Gumy do żucia warte 100 mln euro
Udało nam się zdobyć kolejną wielomilionową inwestycję. W walce o względy Cadbury Schweppes, która rozglądała się za miejscem pod budowę fabryki gumy do żucia, pokonaliśmy inne kraje naszego regionu pomimo, że wcale nie byliśmy najtańsi. Zakład jednak powstanie u nas. Zatrudnienie znajdzie w nim 500 osób. Wartość inwestycji to 100 mln euro.
"Zdecydowaliśmy się, że fabryka powstanie w południowo-zachodniej Polsce. W najbliższych tygodniach zdecydujemy o jej konkretnej lokalizacji" - powiedziała dyrektor programu inwestycyjnego koncernu Judith Pickering.
Cadbury Schweppes zainwestuje ponad 100 mln euro w budowę fabryki gumy do żucia, która rozpocznie produkcję w 2008 roku. Docelowo znajdzie w niej pracę około 500 osób.
Judith Pickering wyjaśniała dlaczego to właśnie Polska została wybrana na miejsce inwestycji. Otóż Cadbury Schweppes zwrócił się w ubiegłym roku do firmy analitycznej o pomoc w wyborze kraju, w którym miała powstać nowa fabryka. Polska konkurowała z pozostałymi nowymi członkami Unii Europejskiej oraz z Bułgarią i Rumunią. Chociaż zajęła trzecie miejsce pod względem niskich kosztów pracy i inwestycji, to wysokie pozycje w pozostałych kategoriach dały jej miejsce na najwyższym stopniu podium. Przeważyła bliskość do rynków Europy Zachodniej, rozwinięta infrastruktura drogowa oraz wysoko wykwalifikowana siła robocza.
"Tuż za Polską uplasowały się Węgry" - powiedziała Pickering.
Według przedstawicielki Cadbury Schweppes, znacząca część produkcji nowego zakładu ma być eksportowana na rynki Europy Zachodniej. Jak wyjaśniła, decyzja o budowie nowej fabryki została podjęta w oparciu o dobre prognozy wzrostu światowego rynku gumy do żucia.
Jak podała, w latach 2001-2004 ten rynek wzrósł o 6,4 proc.
Gdzie powstanie fabryka
Prezes Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIiIZ) Andrzej Zdebski zaznaczył, że pakiet pomocy ze strony państwa dla inwestycji Cadbury Schweppes będzie zależał od lokalizacji nowej fabryki. Według niego, w grę wchodzą lokalizacje w woj. dolnośląskim oraz opolskim.
Zdebski podkreślił, że inwestycja Cadbury Schweppes będzie największą inwestycją zagraniczną w branży spożywczej w Polsce. Do końca 2004 roku inwestorzy zagraniczni zainwestowali w tej branży łącznie 6,63 mld USD, z czego najwięcej inwestycji napłynęło do piwowarstwa (ponad 2,2 mld USD), produkcji czekolady i wyrobów czekoladopodobnych (1,8 mld USD) oraz wyrobów tytoniowych (1,7 mld USD).
Według niego, od początku roku do końca III kwartału br. PAIiIZ zakończyła 34 projekty o dużym znaczeniu dla gospodarki o łącznej wartości 1,3 mld zł. Dzięki tym inwestycjom powstanie prawie 16 tys. nowych miejsc pracy.
Cadbury Schweppes to jeden z największych na świecie producentów słodyczy. Zatrudnia ok. 50 tys. pracowników w 35 krajach świata.
W Polsce koncern jest obecny od początku lat 90. W 1994 roku uruchomił swoją fabrykę w podwrocławskich Kobierzycach, a w 1998 kupił markę E.Wedel.