Mercator Medical sprzedał wszystkie akcje powyżej wyceny rynkowej
W zakończonej w piątek ofercie publicznej Mercator Medical sprzedał wszystkie 1,8 mln zaoferowanych walorów. Cena emisyjna wyniosła 17,50 zł i była o 11 gr wyższa od rynkowej ceny akcji z dnia zamknięcia księgi popytu. Wartość oferty wyniosła 31,5 mln zł. Oferującym był Dom Maklerski Vestor, natomiast doradcą finansowym Addventure.
Do tej pory kapitał spółki dzieli się na 8 643 400 akcji. Po zarejestrowaniu akcji serii G z nowej emisji liczba ta wzrośnie do 10 443 400 walorów, tym samym liczba akcji wzrośnie o 21 proc.
- Zainteresowanie inwestorów ofertą stanowi potwierdzenie słuszności przedstawionej strategii rozwoju firmy do 2018 roku. Na zakup akcji zdecydowały się renomowane instytucje finansowe, w tym OFE. Popyt na akcje Mercator Medical był tak duży, że udało nam się osiągnąć cenę emisyjną powyżej rynkowej, co zdarza się niezwykle rzadko - mówi dr Wiesław Żyznowski, współzałożyciel, główny akcjonariusz i prezes zarządu Mercator Medical.
Posiadający aktualnie ok. 75 proc. w akcjonariacie Wiesław Żyznowski zdecydował się na udział w ofercie, obejmując 90 tys. akcji (5 proc. wszystkich zaoferowanych walorów) wartych niemal 1,6 mln zł.
- Od momentu debiutu Mercator Medical na giełdzie regularnie zwiększam swoje zaangażowanie w spółkę. Mój udział w ofercie był więc czymś naturalnym. Podejmując decyzję inwestycyjną brałem pod uwagę bardzo atrakcyjny w mojej ocenie poziom ceny emisyjnej oraz potencjał rozwoju spółki w kolejnych latach, wynikający z zaktualizowanej w sierpniu strategii - tłumaczy Wiesław Żyznowski.
Zaprezentowana w pierwszej połowie sierpnia strategia rozwoju Mercator Medical na lata 2016-2018 opiera się na czterech filarach:
1. Budowa fabryki rękawic nitrylowych w Tajlandii
2. Budowa fabryki jednorazowych medycznych wyrobów z włókniny w Polsce
3. Ekspansja na rynki Europy Zachodniej
4. Umocnienie pozycji na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej
Ad 1. Pozyskane z emisji 31,5 mln zł Mercator Medical wykorzysta przede wszystkim na sfinansowanie rozbudowy fabryki rękawic medycznych w Tajlandii. Szacunkowy łączny koszt realizacji inwestycji wynosi ok. 107 mln zł. W wyniku budowy drugiej fabryki w Tajlandii, moce produkcyjne grupy mają wzrosnąć o ok. 150 proc., do 3 mld rękawic rocznie. W rozbudowanej fabryce zostanie zainstalowanych 8 nowoczesnych linii produkcyjnych rękawic nitrylowych, które stają się najszybciej rosnącym segmentem w globalnym rynku jednorazowych rękawic medycznych. Spółka przewiduje, że rozpoczęcie rozbudowy może nastąpić jeszcze w 2016 r., a jej zakończenie i rozpoczęcie produkcji po ok. 18 miesiącach od jej rozpoczęcia. Inwestycja będzie sfinansowana w ok. 65 proc. z kredytu inwestycyjnego. Pozostała kwota pochodzić będzie z emisji nowych akcji serii G oraz ze środków własnych.
Ad 2. Drugim celem strategicznym Mercator Medical jest budowa w Polsce zakładu produkcji medycznych jednorazowych wyrobów włókninowych. Spółka zakupiła na ten cel działkę o powierzchni 1 ha w Pikutkowie k/Brześcia Kujawskiego, gdzie zlokalizowane jest centrum logistyczne firmy. Koszt inwestycji ma wynieść 3,8 mln zł. Zostanie sfinansowany w 80 proc. kredytem bankowym, a w pozostałej części ze środków własnych. Całość produkcji z zakładu w Polsce będzie przeznaczona na potrzeby Mercator Medical Polska. Celem spółki jest uzupełnienie oferty produktów zewnętrznych producentów o wyroby własne i w ten sposób podniesienie uzyskiwanych marż. Mercator Medical będzie jednocześnie w stanie szybciej i elastyczniej reagować na potrzeby rynku, również poprzez możliwość zaoferowania krótkoseryjnych zestawów na indywidualne zamówienia klientów. Rozpoczęcie budowy zakładu w Pikutkowie zaplanowane jest na trzeci kwartał bieżącego roku. Do połowy roku 2017 zostanie uruchomiona sprzedaż, natomiast docelowy poziom mocy produkcyjnych fabryka osiągnie w końcówce 2017 r.
Ad 3. W ostatnim kwartale 2017 r. Mercator Medical planuje rozpocząć ekspansję w wybranych krajach Europy Zachodniej. Początkowo produkty pod marką spółki trafią do zewnętrznych dystrybutorów, a od 2018 r. firma chce uruchomić własną dystrybucję. Założenie własnej spółki jest najczęściej jedynym sposobem na ugruntowanie pozycji na danym rynku. Kalkulacje spółki wskazują, że całość miesięcznych kosztów związanych z funkcjonowaniem takiego podmiotu nie będzie znacząca. Mercator Medical dysponuje już gotową, szeroką ofertą produktową na rynki zachodnie. Spółka posiada też wszelkie niezbędne certyfikaty i doświadczenie zdobyte na rynkach, na których jest już bezpośrednio obecna.
Ad 4. Mercator Medical planuje również umocnić swoją pozycję na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, na których prowadzi już obecnie dystrybucję, tak by na każdym z nich znajdować się wśród trzech największych graczy. Dotyczy to więc Czech i Słowacji (w obu przypadkach piąta pozycja) oraz Rosji (szósta lub siódma). W przypadku Rumunii, Ukrainy i Węgier, Mercator jest drugim największym podmiotem. W Polsce jest liderem, z 26-proc. udziałem w rynku.
W pierwszym półroczu 2016 r. Mercator Medical wypracował 128,5 mln zł przychodów, czyli o 27 proc. więcej niż w analogicznym okresie rok wcześniej. Wynik EBITDA przekroczył 12,3 mln zł (+17 proc. r/r.), a zysk netto 7,0 mln zł (+25 proc. r/r). W samym drugim kwartale br. przychody wzrosły o 30 proc. r/r do 69,1 mln zł, zysk EBITDA o 16 proc. r/r do 6,3 mln zł, a zysk netto o 69 proc. r/r do 4,4 mln zł. Wyższe przychody grupa uzyskała zarówno w segmencie rękawic medycznych, jak i wyrobów z włókniny. Sprzedaż wzrosła na szczególnie ważnych z punktu widzenia spółki rynkach, takich jakich USA, Rosja, Polska, Węgry i Czechy.
W całym 2015 r. Mercator Medical wypracował 226,6 mln zł przychodów, a więc o 34 proc. więcej niż rok wcześniej, kiedy było to 168,5 mln zł. Spółka osiągnęła 22,8 mln zł zysku EBITDA, co oznacza wzrost o 39 proc. Wynik netto wyniósł 10,3 mln zł i był o 0,3 mln zł wyższy niż w 2014 r.
Grupa Mercator Medical jest liderem w Polsce oraz jednym z kluczowych graczy w Europie Środkowo-Wschodniej na rynku jednorazowych rękawic medycznych. Należy do niej zakład produkcyjny w Tajlandii o wydajności około 110 mln rękawic miesięcznie. Grupa działa globalnie w ponad 50 krajach, oferując ok. 120 produktów własnych uzupełniając ofertę o produkty innych marek. Produkty spółki docierają na wszystkie kontynenty, w tym w szczególności do krajów Ameryki Północnej, a także do krajów, gdzie popyt na materiały jednorazowej ochrony rośnie dynamicznie wraz ze wzrostem dbałości o bezpieczeństwo i higienę pracy.
W roku 2013 spółka debiutowała na GPW, pozyskując z emisji akcji 29 mln zł. Środki zostały przeznaczone przede wszystkim na rozbudowę fabryki i niemal podwojenie jej mocy produkcyjnych.
Opr. MD