Konkurencja obniża kurs Orbisu

Na wczorajszej sesji niemal 0,5% walorów Orbisu zmieniło właściciela, a kurs spółki spadł o 4,4%, do 23,9 zł. Zdaniem analityków, inwestorzy mogli zareagować na zapowiedzi Grupy Rezidor, który zamierza rozwijać w Polsce sieć hoteli ekonomicznych.

Na wczorajszej sesji niemal 0,5% walorów Orbisu zmieniło właściciela, a kurs spółki spadł o 4,4%, do 23,9 zł. Zdaniem analityków, inwestorzy mogli zareagować na zapowiedzi Grupy Rezidor, który zamierza rozwijać w Polsce sieć hoteli ekonomicznych.

Na wczorajszej sesji, przed godziną 13.00, w kilku dużych transakcjach właściciela zmieniło niemal 100 tys. akcji Orbisu. W sumie podczas notowań wolumen obrotu wyniósł 226,7 tys.

- Być może wczorajsza wyprzedaż jest kolejną falą realizacji zysków na walorach Orbisu, które jeszcze na początku czerwca wyceniane były w okolicach 16 zł - mówi Krzysztof Kaczmarczyk, analityk DB Securities. W raporcie z 11 września wydał rekomendację "sprzedaj" dla akcji Orbisu (obniżył z "trzymaj"), pozostawiając cenę docelową na poziomie 20 zł.

- Być może na obniżenie kursu wpływ miało oświadczenie Grupy Rezidor SAS Hospitality, która ogłosiła zamiar wejścia do Polski z trzygwiazdkową siecią hoteli - uważa Renata Klita, analityk ING Securities. Grupa, której główną marką jest sieć hoteli Radisson SAS, zamierza zbudować nawet 20 hoteli pod marką Park Inn. - Jest to negatywna wiadomość dla Orbisu. Oznacza, że w segmencie hoteli ekonomicznych rośnie mu poważny konkurent. Będzie miał około dwóch lat monopolu, a nie, jak wcześniej przewidywałam około czterech - dodała. Mimo nowych informacji R. Klita uważa rekomendację swojego domu maklerskiego z 22 lipca za aktualną. Analiza zalecała "trzymanie" walorów Orbisu i wyceniała je na 20,3 zł i 22,1 zł w przypadku obniżenia od przyszłego roku podatku CIT.

Reklama

Orbis liczy, że utrzyma silną pozycję na rynku. - W polskich warunkach na realizację inwestycji hotelowej potrzeba minimum trzech lat - mówi Maciej Grelowski, prezes warszawskiej spółki. - Zapowiedzi budowy hoteli słyszymy ze strony naszych konkurentów co jakiś czas. Najlepszym przykładem może być sieć hoteli Holiday Inn, która kilka lat temu w Polsce rozpoczęła inwestycje, a nie odniosła na naszym rynku spektakularnego sukcesu. Ostatnio musiała zdjąć nawet szyld z nowo wybudowanego obiektu w Katowicach - dodaje prezes.

Kurs Orbisu rósł systematycznie aż do początku września. Przyczyna wzrostu wartości walorów jest wiązana przede wszystkim z kupnem przez spółkę pod koniec czerwca, od swojego branżowego akcjonariusza Accora, spółki Hekon. W jego sieci znajduje się 8 hoteli marki Ibis oraz trzy obiekty marki Novotel. Inwestując w Hekon, Orbis przyjął strategię, która polega na rozwoju segmentu hoteli ekonomicznych, gdzie panuje mniejsza konkurencja, a osiągane marże są wyższe.

Piotr Wojtaszek

Trend się zmienił

Wczorajsza wyprzedaż akcji, której towarzyszył wysoki wolumen (226,7 tys. akcji), zapowiada dalszą zniżkę notowań. Na wykresie kursu Orbisu trend zmienił się na spadkowy.

Za taką właśnie interpretacją wykresu przemawiają dwa fakty. Po pierwsze notowania spadły poniżej lokalnego dołka z 15 września. Kurs walorów jest najniższy od 21 sierpnia. A to oznacza, że trwająca przez ostatnie dwa tygodnie konsolidacja była tylko przerwą w trendzie spadkowym, rozpoczętym 1 września. Od ukształtowanego wtedy szczytu wartość akcji Orbisu obniżyła się już prawie 20%. Gdyby wspomnianą konsolidację potraktować jako formację flagi, to wynika z niej zniżka do 21 zł.

Drugi ważny czynnik, wskazujący na dalszy spadek kursu, to przełamanie linii trendu wzrostowego, opisującej całą ostatnią zwyżkę. Ten fakt sugeruje, że zmiana trendu może mieć trwały charakter. Jest to o tyle prawdopodobne, że wykres kursu znalazł się poniżej wsparcia, które wyznaczają wierzchołki z początku 2002 roku.

Tomasz Jóźwik

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: konkurencja
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »