Niepewne debiuty portalów

Jak wynika z nieoficjalnych informacji , zarząd Areny rozważa możliwość całkowitej rezygnacji z wprowadzenia spółki na warszawski parkiet. Oficjalnie jednak Arena.pl podtrzymuje chęć, a katowicka Hoga.pl ustalony wstępnie terminarz debiutu na GPW.

Jak wynika z nieoficjalnych informacji , zarząd Areny rozważa możliwość całkowitej rezygnacji z wprowadzenia spółki na warszawski parkiet. Oficjalnie jednak Arena.pl podtrzymuje chęć, a katowicka Hoga.pl ustalony wstępnie terminarz debiutu na GPW.

Zarządy obu portali nie ukrywają jednak, że giełdowe plany mogą ulec - nawet radykalnej - zmianie. Stanowiący główne źródło przychodów portali internetowy rynek reklamy w styczniu 2001 r. nie wzrósł w porównaniu z takim samym okresem rok wcześniej.

Z powodu niesprzyjających debiutom warunków na rynkach kapitałowych i niepewności co do poprawy ich stanu w II połowie roku, drugi pod względem oglądalności w polskim internecie portal - Wirtualna Polska - nie trafi do giełdowego obrotu w 2001 r. Na GPW notowane są już PDA Interii (2 kwietnia - akcje). Zdaniem analityków, jedynie akcje wp.pl będą stanowić alternatywę dla inwestorów chcących mieć w swoim portfelu typowo internetową spółkę. Nie wykluczają przy tym, że objęciem pakietu jej udziałów będzie zainteresowany w momencie wejścia na polski rynek internetowy oddział France Telecom - Wanadoo.

Reklama

Pierwotna oferta Interii była warta 36,8 mln zł. Jeszcze do niedawna w II kw. Arena.pl zamierzała pozyskać z rynku znacznie więcej - 200 mln zł.

Jej akcje nie zostały jeszcze dopuszczone do publicznego obrotu, a jak dowiedział się PARKIET, w spółce trwają rozmowy, które mają rozstrzygnąć, czy podtrzymana zostanie giełdowa strategia.

Jeden z rozpatrywanych scenariuszy zakłada przesunięcie debiutu na po wakacjach. Rolę doradcy Areny pełni CDM Pekao, wcześniejszy oferujący MCI Management i członek konsorcjum oferującego akcje Interii. Oficjalne informacje o nowej strategii Areny poznamy w przyszłym tygodniu.

Subskrypcję 2 mln akcji serii D, dzięki której podwoi się dotychczasowy kapitał Hogi, wyznaczono na 17-27 kwietnia. Będzie ona podzielona na dwie transze: małych (0,5 mln akcji) i dużych (1,5 mln sztuk) inwestorów. Największymi udziałowcami portalu są PWPT Wasko sp. z o.o. (30,35% głosów na WZA) i prezes Grzegorz Krajewski (21,34% głosów).

- Z naszej analizy wynika, że to właśnie w połowie roku rynek się odbije. Wprawdzie mówi się o tym, że spowolnienie wzrostu gospodarczego potrwa w USA jeszcze kilka kwartałów, to jednak spodziewamy się, że informacje o nadchodzącej poprawie koniunktury zostaną wcześniej zdyskontowane i nastroje na rynkach kapitałowych poprawią się - powiedział nam Grzegorz Krajewski, prezes Hogi.

Nie ukrywa on jednak, że w przypadku nie sprzyjających warunków rynkowych, termin samego debiutu może ulec przesunięciu. Nie zmieni się natomiast terminarz subskrypcji. Hoga.pl dotrzyma ustalonego wcześniej terminu (17-27.04). Prospekt zostanie opublikowany 13 kwietnia. W publicznej ofercie spółka zamierza pozyskać kilkadziesiąt milionów złotych.

W opinii analityków, jedyną alternatywą dla Interii - pierwszego na GPW portalu - może być Wirtualna Polska, która dywersyfikuje w ostatnim czasie źródła przychodów w celu przynajmniej częściowego uniezależnienia od rynku ogłoszeń. Zenith Media prognozuje, że w wartościach realnych wzrośnie on jedynie o 2%. W styczniu br. rynek reklamy internetowej nie odnotował żadnego wzrostu w porównaniu z odpowiednim okresem 2000 r.

Wprawdzie nikt nie zna jeszcze oficjalnych planów giełdowych Wirtualnej Polski, ale każdy z możliwych scenariuszy, który zdecydowaliby się realizować jej dotychczasowi właściciele, zakłada wprowadzenie wp.pl na parkiet. - Upublicznienie Wirtualnej Polski uzależnione jest jedynie od koniunktury i nastrojów panujących na rynku - powiedział PARKIETOWI Jacek Duch, prezes Prokom Internet, największego udziałowca wp.pl. Jego zdaniem, można zaryzykować stwierdzenie, że wprowadzenie portalu na GPW w tym roku byłoby niezbyt rozważnym posunięciem. Na razie podstawowym celem Prokom Internet jest znalezienie dla wp.pl inwestora. n

Analitycy uważają za bardzo prawdopodobne, że zainteresowany objęciem udziałów w Wirtualnej Polsce może być, mający wejść na polski rynek, portal France Telecom - Wanadoo. Nie można bowiem odmówić TP Internet ani potencjału technologicznego, ani finansowego, które spółka może wykorzystać np. do uruchomienia platformy B2B, ale nie da to jej sukcesu w sektorze B2C, w jakim działają portale.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: Arena | GPW | Terminarz | internet
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »