Lepsza obsługa klientów

Izba Domów Maklerskich przedstawiła Kodeks Dobrej Praktyki Domów Maklerskich, regulamin Komisji Etyki i regulamin Sądu IDM. Dokumenty obowiązują od 1 stycznia. Mają poprawić jakość obsługi klientów.

Izba Domów Maklerskich przedstawiła Kodeks Dobrej Praktyki Domów Maklerskich, regulamin Komisji Etyki i regulamin Sądu IDM. Dokumenty obowiązują od 1 stycznia. Mają poprawić  jakość obsługi klientów.

Nowelizacja Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi z maja 2004 r. umożliwiła polskim domom maklerskim świadczenie usług podobnych do tych, które oferują zagraniczne firmy inwestycyjne. Zdaniem IDM, głównym polem rywalizacji między instytucjami będzie jakość obsługi klientów oraz bezpieczeństwo transakcji i zaufanie do rynku.

W stronę Europy

- Dokumenty, które przyjęliśmy, pozwolą podnieść standardy w tych obszarach - twierdzi Maria Dobrowolska, prezes Izby. Obowiązują od 1 stycznia tego roku. Pierwsze dwa zostały stworzone na podstawie wskazań CESR, czyli europejskiego komitetu regulatorów i nadzorców rynków papierów wartościowych. Regulamin IDM, zdaniem samej Izby, spełnia wszystkie kryteria nowoczesnego sądu arbitrażowego.

Reklama

Zdaniem IDM, niezwykle istotną sprawą dla rozwoju rynku kapitałowego jest szybkie rozwiązywanie sporów. Zajmie się tym Sąd IDM.

Tańsze spory

Sprawy do arbitrażu będą mogli kierować nie tylko klienci uważający się za poszkodowanych przez brokerów. Sąd rozstrzygnie też konflikty między brokerami, także wówczas, kiedy w sprawę ,,zamieszany" będzie emitent. - W postępowaniu uproszczonym, a więc takim, gdzie przedmiotem sporu są małe kwoty, opłaty będą symboliczne - tłumaczy M. Dobrowolska. - Istotną sprawą jest to, że decyzja arbitrażu dla brokera będzie ostateczna. Jeżeli klient nie będzie się z nią zgadzał, zawsze będzie miał możliwość pójścia do sądu powszechnego - dodaje.

Klient lepiej poinformowany

Kodeks Dobrej Praktyki ma poprawić w szczególności współpracę na polu dom maklerski- klient. Brokerzy - członkowie IDM - muszą m.in. szczegółowo informować klientów o istotnych cechach świadczonych usług. Zobligowani są do opisu ryzyka inwestycyjnego w przypadku, gdy klient decyduje się na transakcje dotyczące instrumentu, który nie jest np. notowany na rynku regulowanym albo z którym wiąże się ryzyko walutowe. Brokerzy powinni także uprzedzić klientów o niebezpieczeństwach związanych z inwestycjami w instrumenty pochodne (np. utrata wszystkich pieniędzy).

Kodeks określa także zasady prowadzenia działań marketingowych w sposób wiarygodny i rzetelny. Regulamin Komisji Etyki określa, w jaki sposób domy i biura maklerskie mogą ze sobą współpracować i konkurować.

Trzy dokumenty zaakceptowali wszyscy członkowie Izby Domów Maklerskich (21 biur i domów maklerskich). - Zgodnie z naszym statutem, muszą je respektować. W przeciwnym wypadku grożą im sankcje. Nawet wykluczenie z IDM - twierdzi M. Dobrowolska.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: regulamin | kodeks | obsługa | praktyki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »