Kurs Interii w górę
Interia.pl to kolejna firma z grona niewielkich spółek giełdowych, której akcje w ostatnim czasie ostro poszły w górę. Jej walory zyskały wczoraj ponad 6%.
W ubiegłym tygodniu cieszył się powodzeniem chociażby Spray. Ani jedna, ani druga firma nie publikowała ostatnio informacji, które mogłyby spowodować zwyżkę.
Jacek Pasławski, prezes krakowskiej spółki internetowej, ostatni raz wypowiadał się dwa tygodnie temu. Zapewniał wówczas w rozmowie z Polską Agencją Prasową, że wyniki w III kwartale były lepsze niż w analogicznym okresie 2004 r. Już wówczas kurs Interii znajdował się w trendzie wzrostowym. Wczoraj zyskał ponownie, tym razem aż 6,2% i na zamknięciu sięgnął 13,7 zł.
Duże obroty
Zmianie notowań towarzyszyły stosunkowo duże, jak na krakowską spółkę, obroty. Właściciela zmieniło ponad 82,8 tys. papierów, prawie 5-krotnie więcej niż średnio na sesji w ostatnim miesiącu. Niewielka płynność walorów jest spowodowana koncentracją kapitału w ręku dwóch firm: giełdowego Comarchu i RMF, należącego, do - również giełdowego - Brokera FM. W sumie podmioty te dysponują akcjami zapewniającymi nieco ponad 90% głosów na walnym zgromadzeniu akcjonariuszy Interii. To one będą też beneficjentami wzrostu kursu spółki.
10 października Jacek Pasławski, podobnie jak niedawno szef TVN, mówił, że wrzesień był udany. Informował, bez podawania szczegółowych danych, że sprawdzą się prognozy mówiące, iż przychody firmy wzrosną w całym 2005 r. o kilkadziesiąt procent. Czy rynek potrzebował aż tyle czasu, aby przyjąć tę informację do wiadomości? J. Pasławski wiąże wzrost z otoczeniem makroekonomicznym.
Sygnał z Wielkiej Brytanii?
- Być może inwestorzy czekali na wyniki naszych zagranicznych odpowiedników, które są bardzo dobre. Być może entuzjazm wzbudziły dane brytyjskiego rynku reklamy internetowej, który wzrósł o 60% - mówił nam wczoraj J. Pasławski.
Według niego, sektor reklamy internetowej w Polsce notuje równie dobre wyniki. Jak powiedział, po trzech kwartałach rynek urósł o 50% w stosunku do analogicznego okresu 2004 r.
Nie takie duże zyski z kampanii
W poniedziałek prasa podała, że media sporo zarobiły na kampaniach wyborczych: zarówno parlamentarnej, jak i prezydenckiej. Według danych Expert Monitora i Media Watch, pochłonęły około 150 mln zł. - Wybory, oczywiście, miały wpływ na wyniki, ale wpływy z kampanii nie były dużą pozycją - powiedział prezes Pasławski.
2004 r. firma zakończyła 3,3 mln zł straty netto. W I połowie roku miała 1,2 mln zysku netto. W III kwartale 2004 r. przychody Interii wyniosły 5,5 mln zł, a strata operacyjna i netto - ok. 1 mln zł.
Wyniki za kwartał zakończony 30 września tego roku Interia.pl publikuje 4 listopada.
Urszula Zielińska