Grupa Selena miała 880 mln zł przychodów
Grupa Selena - holding spółek prowadzących produkcję i dystrybucję chemii budowlanej na całym świecie - osiągnęła narastająco po IV kwartałach 2010 roku przychody ze sprzedaży w wysokości 879 mln zł, co oznacza wzrost o 37% wobec 641 mln zł w analogicznym okresie 2009 roku.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł w tym okresie 267 mln zł i zwiększył się o 23% wobec ubiegłego roku. Zysk operacyjny ukształtował się na poziomie 32,6 mln zł, a zysk netto wyniósł 25,1 mln zł. W roku 2011 Selena zamierza osiągnąć 20% wzrost przychodów ze sprzedaży w oparciu o istniejącą strukturę Grupy.
Wyniki Grupy Selena - narastająco po IV kwartałach 2010 roku - to efekt konsekwentnie realizowanej strategii ekspansji geograficznej spółki oraz rozszerzania oferty produktowej. Na wzrost przychodów ze sprzedaży 2010 miały wpływ głównie: konsolidacja wyników nowo nabytych spółek - producenta materiałów dachowych Izolacja-Matizol z Gorlic i hiszpańskiej Quilosy będącej liderem na iberyjskim rynku uszczelniaczy i klejów - oraz organiczny rozwój sprzedaży w Polsce, Europie Wschodniej i Brazylii. W grudniu 2010 roku zakończona została budowa zakładu produkcyjnego pian montażowych w Nantong - specjalnej strefie ekonomicznej w Chinach. Inwestycja pozwala spółce na zwiększenie mocy produkcyjnych. Docelowa wielkość sprzedaży z tego zakładu wyniesie 30 - 35 mln euro rocznie.
Po IV kwartałach 2010 roku Selena znacząco wzmocniła swoją pozycję na rynkach Europy Wschodniej. W Rosji spółka zamknęła 2010 rok ze sprzedażą o 45% przekraczającą przychody w 2009 roku. Wynik jest efektem rozwoju gospodarczego oraz widocznej poprawy koniunktury w budownictwie, związanej z zapotrzebowaniem na nowoczesne powierzchnie biurowe i handlowe. Grupa odnotowała wzrost sprzedaży na poziomie 8% również na pozostającym w stagnacji rynku hiszpańskim.
W IV kwartale 2010 roku Grupa Selena odnotowała stratę na poziomie 4,6 mln zł. Na słabe wyniki wypływ miały: efekt sezonowości branży - niesprzyjające warunki atmosferyczne wstrzymały prace budowlane w Polsce oraz Europie Centralnej już od końca listopada ubiegłego roku; silny wzrost cen surowców na rynkach światowych oraz koszty restrukturyzacji nowoprzyjętych podmiotów. Skutkiem tego, wartość marży brutto ze sprzedaży spadła o 5% w stosunku do analogicznego okresu roku poprzedniego.
W 2011 roku na rynku
Grupa Selena planuje przeniesienie na rynek podwyżek cen surowców, stosując strategie wypracowane indywidualnie dla poszczególnych krajów i segmentów. W celu obniżenia kosztów operacyjnych zarząd Grupy kontynuować będzie również programy optymalizacyjne oraz integracyjne mające zreorganizować procesy sprzedażowe i zapewnić pełne wykorzystanie globalnej sieci dystrybucji. W 2011 Selena spodziewa się widocznych rezultatów rozpoczętego w 2010 roku wdrażania modułu controllingu SAP BI mającego poprawić efektywność zarządzania i raportowania wewnątrz Grupy. Selena podtrzymuje też plany dotyczące rozwoju działalności w Azji i Europie Centralnej w celu umocnienia pozycji rynkowej w regionie.