LPP odczuwa konflikt w Rosji i na Ukrainie
Skonsolidowany zysk netto grupy LPP wyniósł w czwartym kwartale 2014 r. 245,8 mln zł wobec 182 mln zł rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Jednym z istotnych czynników powodujących relatywny spadek sprzedaży na poziomie grupy była sytuacja polityczna związana z konfliktem w Rosji i na Ukrainie
Konsensus PAP zakładał zysk netto na poziomie 151,6 mln zł. Zysk operacyjny wyniósł 248,3 mln zł wobec 261,4 mln zł przed rokiem. Konsensus rynkowy zakładał EBIT na poziomie 236 mln zł. Według wyliczeń PAP EBITDA wyniosła 300 mln zł. Rynek spodziewał się 288,4 mln zł EBITDA. Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 828,5 mln zł wobec 767,2 mln zł rok wcześniej.
Przychody grupy wzrosły do 1.404,7 mln zł wobec 1.267 mln zł rok wcześniej (wzrost o ok. 11 proc. rdr) i były zbliżone do średniej prognoz na poziomie 1.394,9 mln zł. Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych spadły w IV kwartale 2014 roku o 3,5 proc., a w całym 2014 roku o 2,5 proc. (z pominięciem zmian kursów walut lokalnych w krajach, gdzie działają spółki grupy).
W całym 2014 roku LPP zaraportowało 4,769 mld zł przychodów, 609,2 mln zł zysku EBIT oraz 482,1 mln zł skonsolidowanego zysku netto.
"Wyniki finansowe osiągnięte w IV kwartale jak i w całym 2014 roku na poziomie operacyjnym były nieco niższe od osiągniętych w poprzednim roku. Podstawową przyczyną było pogorszenie relacji kosztów funkcjonowania grupy do przychodów. Pomimo tego, że w ciągu roku zmniejszono średnie koszty operacyjne dla jednostki powierzchni handlowej, nie udało się tym działaniem zrekompensować malejącej sprzedaży" - napisano w komentarzu do wyników.
Dodano, że jednym z istotnych czynników powodujących relatywny spadek sprzedaży na poziomie grupy była sytuacja polityczna związana z konfliktem w Rosji i na Ukrainie, która spowodowała znaczące osłabienie walut lokalnych, co skutkowało widocznym zmniejszeniem przychodów realizowanych w tym regionie w przeliczeniu na zł.
"Oprócz negatywnych różnic kursowych wynikających z osłabienia rosyjskiego rubla oraz ukraińskiej hrywny pojawiły się także te, które wynikały z osłabienia polskiej złotówki wobec USD, szczególnie w drugiej połowie roku" - podała spółka. Negatywny wpływ różnic kursowych na wynik roku 2014 wyniósł 112 mln zł. LPP podało, że pozytywny wpływ na wynik netto miał natomiast ujemny co do wartości podatek odroczony.
Wartość ta zwiększyła roczny wynik netto o ok. 107 mln zł. "Bez uwzględniania tego zdarzenia, skonsolidowany wynik netto w 2014 roku wyniósłby 375 mln zł" - napisano. W czwartym kwartale w salonach Reserved zrealizowano sprzedaż w wysokości 676 mln zł, w placówkach Cropp 220 mln zł, House 200 mln zł, Mohito 146 mln zł, zaś w Sinsay 78 mln zł. W IV kwartale 2014 roku powierzchnia sieci sklepów wzrosła o 41 tys. m kw.
Na koniec grudnia grupa LPP dysponowała 1.516 sklepami o łącznej powierzchni 723 tys. m kw. LPP podtrzymało, że w roku 2015 planuje zwiększenie powierzchni sieci sklepów o około 21 proc., czyli ponad 150 tysięcy m kw.