Infovide-Matrix w spisie powszechnym
Centralne Biuro Spisowe, przy wsparciu Infovide-Matrix S.A., zaprojektowało oraz wdrożyło informatyczny system spisowy, którego zadaniem było usprawnienie procesu przygotowania oraz pozyskiwania danych od respondentów w trakcie spisów powszechnych.
System ten został wykorzystany w Powszechnym Spisie Rolnym 2010 (PSR 2010), a także w zakończonym 30 czerwca 2011 r. Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań 2011 (NSP 2011).
Narodowy Spis Powszechny Ludności i Mieszkań, który trwał od 1 kwietnia do 30 czerwca 2011 r. był unikalnym przedsięwzięciem statystycznym na skalę ogólnoświatową ze względu na wykorzystane technologie oraz metody i organizację wspierającą proces spisu. Cały projekt został zrealizowany przy zastosowaniu modelu mieszanego, tj. przy wykorzystaniu danych pochodzących ze źródeł administracyjnych i pozaadministracyjnych oraz danych pozyskanych od respondentów wyłącznie z wykorzystaniem formularzy elektronicznych, dostępnych poprzez trzy kanały: terminale typu Handheld wykorzystywane przez rachmistrzów, ankieterów z biura call center, jak i stronę internetową Narodowego Spisu Powszechnego. Rozwiązanie to umożliwiło całkowitą rezygnację z papieru.
- Dzięki wykorzystaniu nowych technologii zmienił się sposób pozyskiwania danych, jak i skrócił się czas realizacji całego przedsięwzięcia. Przy zeszłorocznym spisie rolnym, GUS zatrudnił zaledwie 12 tys. rachmistrzów w porównaniu do 70 tys. zatrudnionych przy spisie rolnym w 2002 r. Do spisu ludności i mieszkań zatrudnionych zostało 20 tys. osób, a nie jak w 2002 r. 170 tys. To bardzo wyraźnie pokazuje różnicę i idącą za tym skalę oszczędności - powiedział Janusz Dygaszewicz, dyrektor Centralnego Biura Spisowego w GUS.
Po raz pierwszy w Europie na tak dużą skalę wykorzystano i wdrożono możliwość jednoczesnego skorzystania z czterech kanałów zbierania danych - rejestry administracyjne, CAII, CAPI oraz CATI - w zależności od preferencji respondenta. Ponadto zintegrowana przez konsultantów Infovide-Matrix baza danych pozwoliła na pozyskiwanie informacji z 28 rejestrów administracyjnych oraz systemów pozaadministracyjnych np. dane od operatorów telekomunikacyjnych.
W celu zarządzania bieżącym przebiegiem spisu, a następnie opracowania oraz prezentacji wyników spisu na bazie wielowymiarowych analiz przestrzennych wykorzystana została technologię GIS (geographic information system).
Wdrożenie Informatycznego Systemu Spisowego pozwoliło z jednej strony znacznie zoptymalizować koszty, a z drugiej radykalnie usprawniło sam proces przeprowadzenia spisu. W Informatycznym Systemie Spisowym zastosowano rozwiązania zapewniające wysoki poziom bezpieczeństwa przetwarzanych danych.
- Podstawę realizacji spisu NSP 2011 stanowiły źródła administracyjne, ponadto dane spisowe gromadzone były przez Internet (metodą CAII), poprzez wywiad realizowany przez ankieterów statystycznych, wspomaganych programem komputerowym - aplikacją call center (metoda CATI) oraz poprzez wywiad bezpośredni, realizowany przez rachmistrzów spisowych, wyposażonych w terminale mobilne (metoda CAPI). Poszczególne metody zbierania danych wprowadzane były sukcesywnie, w celu umożliwienia respondentom swobodnego skorzystania przede wszystkim z możliwości samospisu internetowego i uniknięcia tym samym sytuacji podwójnego ich ankietowania - powiedział Piotr Grączewski, kierownik projektu wsparcia z Infovide-Matrix.
Konsultanci Infovide-Matrix świadczyli usługi doradcze dla Centralnego Biura Spisowego w obszarach: zarządczym (opracowanie planów, harmonogramu, rejestrów projektowych, zgodnie z metodyką PRINCE2), technicznym (w tym integracja systemów spisowych oraz nadzór nad ich realizacją), prawnym (w tym zamówienia publiczne), a także organizacyjnym oraz merytorycznym.
SPRAWDŹ NOTOWANIA SPÓŁKI INFOVIDE-MATRIX
Opr. KM