Grupa Cyfrowy Polsat: wzrost zysku netto o blisko 50 proc.

Grupa Cyfrowy Polsat zanotowała w trzecim kwartale wzrost przychodów i zysków, mimo trwającej pandemii. Rozpoczęła wypłatę rekordowo wysokiej dywidendy w łącznej kwocie 640 mln zł, prowadząc jednocześnie działania rozwojowe. Zaangażowała się też w walkę z koronawirusem - grupa i Zygmunt Solorz przeznaczyli na ten cel około 50 mln zł.

- Charakter i różnorodność naszej działalności sprawiły, że nasz biznes okazał się odporny na sytuację, w jakiej wszyscy się znaleźliśmy. Jednocześnie trzeci kwartał pozwolił nam odbudować wyniki segmentu mediowego, który najdotkliwiej odczuł skutki wiosennego lockdownu - mówi Mirosław Błaszczyk, prezes Cyfrowego Polsatu i Polkomtela, operatora sieci Plus.

Przychody Grupy Polsat wzrosły w trzecim kwartale 2020 r. w porównaniu z trzecim kwartałem 2019 r. o prawie 4 proc., do ponad 3 mld zł; skorygowana EBITDA wzrosła o 6 proc., do blisko 1,1 mld zł; a zysk netto wzrósł o prawie 46 proc. - do 345 mln zł.

Reklama

Kontynuacja rozwoju grupy


- Mając stabilną sytuację finansową, z myślą o dalszym rozwoju grupy, prowadziliśmy duże projekty inwestycyjne. Kupiliśmy Grupę Interia, kanały Fokus TV i Nowa TV rozszerzyły portfolio Telewizji Polsat, uruchomiliśmy sprzedaż fotowoltaiki pod marką ESOLEO, a dzięki intensywnej rozbudowie naszej sieci 5G w jej zasięgu już w przyszłym roku znajdzie się ponad 11 milionów mieszkańców Polski - poinformował Błaszczyk.

W maju w siedmiu miastach na stu nadajnikach ruszyła pierwsza w Polsce sieć 5G Plusa na częstotliwości 2600 MHz TDD. Pozwala ona osiągać szybkość internetu do 600 Mb/s. Do listy obecnych miast z 5G dołączy kolejnych ponad 150 miejscowości, dzięki czemu łącznie z najszybszego 5G w Polsce będzie mogło korzystać w 2021 r. ponad 11 mln osób.

Po przejęciu Interii nastąpiła integracja portalu w ramach struktur Grupy Polsat. Inwestycja ma się przyczynić do zajęcia przez grupę istotnej pozycji w internecie - wzmocnić jej pozycję na rosnącym rynku reklamy online i stanowić dodatkowy kanał dystrybucji i monetyzacji treści produkowanych przez grupę.

Grupa Polsat rozpoczęła także działalność na rynku fotowoltaiki. W lipcu wprowadziła do oferty instalacje fotowoltaiczne pod nową marką ESOLEO.

Jednocześnie firma włączyła się w walkę z pandemią. Zakupiła 200 tysięcy testów na koronawirusa wraz z niezbędną aparaturą laboratoryjną za kwotę ponad 16 mln zł, przekazała szpitalom zakaźnym 20 respiratorów o wartości niemal 3 mln zł, kupiła środki ochrony oraz 2200 tabletów dla dzieci wykluczonych cyfrowo.

Wyniki wyższe od oczekiwań rynkowych

Przychody Grupy Polsat wzrosły w trzecim kwartale do ponad 3 mld zł. Nastąpiła stabilizacja przychodów detalicznych, jednocześnie wzrosły przychody hurtowe, na co wpływ miał wzrost przychodów z tytułu reklamy spowodowany głównie konsolidowaniem od lipca wyników Interii, ale też wzrost przychodów z rozliczeń międzyoperatorskich - zwiększył się bowiem wolumen połączeń głosowych wykonywanych w okresie epidemii COVID-19.

Wyższe były przychody ze sprzedaży sprzętu oraz pozostałe przychody ze sprzedaży, spowodowane konsolidacją spółki Esoleo zajmującej się sprzedażą instalacji fotowoltaicznych.

Przychody z reklamy telewizyjnej i sponsoringu Grupy TV Polsat w trzecim kwartale zwiększyły się o 0,9 proc. rok do roku, do 252 mln zł. W tym samym czasie cały rynek reklamy telewizyjnej zanotował spadek o 2,2 proc. W efekcie udział grupy w rynku reklamy telewizyjnej i sponsoringu wzrósł do 29 proc.

- Po trudnym drugim kwartale zgodnie z naszymi przewidywaniami w trzecim kwartale nastąpiło wyraźne odbicie rynku reklamy TV. Jesienią powróciły na antenę wszystkie nasze flagowe programy, a koszty ramówki były dostosowane do kondycji rynku reklamowego. Nasz kanał główny był liderem oglądalności w grupie komercyjnej, a wyniki całej grupy sięgnęły górnej granicy naszych założeń strategicznych i wyniosły blisko 25 proc. Zanotowaliśmy pozytywną dynamikę przychodów reklamowych w przeciwieństwie do całego rynku, który był na małym minusie - mówi Stanisław Janowski, prezes zarządu Telewizji Polsat.

EBITDA grupy zwiększyła się o 6 proc., do 1,08 mld zł, przy marży EBITDA na poziomie blisko 36 proc. Zysk operacyjny grupy wzrósł o ponad 10 proc., do 506 mln zł, a zysk netto zwiększył się o prawie 46 proc., do 345 mln zł.

Grupa ma ponad 2 miliony klientów oferty multiplay. Ich liczba wzrosła w trzecim kwartale o 5 proc., do 2,048 mln.

- Liczba klientów naszego flagowego programu smartDOM wzrosła o 100 tys. Był to kolejny kwartał silnego wzrostu liczby świadczonych usług kontraktowych - o blisko 600 tys. rok do roku, dzięki czemu ich łączna liczba przekroczyła 15 milionów. Po raz kolejny obniżyliśmy również wskaźnik odejść klientów (churn - red.) - do poziomu 6,1 proc. (wobec 6,8 proc. rok wcześniej - red.), co świadczy o wysokim zadowoleniu klientów z jakości naszych usług - podkreśla Maciej Stec, Wiceprezes Zarządu ds. Strategii Cyfrowego Polsatu i Polkomtela.

Liczba usług kontraktowych (internet, płatna telewizja i telefonia komórkowa) wzrosła o 4 proc. do 15,17 mln. ARPU, czyli wskaźnik opisujący średni miesięczny przychód firmy w przeliczeniu na jednego abonenta, wzrósł o 2,5 proc., do 86,9 mln zł. Jak wyjaśnia spółka, był to efekt budowy wartości istniejącej bazy klienckiej i wzrostu przychodów z tytułu rozliczeń międzyoperatorskich.

Zadłużenie netto wyniosło 11,9 mld zł, a zapadalność istotnej części długu (6,2 mld zł) nastąpi w 2024 roku.

Odporność w czasach pandemii

Grupa wykazała odporność na zakłócenia wywołane pandemią koronawirusa. Nie ucierpiał popyt na usługi łączności i rozrywkę domową, mimo przejściowego zamknięcia części sieci sprzedaży. Jak zapewnia firma, telewizja i internet to kanały reklamowe najbardziej odporne na turbulencje związane z COVID-19. Również perspektywy czwartego kwartału są relatywnie stabilne.

Pozytywny wpływ zawirowań przejawiał się w popycie na większe pakiety danych w związku z pracą zdalną i edukacją domową. Wzrósł też popyt na treści premium (płatna telewizja/VOD), klienci chętniej przechodzili na wyższe pakiety. Wśród innych korzyści spółka wskazuje mniej wymagający rynek pracy i niskie stopy procentowe przekładające się na niższe koszty obsługi długu.

Ale nie brakuje też obaw związanych z pandemią. Kluczowa jest niepewność co do czasu jej trwania i wpływu na światowa, europejską i krajową gospodarkę. Słabsza kondycja gospodarki wpłynęłaby negatywnie na perspektywy rynku reklamowego w średnim terminie.

Grupa Polsat jest największą grupą medialno-telekomunikacyjną w Polsce. Prowadzi działalność w obszarze usług płatnej telewizji, usług telekomunikacyjnych, szerokopasmowego mobilnego internetu i szerokopasmowego internetu stacjonarnego. Poza tym działa w obszarze nadawania i produkcji telewizyjnej (Telewizja Polsat), mediów internetowych (Interia, Polsatnews.pl, Polsatsport.pl) i usług hurtowych na rynku międzyoperatorskim.

morb

CYFRPLSAT

10,0350 0,0200 0,20% akt.: 25.04.2024, 09:32
  • Otwarcie 10,0200
  • Max 10,1150
  • Min 9,9380
  • Kurs odniesienia 10,0150
  • Suma wolumenu 92 848
  • Suma obrotów 928 262,5990
  • Widełki dolne 9,0180
  • Widełki górne 11,0200
Zobacz również: KDMSHIPING TATRY VOXEL

Najważniejsze dane operacyjne za III kwartał 2020 r.

(Bez uwzględnienia danych operacyjnych Grupy Netia, które są publikowane oddzielnie od wyników Grupy Cyfrowy Polsat):

  •       Liczba klientów usług multiplay, świadczonych m.in. w ramach flagowego programu smartDOM, wzrosła o 100 tys. (5 proc.) r./r. do 2,048 mln, co stanowi 37 proc. bazy klientów kontraktowych.

Do 6,28 mln wzrosła liczba usług posiadanych przez tę grupę klientów.

               Wskaźnik churn został obniżony do bardzo niskiego poziomu wynoszącego 6,1 proc. w skali roku.

  • Dynamiczny przyrost liczby usług kontraktowych - o 581 tys. r./r. do blisko 15,2 mln, a stanowią one 85 proc. wszystkich świadczonych usług.

-        Wzrost wskaźnika nasycenia usługami przypadającymi na klienta - o 5,4 proc. r./r., a każdy z klientów posiadał średnio 2,72 usługi z portfolio Grupy.

-        Średni przychód od klienta kontraktowego (ARPU) wzrósł o 2,5 proc. r./r. i wyniósł 86,9 zł.

·         Baza prepaid na poziomie 2,7 mln z rosnącym ARPU w wysokości 21,5 zł.

·         Łącznie Grupa Polsat świadczy ponad 17,8 mln usług płatnej telewizji, Internetu i telefonicznych, a ich liczba wzrosła w ciągu roku o ok. 600 tys.

  • Kanały Grupy Telewizji Polsat niezmiennie pozostawały w czołówce rynku oglądalności w grupie komercyjnej, osiągając w III kwartale wynik 24,6 proc.


  • Przychody Grupy Telewizji Polsat z reklamy telewizyjnej i sponsoringu w III kwartale wyniosły 252 mln zł, w efekcie czego udział Grupy w rynku reklamy TV wzrósł r./r. do poziomu 29,0 proc.
INTERIA.PL/Informacja prasowa
Dowiedz się więcej na temat: Cyfrowy Polsat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »