Reklama

Grupa Asbis: Udany IV kwartał 2013 roku

ASBISc Enterprises Plc (GPW: ASB), wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy oraz Bliskiego Wschodu i Afryki zaraportował udany IV kwartał 2013 roku. W tym okresie spółka nadal koncentrowała się na poprawie przepływów pieniężnych, marż zysku brutto oraz rentowności, poprzez ulepszanie portfolio produktowego oraz zwiększanie sprzedaży marek własnych. Spółka wypracowała w 2013 r. przychody w wysokości ponad 1,92 mld dolara, natomiast zysk netto przekroczył 12,71 mln dolara.

Sprzedaż marek własnych w IV kwartale 2013 r., Prestigio i Canyon, sięgnęła rekordowego poziomu 162,5 mln dol., co oznacza wzrost o 133,09 proc. rok do roku. W konsekwencji, sprzedaż marek własnych w 2013 roku sięgnęła prawie 469 mln dol., czyli była około trzy razy wyższa niż w 2012 roku.

Udział marek własnych w przychodach ogółem w 2013 roku wyniósł 24,42 proc. w porównaniu do 9,03 proc. w 2012 r., natomiast w przychodach w IV kwartale 2013 r. wyniósł 28,33 proc. w porównaniu do 12,31 proc. w IV kw. 2012 r. W efekcie marża zysku brutto wzrosła z 5,12 proc. w IV kw. 2012 r. do 6,21 proc. w IV kw. 2013 r. oraz z 4,95 proc. w 2012 r. do 6,02 proc. w 2013 roku. W rezultacie, podczas gdy przychody w IV w. 2013 r. wzrosły o 1,29 proc., a w ciągu dwunastu miesięcy o 10,06 proc., wzrost rentowności był istotnie wyższy.

Reklama

W IV kw. 2013 r. zysk brutto wzrósł o 22,79 proc., do 35,643 mln dol. z 29,027 mln dol. w IV kw. 2012 r. Zysk brutto za dwanaście miesięcy wyniósł 115,571 mln dol. w porównaniu do 86,327 mln dol. w 2012 roku, czyli był wyższy o 33,88 proc. W tych samych okresach EBITDA wzrosła odpowiednio o 30,57 proc. i 50,95 proc. i za cały rok sięgnęła 34,840 mln dol. w porównaniu do 23,082 mln dol. w 2012 roku.

W rezultacie spółka zrealizowała prognozy finansowe i przekroczyła górną granicę prognozowanego zysku netto. Prognoza zakładała wypracowanie od 11,0 mln dol. do 12,5 mln dol. zysku, a spółka zanotowała 12,712 mln dol. zysku netto po opodatkowaniu - co oznacza wzrost o 40,51 proc. w porównaniu do 2012 roku.

Sprawdź notowania spółki ASBIS na stronach INTERIA.PL

Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: - Zarówno IV kwartał 2013 jak i cały rok były dla ASBIS udane, szczególnie że byliśmy w stanie wdrożyć tak istotne zmiany w naszym biznesie. Nie jesteśmy już tylko firmą dystrybucyjną, lecz pewnie stoimy na dwóch nogach, ponieważ wykorzystujemy naszą dobrze rozwiniętą sieć dystrybucyjną, by sprzedawać również nasze marki własne. Pozwala nam to polepszać marżę zysku brutto i ogólną rentowność firmy. Wyniki finansowe potwierdzają, że nasza strategia większej koncentracji na wysokomarżowych produktach (zarówno markach własnych jak i innych producentów) jest słuszna. Będziemy ją kontynuować, by dalej rosnąć w 2014 roku.

Kostevitch kontynuował: - Innym osiągnięciem 2013 roku jest poprawa naszych przepływów pieniężnych. Było to trudne zadanie, ponieważ jednocześnie musieliśmy finansować szybko rosnący segment marek własnych. Jednakże osiągnęliśmy zarówno jego trzykrotny wzrost i ponad 40-proc. wyższy zysk netto po opodatkowaniu, poprawiając jednocześnie przepływy pieniężne z działalności operacyjnej o 49 mln dol. i uzyskując około 11 mln dol. dodatnich przepływów w 2013 roku, w porównaniu do 38 mln dol. ujemnych przepływów w 2012 roku. Naszym kolejnym celem jest dalsza poprawa przychodów, szczególnie z marek własnych, oraz dalsza poprawa przepływów pieniężnych z działalności operacyjnej. Oczekujemy, że nasza mocna pozycja rynkowa oraz rozwój marek własnych przyczynią się do osiągnięcia jeszcze lepszych wyników 2014 roku.

PRZEKROCZONA PROGNOZA FINANSOWA NA 2013 ROK, WZROST PLANOWANY W 2014

ASBIS prognozował osiągnięcie w 2013 roku przychodów w wysokości pomiędzy 1,85 mld dol. a 1,95 mld dol. oraz od 11 mln dol. do 12,5 mln dol. zysku netto. Zanotowane 1,920 mld dol. przychodów było bliskie górnej granicy prognozy, podczas gdy 12,712 mln dol. zysku netto pozwoliło przekroczyć górną granicę prognozy. Mając na uwadze pozytywne zmiany w 2013 roku, ASBIS oczekuje dalszego wzrostu w 2014 roku.

SZCZEGÓŁOWA INFORMACJA O STRUKTURZE SPRZEDAŻY

Najistotniejszym osiągnięciem IV kw. 2013 r. oraz całego 2013 roku był mocny wzrost sprzedaży marek własnych oraz ich udziału w przychodach ogółem.

- W IV kw. 2013 r. przychody z marek własnych wzrosły o 133,09 proc. notując nowy historyczny rekord w wysokości 162,523 mln dol. (było to więcej niż w całym 2012 roku) w porównaniu do 69,726 mln dol. w IV kw. 2012r. . Udział marek własnych w przychodach ogółem wyniósł 28,33 proc. w porównaniu do 12,31 proc. w IV kw. 2012 r.

- W I-IV kw. 2013 r. przychody z marek własnych wzrosły o 197,60 proc. notując nowy historyczny rekord w wysokości 468,988 mln dol. w porównaniu do 157,590 mln dol. w I-IV kw. 2012. Udział marek własnych w przychodach ogółem wyniósł 24,42 proc. w 2013 roku w porównaniu do 9,03 proc. w 2012.

ASBIS zwiększył również istotnie sprzedaż w dynamicznie rozwijających się segmentach tabletów i smartfonów:

- W IV kw. 2013 r. przychody ze sprzedaży tabletów wzrosły o 98,76 proc. do 110,654 mln dol. z 55,672 mln dol. w analogicznym okresie 2012 roku. Było to możliwe głównie dzięki znacznie wyższej sprzedaży jednostkowej. W całym 2013 roku przychody wzrosły o 172,37 proc. do 334,444 mln dol. ze 122,786 mln dol. w 2012 roku.

- W IV kw. 2013 r. przychody ze sprzedaży smartfonów wzrosły o 25,84 proc. do 79,016 mln dol. z 62,789 mln dol. w analogicznym okresie 2012 roku. Było to możliwe głównie dzięki znacznie wyższej sprzedaży jednostkowej. W całym 2013 roku przychody wzrosły o 141,93 proc. do 357,126 mln dol. ze 147,614 mln dol. w 2012 roku.

- - - - - -

ASBIS Enterprises Plc ma siedzibę na Cyprze i specjalizuje się w dystrybucji sprzętu i oprogramowania komputerowego, rozwiązań mobilnych, komponentów IT i peryferiów, a także szerokiej gamy produktów informatycznych i urządzeń cyfrowych. Spółka założona w roku 1990, jest obecna w Europie Środkowo-Wschodniej, krajach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego, na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej, prowadząc sprzedaż w 75 krajach świata.

Grupa dystrybuuje produkty wielu producentów, produkuje i sprzedaje produkty pod markami własnymi: Prestigio (smartfony, tablety, pamięci zewnętrzne, oprawione w skórę akcesoria USB, urządzenia GPS i Car-DVR, MultiBoardy itp.) i Canyon (odtwarzacze MP3, produkty sieciowe i inne urządzenia peryferyjne).

ASBIS posiada podmioty zależne w 26 krajach, zatrudnia ponad 1700 osób i zaopatruje 32 tysiące klientów.

Od października 2007 roku spółka jest notowana na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie pod symbolem ASB (ASBIS).

Opr. MD

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »