Libet: Koncentracja na cash flow oraz na poprawie efektywności
Spółka Libet (GPW: LBT) zanotowała w trzecim kwartale przychody w wysokości 69 mln zł, wynik operacyjny na poziomie 7,4 mln zł oraz zysk netto sięgający 5,7 mln zł. Narastająco po trzech kwartałach wyniki te wyniosły odpowiednio 153,6 mln zł, 5,7 mln zł oraz 1,07 mln zł.
Wyniki trzech kwartałów pozostają pod wpływem sytuacji w branży i kontynuacji przez Libet celowego ograniczania sprzedaży do klientów mających wysokie ryzyko niewypłacalności.
W efekcie spółka poprawiła w trzecim kwartale wskaźniki rotacji należności i zobowiązań oraz zapasów, w porównaniu do drugiego kwartału tego roku.
Spadek sprzedaży w ujęciu r/r związany był z kontynuacją przez spółkę polityki celowego ograniczania sprzedaży do klientów mających wysokie ryzyko niewypłacalności. Choć obniżenie poziomu sprzedaży przełożyło się na obniżenie rentowności w ujęciu r/r, jednocześnie spółka poprawiła w trzecim kwartale wskaźniki rotacji należności (spadek z 139 dni do 107 dni), zobowiązań (spadek z 138 do 104 dni) oraz zapasów (spadek z 148 dni do 115 dni), w porównaniu do drugiego kwartału tego roku.
Spółka renegocjowała także umowy z dostawcami surowców, uzyskując niższe ceny oraz dłuższe terminy płatności.
Spółka konsekwentnie także realizuje strategię zwiększania udziału produktów premium w sprzedaży. Po trzech kwartałach 2012 roku ich udział w sprzedaży ogółem wzrósł do 37 proc., z 33,9 proc. w tym samym okresie rok wcześniej.
Obecnie Libet koncentruje się na działaniach mających na celu obniżenie kosztów stałych i poprawę wyników finansowych.
W listopadzie spółka sfinalizowała przed terminem inwestycję w linię do obróbki i uszlachetniania produktów premium w zakładzie w Libiążu. Zakończony został także proces produkcji próbnej na ww. linii, co oznacza, że będzie ona mogła być wykorzystywana od początku sezonu 2013.
Najważniejszym celem strategicznym Libet pozostaje umacnianie pozycji lidera w segmencie premium, oraz zwiększenie udziału produktów premium w sprzedaży ogółem do 50 proc. do końca 2015 roku (obecnie stanowią one 37 proc. sprzedaży Libet). W tym celu spółka będzie systematycznie rozbudowywać ofertę produktów premium oraz inwestować w dalszy rozwój technologiczny zakładów.
- Trzeci kwartał był kolejnym trudnym kwartałem dla branży budowlanej w Polsce. Kontynuowaliśmy przyjętą w drugim kwartale politykę ochrony jakości sprzedaży, poprzez celowe ograniczanie sprzedaży do klientów mogących mieć problemy z terminowym regulowaniem należności. W efekcie poprawiliśmy w trzecim kwartale wskaźniki rotacji należności, zobowiązań oraz zapasów, w porównaniu do drugiego kwartału tego roku. Obecnie wdrażamy kolejne działania mające na celu poprawę wyników w kolejnych okresach - powiedział Thomas Lehmann, prezes zarządu Libet SA.
- Strategicznym kierunkiem naszego rozwoju niezmiennie pozostaje segment premium, stanowiący obecnie 37 proc. naszej sprzedaży ogółem. Chcemy umacniać naszą silną pozycję w tym segmencie i wyznaczać trendy jego dalszego rozwoju - dodał Thomas Lehmann.
- - - - -
Libet SA to wiodący na polskim rynku producent kostki brukowej oraz lider w segmencie kostki brukowej premium.
Spółka prowadzi obecnie produkcję w 14 zakładach produkcyjnych na 24 liniach produkcyjnych. Łączne moce produkcyjne wszystkich ww. zakładów wynoszą ok. 14 mln m kw. w skali roku (w przeliczeniu na kostkę standardową).
Libet posiada również stabilną i zdywersyfikowaną sieć dystrybucji opartą przede wszystkim o najbardziej rozpoznawalną wśród producentów kostki brukowej w Polsce sieć Autoryzowanych Punktów Sprzedaży (APS).
Spółka prowadzi także sprzedaż bezpośrednią skierowaną do firm zajmujących się budownictwem drogowym oraz do hurtowni i firm ogólnobudowlanych.
Większościowym akcjonariuszem Libet SA, posiadającym 54,18 proc. akcji, jest spółka IAB Financing S.a.r.l. z siedzibą w Luksemburgu, L.P. Legg Mason posiada 18,09 proc. akcji, a pozostałe 27,73 proc. akcji należy do inwestorów giełdowych.
Opr. MD