Mocna zyskowność w I kwartale 2019 roku
ASBISc Enterprises Plc, wiodący dystrybutor produktów IT na rosnących rynkach Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki, zanotował w pierwszym kwartale 2019 r. dobre, zgodne z oczekiwaniami wyniki finansowe. Przychody ze sprzedaży w omawianym okresie wyniosły 417,3 mln dol. w porównaniu do 503,3 mln dol. w analogicznym okresie ubiegłego roku. W I kw. 2019 r. zysk brutto na sprzedaży wyniósł 21,1 mln dol. (22,8 mln dol. w I kw. 2018 r.), natomiast zysk operacyjny (EBIT) 4,6 mln dol. (5,3 mln dol. rok wcześniej). Pomimo wypracowania niższych przychodów niż w I kw. 2018 r., zysk netto Grupy w omawianym okresie był równie mocny i wyniósł 1,7 mln dol.
ASBIS pozostaje dystrybutorem pierwszego wyboru dla wielu światowych producentów IT, a strategią Grupy jest wypracowywanie jak najlepszych wyników dla swoich akcjonariuszy. W I kw. 2019 roku największy udział w przychodach Grupy miały kraje byłego ZSRR (49-proc. udział) oraz Europy Środkowo-Wschodniej (26-proc. udział). Największą sprzedaż w I kwartale tego roku Grupa zanotowała w segmencie smartfonów, procesorów oraz akcesoriów i multimediów.
Grupa rozbudowuje swój portfel marek własnych z wyższą marżą. ASBIS posiada obecnie w swoim portfolio już cztery marki własne: Prestigio, Canyon, Perenio oraz Atlantech.
27 marca 2019 r. Grupa opublikowała prognozę finansową na 2019 rok. Zakłada ona wypracowanie przychodów na poziomie pomiędzy 1,7 miliarda dol. a 1,9 miliarda dol. oraz zysku netto po opodatkowaniu pomiędzy 8,5 milionów dol. a 10 milionów dol.. Po opublikowaniu wyników finansowych za I kwartał tego roku ASBIS podtrzymuje prognozę finansową.
Rada Dyrektorów Spółki ogłosiła 27 marca 2019 r. decyzję o rekomendacji najbliższemu Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy wypłaty dywidendy z wyników finansowych wypracowanych w 2018 r. Rada Dyrektorów będzie rekomendowała WZA wypłatę 0,05 dol. na akcję, co daje kwotę w wysokości 2.775.000 dol.. W dniu 8 maja 2019 r. WZA podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy na zaproponowanym przez Radę Dyrektorów poziomie. Dzień ustalenia dywidendy został ustalony na 21 maja 2019 r., natomiast data wypłaty dywidendy na 4 czerwca 2019 r. Tym samym całościowa dywidenda z zysku za 2018 r., wraz z wypłaconą w dniu 20 grudnia 2018 roku zaliczką na poczet dywidendy wyniesie 0,10 dol. na akcję, co oznacza całkowitą wypłatę w wysokości 5.550.000 dol..
Siarhei Kostevitch, dyrektor generalny i przewodniczący rady dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: - I kwartał 2019 roku przebiegł zgodnie z naszymi oczekiwaniami. Analogiczny okres ubiegłego roku był dla nas czasem bardzo dynamicznego wzrostu sprzedaży, z uwagi na liczne jednorazowe zdarzenia, które doprowadziły do bardzo dużego tempa wzrostu sprzedaży, których kontynuacji nie spodziewaliśmy się. Przewidzieliśmy to publikując naszą prognozę, którą realizujemy zgodnie z naszymi założeniami. Patrząc na wyniki I kwartału tego roku jesteśmy przekonani, że o ile nie wystąpią niekorzystne czynniki, zrealizujemy opublikowaną w marcu prognozę na 2019 r.
Marios Christou, dyrektor finansowy ABISc Enterprises Plc, skomentował: - Mamy za sobą dobry naszym zdaniem i zgodny z naszymi oczekiwaniami kwartał. Na uwagę zasługuje fakt, że pomimo spadku przychodów, nasza zyskowność pozostała na zbliżonym do I kwartału 2018 poziomie. Potwierdza to realizację naszej strategii i obietnicę, którą daliśmy rynkowi i akcjonariuszom Spółki w tym roku, a mianowicie skupieniu się na wyższych marżach niż na sprzedaży. W ubiegłym roku z powodzeniem udowodniliśmy, że ASBIS potrafi zaadoptować się do bardzo konkurencyjnego środowiska i zmieniających się warunków rynkowych, zyskując przy tym coraz większe udziały w rynku. Teraz skupiamy nasze działania na rentowności oraz wykorzystujemy wszelkie okazje prezentowane naszej spółce.
Siarhei Kostevitch, Dyrektor Generalny i Przewodniczący Rady Dyrektorów ASBISc Enterprises Plc, skomentował: Regiony krajów byłego ZSRR oraz Europy Środkowo-Wschodniej mają tradycyjnie największy udział w naszych przychodach. Nie zmieniło się to również w omawianym okresie, choć w I kwartale tego roku zanotowaliśmy spadek sprzedaży, głównie na Ukrainie i w Kazachstanie. Wynika to przede wszystkim z bardzo wysokiej bazy ubiegłorocznej, kiedy to odnotowaliśmy ponad 90-proc. wzrost sprzedaży. Podsumowując, udział krajów byłego ZSRR w przychodach ogółem spadł nieznacznie do 49,16 proc. w I kw. 2019 r. z 50,07 proc. w I kw. 2018 r. Bardzo dobrze zachowywał się region Bliskiego Wschodu i Afryki, którego przychody determinowane są wynikami ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich - wzrósł on o 20,9 proc. w porównaniu do I kw. 2018 r."
Analiza według krajów pozwala lepiej zrozumieć wymienione powyżej wyniki sprzedaży. Spadek w krajach byłego ZSRR jest rezultatem trendu w Rosji (+3,9 proc. w I kw. 2019 r.), na Ukrainie (-17,3 proc. w I kw. 2019 r.), w Kazachstanie (-44,2 proc. w I kw. 2019 r.) oraz na Białorusi (-14,9 proc. w I kw. 2019 r.) w porównaniu do I kw. 2018 r. Spadek sprzedaży w Europie Środkowo-Wschodniej jest wynikiem spadku na Słowacji (-4,4 proc. w I kw.2019 r.), w Czechach (-36,2 proc. w I kw. 2019 r.) i w Rumuni (-38,7 proc. w I kw. 2019 r.) w porównaniu do I kw. 2018 r.
Polska weszła w I kwartale 2019 r. do 10 najlepszych pod względem sprzedaży krajów, wypracowując przychody na poziomie 9,4 mln dol..
W I kwartale 2019 roku Grupa skupialiła się bardziej na wygenerowaniu wyższych zyskowności niż wyższych przychodów, co w rezultacie przełożyło się na spadek przychodów na niektórych kluczowych liniach produktowych.
Opr. KM