Novaturas podsumowuje wyniki finansowe za trzy kwartały 2019 roku
Wyniki finansowe Grupy Novaturas w pierwszych trzech kwartałach 2019 r. pozostawały pod wpływem dużej konkurencji i jednocześnie słabszego popytu na wyjazdy zagraniczne spowodowanego upalnym latem w krajach bałtyckich. Doprowadziło to do nadpodaży na rynku, odbijając się na rentowności operatorów turystycznych. Novaturas spodziewa się natomiast dobrych wyników w sezonie zimowym 2019/2020. Obiecująco wygląda również początek przedsprzedaży na przyszłoroczny sezon letni.
W ciągu pierwszych dziewięciu miesięcy 2019 r. z usług Grupy Novaturas skorzystało 238 tys. osób, tj. o 2,3 proc. mniej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Spadek dotyczył przede wszystkim rynku litewskiego, gdzie z oferty Novaturasa skorzystało o 7,9 proc. mniej klientów niż rok wcześniej. W pozostałych krajach bałtyckich grupa zdołała utrzymać dodatnią dynamikę sprzedaży - na Łotwie liczba klientów wzrosła o ponad 9 proc., a w Estonii o 1,4 proc.
Przy nieco wyższej rok do roku średniej cenie sprzedaży wczasów zorganizowanych, przychody Grupy Novaturas narastająco za trzy kwartały 2019 r. wyniosły 139,6 mln euro i były tylko nieznacznie (o 0,5 proc.) niższe niż po dziewięciu miesiącach 2018 r.
- Bieżący rok jest drugim z rzędu, w którym obserwujemy nadpodaż na rynku usług turystycznych w krajach bałtyckich. Wynika ona głównie z dwóch powodów. Po pierwsze, bardzo dynamiczny wzrost rynku w poprzednich latach przyciągnął nowych graczy, co istotnie zwiększyło konkurencję. Z drugiej strony, popyt na wczasy zagraniczne wyhamował z powodu upalnego lata, które zachęciło mieszkańców krajów bałtyckich do skorzystania z lokalnej oferty turystycznej - wyjaśnia Audronė Keinytė, prezes Novaturasa.
- W tych trudnych warunkach Grupa Novaturas skutecznie broni pozycji największego operatora turystycznego we wszystkich trzech krajach bałtyckich. Tymczasem inni gracze nie wytrzymują zaostrzonej konkurencji - wskazuje Audronė Keinytė. Jak dodaje, ze względu na specyfikę branży turystycznej, obecna sytuacja jest w dużej mierze efektem decyzji podjętych ponad rok temu, gdyż klienci często planują i rezerwują wakacje z dużym wyprzedzeniem.
Zysk brutto Grupy Novaturas za okres od stycznia do września br. wyniósł 16,2 mln euro (spadek o 20 proc. r/r), a EBITDA sięgnęła 3 mln euro (-59 proc.). Zysk netto w omawianym okresie wyniósł 1,3 mln euro wobec 5,7 mln euro przed rokiem.
Zarząd Grupy Novaturas spodziewa się poprawy sytuacji w ostatnich miesiącach roku. - Po słabym lipcu i sierpniu, we wrześniu odnotowaliśmy już wyraźne odbicie sprzedaży. Przygotowaliśmy też atrakcyjną i różnorodną ofertę na sezon zimowy 2019/2020, która spotkała się z bardzo dobrym przyjęciem - wyniki przedsprzedaży do końca września są bardzo obiecujące, gdyż odnotowaliśmy wzrost liczby rezerwacji przy wyższej niż rok wcześniej rentowności - wskazuje prezes Novaturasa.
Novaturas z zadowoleniem dostrzega ponadto, że coraz więcej turystów wybiera nie tylko wczasy stacjonarne, ale także wycieczki krajoznawcze. Liczba klientów, którzy skorzystali z oferty krajoznawczych wycieczek samolotem wzrosła o 40,4 proc., a wycieczek autokarowych o 14,8 proc. Novaturas oferuje krajoznawcze wycieczki samolotem już we wszystkich krajach bałtyckich.
Grupa rozpoczęła przedsprzedaż oferty Lato 2020 wcześniej niż zwykle, bo już w sierpniu tego roku. Po raz pierwszy klienci Novaturasa mogą skorzystać z letnich wakacji w tak odległych, egzotycznych krajach, jak Seszele czy indonezyjska wyspa Bali. W przyszłym roku będą mogli również wybrać się na wczasy na grecką wyspę Kefalinia, na szmaragdową Riwierę Słoweńską oraz do jednego z najciekawszych regionów Chorwacji, tj. na półwysep Istria. Przyszłoroczna oferta Grupy Novaturas spotkała się z bardzo dużym zainteresowaniem. Największą popularnością wśród mieszkańców krajów bałtyckich niezmiennie cieszy się natomiast Turcja.
Interia, opr. MD