Reklama

Kofola zwiększyła przychody w kategorii zdrowych napojów

Pomimo faktu iż Kofola sprzedała w pierwszym kwartale o 3,8 % mniej wyrobów niż przed rokiem, marża brutto wzrosła o 6,9 proc. do 68 mln zł, zaś wskaźnik EBITDA lekko spadł, mianowicie o 3%.

Na wynik gospodarczy grupy Kofola w pierwszym kwartale najbardziej wpłynęła skomplikowana sytuacja na rynku polskim oraz to, że firma starała się nawet pomimo ryzyka niewielkiego spadku wielkości sprzedaży koncentrować się na podnoszeniu zyskowności. Bardzo pozytywnym sygnałem jest wzrastająca sprzedaż na Słowacji, a także wyższe o 59 proc. przychody ze sprzedaży zdrowych soków owocowych i warzywnych UGO na rynku czeskim. W pierwszym kwartale integralną częścią grupy Kofola stała się słoweńska marka Radenska, co otworzyło Kofoli drogę do perspektywicznych rynków bałkańskich.

Reklama

- Koncentrujemy się na tym, aby firma była zyskowna w perspektywie długookresowej. To oznacza, że krótkookresowo niektóre nasze wskaźniki gospodarcze mogą lekko spadać - mówi Jannis Samaras, dyrektor generalny grupy Kofola, i dalej wyjaśnia podejście firmy do zyskowności: - Zyskowność jest dla nas całkowicie kluczowa przede wszystkim dlatego, aby móc nadal przynosić naszym konsumentom innowacje i bardziej zdrowe napoje.

Na wynik gospodarczy w pierwszym kwartale zasadniczy wpływ wywarła także długookresowo skomplikowana sytuacja na rynku polskim. Z drugiej strony znakomitą wiadomością dla Kofoli jest fakt, że sprzedaż napojów na Słowacji rosła, a w Czechach Kofola odnotowała wyższe przychody ze sprzedaży świeżych soków owocowych i warzywnych UGO.

Kofola już przed kilku laty postawiła na zdrowe napoje i obecnie jest największą firmą prowadzącą bary ze świeżymi sokami w Europie Środkowej obsługując obecnie 54 bary i salaterie. Marka UGO w ubiegłym roku rozpoczęła dostawy swoich wyjątkowych soków owocowych i warzywnych uzyskiwanych w technologii paskalizacji nie tylko do dużych hoteli, ale też do sieci handlowych jak na przykład Globus, i to także w opakowaniach litrowych.

Obok nacisku na innowacyjność portfela napojów grupa Kofola w ubiegłym kwartale ogłosiła zakończenie akwizycji słoweńskiej marki wód mineralnych Radenska. Radenska stała się mocnym elementem składowym grupy Kofola. Jej dyrektorem generalnym stał się Marian Šefčovič, który przez kilka lat z powodzeniem pracował na stanowisku dyrektora handlowego grupy Kofola. Na jego miejsce został nominowany Roman Zúrik, który w Kofoli prowadził dotąd odcinek Supply Chain.

- - - - -

Grupa Kofola jest jednym z najważniejszych producentów napojów bezalkoholowych z ośmioma zakładami produkcyjnymi na pięciu rynkach europejskich. Ogółem grupa Kofola zatrudnia 2300 osób.

Do portfela produkcyjnego spółki Kofola CzechySłowacja należy tradycyjny napój kolowy o oryginalnej recepturze Kofola, woda źródlana Rajec, szereg napojów owocowych oraz syropów Jupi, napój gronowy Vinea, napoje dla dzieci Jupik, napoje energetyczne Semtex i inne tradycyjne marki czechosłowackie Snipp, Chito, Top Topic, Citro Cola oraz Citronela. Najnowszymi innowacjami są świeże soki owocowe i warzywne UGO. W licencji produkuje i dystrybuuje napoje RC Cola, Orangina oraz Pickwick. W luty 2013 roku Kofola stała się wyłącznym dystrybutorem marek Evian i Badoit na Republikę Czeską i Słowacką, a w październiku 2013 r. oficjalnym dystrybutorem tradycyjnej wody mineralnej ze źródła leczniczego Vincentka dla czeskiego handlu detalicznego i gastronomii. W roku ubiegłym uruchomiła sprzedaż konceptu na produkcję markowej lemoniady krajowej Bublimo. Od początku roku 2015 Kofola wyłącznie dystrybuuje produkty spółki Rauch w Republice Czeskiej i na Słowacji.

Z portfela marek sprzedawanych na rynku polskim najważniejsze są syropy Paola, Hoop Cola i napoje dla dzieci Jupik. Główne marki uzupełniają napoje owocowe Jupi, Mr. Max, Frutti, wody Arctic, Grodziska i na licencji sprzedawany napój Pickwick.

Najnowszym nabytkiem grupy Kofola jest słoweńska spółka Radenska, producent wód mineralnych o tej samej nazwie.

Opr. KM

Reklama

Reklama

Reklama

Reklama

Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »