Reklama

Grupa Eurocash umacnia pozycję

W IV kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,04 mld zł i były o ponad 13% wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 20%, do 20,32 mld zł.

W IV kwartale 2015 r. przychody ze sprzedaży Grupy Eurocash, krajowego lidera w hurtowej dystrybucji żywności i innych towarów szybko rotujących (FMCG), wyniosły 5,04 mld zł i były o ponad 13% wyższe niż w analogicznym okresie 2014 r. W całym ubiegłym roku skonsolidowana sprzedaż wzrosła o 20%, do 20,32 mld zł.

Wyniki Grupy Eurocash za IV kwartał 2015 r.

- Wzrost zyskowności dzięki wyższej sprzedaży i istotnej redukcji zadłużenia

- Dynamiczny wzrost sprzedaży to m.in. efekt przejęcia spółki Service FMCG (wyodrębnionej z Kolportera) oraz Inmedio w 2014 r., a także poprawy sprzedaży w innych kluczowych formatach oraz dalszej ekspansji organicznej.

- W IV kwartale 2015 r. Eurocash uruchomił 10 nowych lokalizacji Cash&Carry, a w całym ubiegłym roku liczba placówek tego formatu wzrosła o 19 (do 187 na koniec 2015 r.).

Reklama

- Zysk brutto na sprzedaży wypracowany przez Grupę Eurocash w IV kwartale 2015 r. wyniósł ponad 553 mln zł (wzrost o 9% w porównaniu z analogicznym okresem 2014 r.), a w całym ubiegłym roku przekroczył 2 mld zł, co stanowi wzrost o 11% r/r.

- EBITDA, czyli zysk operacyjny powiększony o amortyzację, w ostatnim kwartale ubiegłego roku wyniosła blisko 185 mln zł (+17% r/r), a narastająco za 12 miesięcy 2015 r. wyniosła 476 mln zł (+15% r/r).

- Przepływy operacyjne netto w IV kwartale 2015 r. wyniosły 147 mln zł, a w całym ubiegłym roku sięgnęły 978 mln zł. Pozwoliło to Grupie Eurocash obniżyć wskaźnik zadłużenia netto do poziomu 0,37x EBITDA.

- Wyższa EBITDA oraz niższe koszty finansowe w związku z redukcją zadłużenia przełożyły się na wzrost zysku netto Grupy Eurocash w IV kwartale ubiegłego roku o 45%, do blisko 109 mln zł. Skonsolidowany zysk netto za cały 2015 r. wyniósł natomiast ponad 230 mln zł, co oznacza wzrost o 26% rok do roku.

- Zysk netto przypisany akcjonariuszom Eurocash wyniósł w IV kwartale 2015 r. 97 mln zł (+34% r/r), a narastająco w całym ubiegłym roku 212 mln zł (+18%).

- Warunki makroekonomiczne dla rynku FMCG pod koniec 2015 r. były korzystniejsze niż we wcześniejszych kwartałach, gdyż doszło do odwrócenia trendu deflacyjnego. W ostatnim kwartale ubiegłego roku mieliśmy inflację cen żywności i napojów bazalkoholowych na poziomie 0,1% r/r, aczkolwiek ten niewielki wzrost wynikał głównie z niskiej bazy porównawczej. W całym 2015 r. ceny spadły średnio o 1,7%. Z uwagi na utrzymującą się presję cenową i niesłabnącą konkurencję, w szczególności ze strony dyskontów, sytuacja w tzw. handlu tradycyjnym jest wciąż bardzo wymagająca - powiedział Jacek Owczarek, członek zarządu i dyrektor finansowy Eurocashu.

- W tych warunkach Grupa Eurocash umocniła pozycję rynkową i zanotowała wyraźny wzrost sprzedaży: o ponad 13% w IV kwartale i o blisko 20% w całym 2015 r.

Złożyły się na to głównie przejęcia dokonane w 2014 r. W minionym roku przyspieszyliśmy natomiast ekspansję organiczną w formacie Cash&Carry. To był dla nas rekordowy rok pod względem liczby otwarć nowych hurtowni - w samym IV kwartale uruchomiliśmy 10 lokalizacji Cash&Carry, a w całym 2015 r. otworzyliśmy 19 placówek w tym formacie - wskazał Jacek Owczarek.

Dzięki pozytywnym wynikom sprzedażowym także w innych formatach, w szczególności Eurocash Dystrybucja i Delikatesy Centrum, sprzedaż Grupy Eurocash była wyższa niż przed rokiem, również po wyłączeniu przychodów przejętych podmiotów (wzrost o około 4% r/r).

Wyższa sprzedaż przełożyła się na wzrost zysku brutto na sprzedaży w IV kwartale 2015 r. do ponad 553 mln zł, czyli o 9% rok do roku, a w całym ubiegłym roku do 2,02 mld zł, co oznacza wzrost o 11% w porównaniu z 2014 r.

EBITDA Grupy Eurocash za ostatni kwartał 2015 r. wyniosła natomiast blisko 185 mln zł, o 17% więcej niż w analogicznym okresie 2014 r. Mimo mniej korzystnego miksu sprzedażowego, tj. wzrostu udziału papierosów i wyrobów tytoniowych (po przejęciu części biznesu Kolportera), których sprzedaż charakteryzuje się niższą rentownością, w IV kwartale ubiegłego roku marża EBITDA wzrosła do 3,66% wobec 3,54% rok wcześniej. W całym 2015 r. skonsolidowana EBITDA wyniosła niemal 476 mln zł, co oznacza wzrost o 15% r/r.

IV kwartał 2015 r. był kolejnym z rzędu, w którym Grupa Eurocash zanotowała znaczące dodatnie przepływy z działalności operacyjnej - wyniosły 147 mln zł (wobec 51 mln zł w IV kwartale 2014 r.), a w całym ubiegłym roku aż 978 mln zł (246 mln zł rok wcześniej).

- Tak jak zapowiadaliśmy, kontynuowaliśmy działania związane z optymalizacją poziomu zapasów, a uwolniona w ten sposób gotówka pozwoliła nam na dalsze istotne obniżenie zadłużenia. W efekcie, dług netto Grupy na koniec 2015 roku kształtował się na niskim poziomie 0,37x EBITDA, podczas gdy rok wcześniej przekraczał jeszcze 2-krotność wyniku EBITDA - wskazał Jacek Owczarek.

Wyższy wynik na poziomie EBITDA w połączeniu z niższymi kosztami finansowymi w efekcie redukcji zadłużenia przełożył się na wyraźną poprawę rentowności netto. Skonsolidowany zysk netto wzrósł w IV kwartale 2015 r. do 109 mln zł, tj. o 45% r/r, a w całym ubiegłym roku do 230 mln zł (+26% r/r).

2015 rok to również okres, w którym Eurocash mocno angażował się w działania wspierające konkurencyjność klientów Grupy - głównie małych i średnich niezależnych sklepów detalicznych (działających samodzielnie lub w ramach sieci franczyzowych czy partnerskich). - Z powodzeniem rozwijaliśmy m.in. koncepcję Faktoria Win, dzięki której ta kategoria produktów w atrakcyjnej dla konsumentów formie powróciła do niezależnych sklepów z tzw. rynku tradycyjnego. W 2015 r. zorganizowaliśmy również ogólnopolską akcję promocyjną MEGATURNIEJ, która objęła niemal 10 tysięcy niezależnych sklepów, a jej elementem był turniej telewizyjny Mistrz Zakupów. Wierzymy w przyszłość handlu tradycyjnego w Polsce i dalej zamierzamy w niego inwestować - wskazał Jacek Owczarek.

Poza dostarczaniem skutecznych rozwiązań do zdobywania przewagi konkurencyjnej na lokalnym rynku oraz poprawy rentowności prowadzonych sklepów, wsparcie Grupy Eurocash ma także inną formę: - W ramach rozwijanej przez nas Akademii Umiejętności przeszkoliliśmy w ubiegłym roku około 3,5 tysiąca właścicieli i pracowników sklepów. Dla uzdolnionych dzieci pracowników naszych franczyzobiorców ufundowaliśmy natomiast specjalny program stypendialny - dodał członek zarządu Grupy Eurocash.

Grupa Eurocash to największa polska firma zajmująca się hurtową dystrybucją produktów żywnościowych, chemii gospodarczej, alkoholu i wyrobów tytoniowych (FMCG). Poprzez szereg formatów dystrybucji, koncentruje się na hurtowej dystrybucji produktów FMCG do tradycyjnych sklepów i placówek detalicznych w całej Polsce. W ramach prowadzonych przez Grupę Eurocash sieci franczyzowych i partnerskich skupionych jest około 13 tysięcy niezależnych sklepów detalicznych.

opr.MZB

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »