzęt grzejny" - powiedział członek zarządu.

 "Na razie nie widzimy żadnych czynników, które w listopadzie, czy grudniu miałaby spowodować istotne zmniejszenie naszych estymacji sprzedażowych. Są one na poziomach zbliżonych do roku ubiegłego. Mam nadzieję, że uda się je zrealizować" - dodał.

Członek zarządu poinformował, że Amica zamraża obecnie inwestycje w zwiększanie mocy produkcyjnych, ale nie rezygnuje z nakładów w automatyzację i digitalizację. Zapowiedział, że całoroczny CAPEX grupy powinien wynieść ponad 80 mln zł.

Inwestycje i ograniczone moce produkcyjne

Rakowski powiedział, że fabryka we Wronkach pracuje obecnie na mocach produkcyjnych zmniejszonych o 1/3. Amica zrezygnowała z pracowników agencyjnych, ale nie ma obecnie planów zmniejszenia zatrudnienia w fabryce.

 Grupa Amica sprzedaje małe i duże AGD pod markami: Amica (Europa Środkowa i Zachodnia), Hansa (Europa Wschodnia), Gram (Skandynawia) oraz CDA (Wielka Brytania) oraz Fagor (Hiszpania). Na całym świecie zatrudnia ponad 3 tysiące osób, dzięki którym dostarcza do klientów na blisko 70 rynkach na świecie ok. 5 mln urządzeń rocznie.

AMICA

53,5000 -0,6000 -1,11% akt.: 18.12.2024, 17:51
  • Otwarcie 54,0000
  • Max 54,2000
  • Min 53,2000
  • Kurs odniesienia 54,1000
  • Suma wolumenu 4 422
  • Suma obrotów 236 416,7000
  • Widełki dolne 48,6000
  • Widełki górne 59,4000
Zobacz również: BRASTER MAXCOM ACAUTOGAZ

Grupa Amica miała 7,8 mln zł straty netto

Grupa Amica w III kwartale 2022 roku miała 7,8 mln zł straty netto j.d. wobec 23,2 mln zł zysku netto rok wcześniej - podała spółka w raporcie. Konsensus PAP Biznes zakładał 11,5 mln zł straty netto. Grupa spodziewa się sezonowo wyższego popytu na sprzęt grzejny w czwartym kwartale, co powinno wspierać wyniki całego roku.  Przychody grupy wyniosły w trzecim kwartale br. 847,1 mln zł i były o 6,3 proc. wyższe od konsensusu. Rok temu Amica miała 851,3 mln zł przychodów.

EBITDA wyniosła 17,2 mln zł wobec 5,6 mln zł konsensusu i 45,4 mln zł EBITDA rok wcześniej.

- Wyniki trzeciego kwartału były wyższe od naszych oczekiwań, choć każdy kolejny kwartał 2022 roku był coraz bardziej wymagający. Przygotowaliśmy się również na wysoki sezon sprzętu grzejnego, jaki tradycyjnie powinien nastąpić w ostatnich miesiącach roku. To jednocześnie asortyment, na którym zanotowaliśmy w okresie trzech kwartałów mocny spadek zysków, co spotęgowała sytuacja na rynkach wschodnich - powiedział, cytowany w komunikacie prasowym, członek zarządu ds. finansowych i zasobów ludzkich Michał Rakowski.

Amica ocenia sytuację finansową jako stabilną, a wskaźnik długu netto do EBITDA pozostaje na bezpiecznym poziomie (1,35x). Grupa w okresie trzech kwartałów 2022 roku wygenerowała blisko 255 mln zł gotówki z działalności operacyjnej.

- Zmniejszyliśmy o 71 mln zł zadłużenie kredytowe i faktoring, wydaliśmy też ponad 70 mln zł na inwestycje oraz wypłaciliśmy blisko 27 mln zł w formie dywidendy dla akcjonariuszy. Mimo to posiadaliśmy na koniec września 132 mln zł środków pieniężnych, co oznacza wzrost o 59 mln zł rok do roku. Czujemy się przygotowani od strony finansowej na różne scenariusze rozwoju sytuacji na europejskim rynku AGD - dodał Rakowski.


INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Amica | Amica Wronki | zwolnienia grupowe
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »