Helio - będzie oferta?

Producent i dystrybutor bakalii Helio, ze środków z emisji akcji serii B zamierza przeznaczyć 6,5 mln zł na budowę nowego zakładu, a 4 mln zł na majątek obrotowy spółki. Helio szacuje, że maksymalnie uzyska z oferty 11,8 mln zł. Sęk w tym, że oferta może być wstrzymana przez KNF.

Dziś dopiero został upubliczniony prospekt spółki, tymczasem niektóre informacje np. o przedziale cenowym oferowanych akcji, zostały podane do wiadomości mediów i opublikowane (także przez nas) 19 marca tj. przed jego publikacją.

"Poprosiliśmy spółkę i oferującego o wyjaśnienia. Sprawdzamy jak doszło do ujawnienia informacji" - mówi w dzisiejszej rozmowie z "Parkietem" Łukasz Dajnowicz z KNF. Za ujawnienie szczegółów oferty przed publikacją prospektu firmie grożą sankcje, wstrzymanie oferty lub jej zakazanie.

Cytowany w "Parkiecie" Leszek Wąsowicz, prezes Helio, twierdzi, że zarząd nic nie wiedział o planach przedwczesnego ujawnienia informacji o ofercie. DM BOŚ nie komentuje. Do błędu przyznaje się On Board PR współpracujący z DM BOŚ.
"Komunikat miał zostać opublikowany dziś. W poniedziałek ukazał się przez pomyłkę" - wyjaśnia Katarzyna Chojnowska z On Board Public Relations.

Reklama

O samej ofercie

"W związku z ustaleniem ceny maksymalnej Akcji Serii B na poziomie 10,50 zł, w przypadku, gdy emisja dojdzie do skutku wpływy pieniężne brutto z jej realizacji wyniosą 11.844 tys. zł. Według szacunków zarządu emitenta koszt publicznej oferty wyniesie około 1.301,7 tys. zł" - napisano w prospekcie.

Spółka zaoferuje 1.128 tys. akcji serii B. Zapisy będą przyjmowane od 28 do 30 marca. Przedział cenowy oferowanych akcji został ustalony na 9-10,50 zł. Cena emisyjna akcji serii B zostanie ustalona przed rozpoczęciem zapisów.

228 tys. akcji spółki jest przewidziane dla inwestorów w ramach transzy małych inwestorów, a 900 tys. - dla dużych inwestorów.

Budowa księgi popytu odbędzie się w dniach 26-27 marca. Oferującym akcje Helio jest Dom Maklerski BOŚ.

W swojej strategii Helio przewiduje umocnienie spółki na rynku bakalii i konfekcjonowania żywności niskoprzetworzonej. W przyszłości, Helio planuje wprowadzić swoje produkty na rynki międzynarodowe.

Helio, który na koniec 2005 roku miał 6,1 proc. udziału w rynku bakalii konfekcjonowanych w Polsce, chce w latach 2007 i 2008 zwiększyć ten udział do około 8 proc. - poinformował Wąsowicz.
"W latach 2007 i 2008 planujemy zwiększenie naszego udziału ilościowego w rynku bakalii do około 8 proc." - powiedział Wąsowicz.
Według badań GFK Polonia, na które powołuje się spółka, w połowie 2005 roku udział Helio w rynku paczkowanych bakalii wynosił 4,3 proc., co pozwoliło spółce na zajęcie 3 miejsca na rynku.

Helio zamierza także poszerzać swoją ofertę o nowe produkty z grupy bakalii.
"W najbliższych okresach emitent będzie przymierzał się do wprowadzenia na rynek poszerzonej oferty słonych przekąsek, zdrowej żywności oraz produktów z grupy "dodatki do ciast". Emitent zamierza poszerzyć swoją ofertę o półprodukty i produkty nieprzetworzone" - napisano w prospekcie.Spółka deklaruje, że jej zarząd nie będzie rekomendował wypłaty dywidendy z zysków za lata 2006 i 2007.

Obecnie największym udziałowcem spółki, posiadającym 99,6 proc. akcji, jest jej prezes Leszek Wąsowicz. Po ofercie w rękach nowych akcjonariuszy znajdzie się 22,6 proc. kapitału zakładowego i głosów na WZA Helio.

Spółka prognozuje, że w roku obrotowym 2006/2007 osiągnie 40 mln zł przychodów, 4,6 mln zł EBITDA oraz 3,1 mln zł zysku netto. W roku 2007/2008 przychody mają wynieść 50 mln zł, EBITDA 5,5 mln zł, a zysk netto 3,6 mln zł.

Spółka istnieje od 1992 roku. Zajmuje się konfekcjonowaniem, importem i dystrybucją bakalii. Masy makowe stanowią niemal 30 proc. rocznej sprzedaży Helio. Spółka jest największym w Polsce jej producentem, posiadającym około 60 proc. tego rynku.
Część swoich produktów Helio sprzedaje pod markami własnymi sieci handlowych, które w okresie objętym badaniem stanowiły około 38 proc. produktów na rynku. Udział marek własnych w sprzedaży Helio wynosi 13 proc. Obecnie największymi odbiorcami produktów Helio są sieci: Carrefour, Kaufland, Tesco, Lidl oraz Biedronka.

Helio szacuje, że maksymalnie uzyska z oferty 11,8 mln zł. Z tego 6,5 mln zł spółka chce przeznaczyć na budowę nowego zakładu, a 4 mln zł na majątek obrotowy spółki.

Zdaniem prezesa spółki, budowa nowego zakładu rozpocznie się w II połowie 2008 roku.

"Myślę, że budowa ruszy w II półroczu przyszłego roku. Do tego czasu chcielibyśmy zamknąć etap projektowy i zakupić grunt pod budowę. Szacujemy, że inwestycja potrwa 3-4 lata i pochłonie w sumie około 15 mln zł" - powiedział prezes.

Spółka zakłada w swojej strategii wprowadzenie nowych produktów, m.in. słonych przekąsek, zdrowej żywności oraz produktów z grupy "dodatki do ciast". Nie wyklucza, że poszerzenie oferty o nowe produkty nastąpi w drodze przejęcia.

"Naszym priorytetem jest rozwój organiczny, ale nie wykluczamy przejęcia małej spółki o podobnym charakterze jak nasz" - powiedział Wąsowicz.

Ponad połowę, około 56 proc. sprzedaży, Helio kieruje do hipermarketów, a 28 proc. sprzedaży do supermarketów. Pozostałe 16 proc. spółka sprzedaje w kanale tradycyjnym: 10 proc. hurtowniom i dystrybutorom, a 6 proc. sklepom.

"Planujemy zwiększyć udział kanału tradycyjnego w naszej sprzedaży do 20-25 proc." - powiedział prezes.

W okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2005 roku przychody spółki wyniosły 27,5 mln zł, zysk operacyjny 3,3 mln zł, a zysk netto 2,4 mln zł.

Z kolei od początku stycznia do końca sierpnia 2006 roku przychody Helio wyniosły 16,3 mln zł, zysk operacyjny 1,6 mln zł, a zysk netto 1,2 mln zł.

Rok obrotowy trwa w spółce od lipca do czerwca, przy czym obecny rok obrotowy będzie obejmował 11 miesięcy - od początku sierpnia 2006 roku do końca czerwca 2007 roku. Połowę rocznego obrotu spółka generuje w IV kwartale roku kalendarzowego.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: majątek | budowa | KNF
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »