Reklama

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. podsumowuje 2013 r.

Wysoka kapitalizacja, poprawa wyników finansowych, kontynuacja realizacji ważnych inwestycji na koncesyjnym odcinku autostrady A4 - Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. podsumowała 2013 rok.

Grupa Kapitałowa Stalexport Autostrady S.A. uzyskała w 2013 r. przychody ze sprzedaży wynoszące 206,5 mln zł (o 11 procent wyższe w porównaniu z rokiem 2012). W skonsolidowanym raporcie rocznym Grupa wykazała zysk netto w wysokości 62,4 mln zł.

Poprawa wyników Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady w 2013 roku w porównaniu z rokiem ubiegłym, to efekt m.in. minimalizacji kosztów ogólnego zarządu spółki, zmniejszenia jej zadłużenia oraz wzrostu przychodów ze sprzedaży. Znaczący udział w przychodach Grupy Kapitałowej ma działalność związana z zarządzaniem koncesyjnym odcinkiem autostrady A4 Katowice-Kraków, prowadzona przez należącą do Grupy spółkę Stalexport Autostrada Małopolska. W minionym roku przychody spółki z tytułu poboru opłat za przejazd autostradą wyniosły 202,3 mln zł. Aż 47,5 mln zł z tej kwoty zostało przekazanych stronie publicznej w postaci podatków i innych opłat.

Reklama

Dla koncesjonariusza autostrady A4 rok 2013 był kolejnym okresem inwestowania w projekty ukierunkowane w zwiększenie komfortu podróżnych, jak również niwelowanie wpływu autostrady na środowisko naturalne. Wartość inwestycji zrealizowanych przez Stalexport Autostrada Małopolska w 2013 roku wyniosła 29 mln zł.

Z uwagi na rosnący poziom ruchu na A4 Katowice-Kraków (w 2013 r. natężenie ruchu wzrosło o 10,5 procent w porównaniu do roku 2012) zarządca A4 realizuje długofalowy program zwiększenia przepustowości placów poboru opłat. Dotychczas place w Mysłowicach i Balicach zostały poszerzone o cztery dodatkowe stanowiska do obsługi kierowców (obecnie jest ich dziewięć w każdym kierunku). Ponadto realizowany jest projekt Wymiany Urządzeń Poboru Opłat, który pozwoli na wprowadzenie nowych, szybszych sposobów wnoszenia opłat, w tym również bez konieczności zatrzymywania pojazdu. Poza realizacją inwestycji ukierunkowanych na szybszą obsługę na bramkach autostradowych, w 2013 roku koncesjonariusz zadbał o komfort mieszkańców osiedli umiejscowionych w niedalekim sąsiedztwie autostrady, budując ekrany akustyczne o łącznej długości 1,5 km.

W minionym roku wynik finansowy Grupy Kapitałowej został odzwierciedlony we wzroście wartości rynkowej Stalexport Autostrady. W 2013 roku kapitalizacja spółki osiągnęła najwyższy poziom od pięciu lat. Od początku do końca ubiegłego roku kurs akcji spółki wzrósł o ponad 80 procent.

Emil Wąsacz, prezes, dyrektor generalny Stalexport Autostrady oraz Stalexport Autostrada Małopolska - Kluczowym projektem Grupy Kapitałowej Stalexport Autostrady pozostaje długoterminowy projekt zarządzania i eksploatacji A4 Katowice-Kraków, który wymaga od nas ponoszenia rozłożonych w czasie nakładów inwestycyjnych. Należy to brać pod uwagę interpretując roczne wyniki spółki prowadzącej taką działalność jak nasza. W kolejnych okresach Grupa bierze pod uwagę możliwość zaangażowania kapitałowego w niektóre z istniejących projektów koncesyjnych w Polsce oraz uczestnictwo w przyszłych przetargach dotyczących infrastruktury drogowej w obszarach, w których Grupa prowadzi działalność gospodarczą. Dodatkową szansą na rozwój Grupy byłaby prywatyzacja istniejących odcinków dróg w Polsce. Doświadczenia Włoch i Francji w tym zakresie jednoznacznie wskazują, że jest to instrument pozwalający nie tylko na szybkie zredukowanie części długu publicznego, ale również na przyspieszenie procesu rozbudowy infrastruktury z zachowaniem standardów bezpieczeństwa i jakości. Jestem przekonany, że tego typu projekty byłyby w obszarze zainteresowań nie tylko naszej spółki, ale i innych podmiotów z branży.

- - - - - -

Stalexport Autostrady pełni nadrzędną rolę w Grupie Kapitałowej koncentrującej swoją działalność na modernizacji i rozbudowie infrastruktury autostradowej. Firma, jako pierwsza w kraju, otrzymała koncesję na realizację pionierskiego projektu eksploatacji, przebudowy oraz przystosowania A4 Katowice-Kraków do wymogów płatnej autostrady. Filarami Grupy są: Stalexport Autostrada Małopolska S.A., koncesjonariusz autostrady A4 pomiędzy Katowicami a Krakowem oraz VIA4, operator tego odcinka. Wieloletnie doświadczenie Stalexport Autostrady oraz jej strategicznego inwestora - Atlantia S.p.A pozwala spółce oferować najwyższy standard usług na rynku autostradowym w Polsce i w Europie Środkowo-Wschodniej. Stalexport Autostrady, będąca współwłaścicielem biurowca w centrum Katowic oraz spółki zarządzającej tą nieruchomością - Biuro Centrum Sp. z o.o., prowadzi również działalność związaną z wynajmem powierzchni biurowych i miejsc parkingowych.

Opr. KM

Kliknij i pobierz darmowy program PIT 2013

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Strona główna INTERIA.PL

Polecamy

Dziś w Interii

Raporty specjalne

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »