Nowy terminal naftowy powstanie w gdańskim Porcie Północnym
Dzisiaj uroczyście wmurowano kamień węgielny pod nowy terminal naftowy w gdańskim Porcie Północnym. Naftoport będzie prowadzić przeładunek i magazynowanie ropy naftowej i paliw. Koszt inwestycji został oszacowany na 820 milionów złotych. W uroczystości wziął udział premier Donald Tusk.
- Europejska solidarność jest najważniejsza dla niezależności energetycznej UE - powiedział w środę w Gdańsku premier Donald Tusk. Cieszę się, że o tej solidarności rozmawiamy także w wymiarze transatlantyckim - dodał, nawiązując do szczytu UE-USA w Brukseli.
Tusk brał udział w uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę nowego terminala naftowego w Gdańsku, powstającego dla państwowej spółki PERN. Terminal ze zbiornikami o planowanej pojemności 697 tys. m sześc. powstaje w gdańskim Porcie Północnym i będzie przeznaczony m.in. do przeładunku i składowania ropy oraz paliw. Jest to pierwsza tego typu inwestycja w Polsce.
Szef rządu podkreślał, że terminal jest jedną z podstaw systemu, który zapewni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Podkreślił, że terminal to kolejny etap dywersyfikacji źródeł energii dla Polski. - Dla nas jest ważne, by infrastruktura, którą przygotowujemy była dostosowana do potrzeb XXI wieku, w tym do może najważniejszej potrzeby, jaką jest bezpieczeństwo energetyczne - mówił.
Zdaniem Tuska, m.in. starania Polski i jej działania, szczególnie w czasie kryzysu na Ukrainie, doprowadziły do tego, że szefowie państw członkowskich UE kilka dni temu w Brukseli doszli do wniosku, iż odpowiedzią na ten kryzys i kolejnym etapem integracji kontynentu, będzie unia energetyczna.
- UE musi stać się organizacją w dużym stopniu niezależną energetycznie od dzisiejszych, tradycyjnych dostawców, w tym Rosji - mówił premier wskazując, że jednym z rozwiązań są wspólne zakupy surowców energetycznych przez całą UE. - Dla nas najważniejsza jest prawdziwa solidarność w momencie, gdy będziemy decydowali o wspólnych zakupach. Polska powtarza, jak ważne jest, by UE zaczęła myśleć jak zwiększyć swoją siłę przetargową, by była traktowana jako podmiot, co da jej dużo silniejszą pozycję - mówił szef rządu.
Odnosząc się do środowego szczytu UE-USA w Brukseli, Tusk powiedział, że cieszy się, iż o tej solidarności rozmawia się także w wymiarze transatlantyckim. Obecny na uroczystości minister skarbu Włodzimierz Karpiński powiedział z kolei, że gdański terminal "będzie milowym krokiem w sektorze paliwowym budującym bezpieczeństwo energetyczne kraju". Podkreślił, że terminal "od początku do końca" jest zaprojektowany, realizowany i finansowany "siłami polskimi". Szef resortu skarbu wspomniał też o dwóch innych inwestycjach, które przyczynią się do poprawy bezpieczeństwa energetycznego kraju - budowę terminala gazowego w Świnoujściu i dwóch bloków w elektrowni Opole.
Terminal naftowy powstanie na terenie 29 hektarów, które wydzierżawił PERN-owi Zarząd Morskiego Portu Gdańsk. W ramach pierwszego etapu prac w Porcie Północnym zainstalowanych zostanie sześć zbiorników na ropę naftową o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy. Powstaną też instalacje technologiczne umożliwiające obsługę zbiorników, a także instalacje przeciwpożarowe, wodociągowe, elektryczne, sieć teleinformatyczna oraz systemy automatyki i ochrony. Zbudowana zostanie również niezbędna infrastruktura towarzysząca, w tym drogi i parkingi.
Wykonawcą pierwszego etapu prac jest konsorcjum z firmą IDS-BUD jako liderem. Firma ta już w lutym rozpoczęła pierwsze roboty - palowanie terenu pod zbiorniki: pod każdym z nich trzeba umieścić prawie 650 pali. Koszt pierwszej części inwestycji wyniesie 415 mln zł.
Prace mają zostać sfinansowane ze środków własnych PERN.
Druga część inwestycji zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 322 tys. m sześc., służących do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A oraz biokomponentów dodawanych do paliw. Projekt przewiduje też budowę bocznicy kolejowej oraz stacji autocystern. Realizacja całości inwestycji powinna zakończyć się w 2018 r.
Koszt obu etapów szacowany jest w sumie na ok. 826 mln zł.
Prezes PERN Marcin Moskalewicz powiedział w środę dziennikarzom, że firma ma już projekt budowlany drugiego etapu. - Przygotowujemy projekt inwestycyjny. Liczymy, że na początku przyszłego roku rozpoczniemy prace budowlane - powiedział.
Przedsiębiorstwo Eksploatacji Rurociągów Naftowych "Przyjaźń" S.A. jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Firma tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich:
PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 3,2 mln m sześc.
- - - - -
W ramach robót przy budowie Terminala Naftowego w Gdańsku na początku czerwca PERN "Przyjaźń" planuje rozpoczęcie wznoszenia konstrukcji 6 stalowych zbiorników na ropę naftową, a następnie budowę rurociągów i pompowni surowca.
W środę z udziałem premiera Donalda Tuska i ministra skarbu Włodzimierza Karpińskiego odbyła się uroczystość wmurowania kamienia węgielnego pod budowę gdańskiego terminalu PERN, który będzie pierwszym tego typu obiektem w Polsce.
Terminal będzie służył m.in. do przeładunku i składowania ropy naftowej i paliw, a także chemikaliów. Jego pierwsza część ma być gotowa w 2015 r.
Inwestycja, zlokalizowana na terenie gdańskiego portu, rozpoczęła się 21 lutego. "Trwa intensywny proces wzmocnienia gruntu, który przewiduje wykonanie 648 betonowych pali pod każdym z 6 zbiorników, oraz fundamentowanie. Ten etap zakończy się w drugiej połowie maja" - poinformował PERN. Spółka przewiduje, że z początkiem czerwca rozpocznie się budowa konstrukcji stalowych zbiorników, a w kolejnych miesiącach całej niezbędnej infrastruktury, w tym m.in. dróg dojazdowych, sieci rurociągów, pompowni surowca i oczyszczalni ścieków.
Budowa terminala będzie realizowana przez PERN w dwóch etapach. Pierwszy - właśnie realizowany - obejmuje budowę 6 zbiorników na ropę o pojemności 62,5 tys. m sześc. każdy oraz infrastruktury potrzebnej do ich obsługi. "Pozwoli to na przeładunek, magazynowanie i inne usługi" - podała spółka. Drugi etap zakłada budowę zbiorników o łącznej pojemności 325 tys. m. sześc. - do magazynowania produktów ropopochodnych, chemikaliów, paliwa lotniczego JET-A i biokomponentów. Do terminala zostanie doprowadzona bocznica kolejowa. Wybudowana zostanie też stacja autocystern.
Szef rządu podkreślał w środę, że terminal jest jedną z podstaw systemu, który zapewni bezpieczeństwo energetyczne Polski. Mówił także, że terminal to kolejny etap dywersyfikacji źródeł energii dla Polski. - Dla nas jest ważne, by infrastruktura, którą przygotowujemy, była dostosowana do potrzeb XXI wieku, w tym do może najważniejszej potrzeby, jaką jest bezpieczeństwo energetyczne - dodał.
W ocenie ministra skarbu państwa, terminal PERN "oznacza zabezpieczenie dodatkowych pojemności magazynowych, a tym samym umożliwienie istotnego wzrostu importu ropy naftowej poprzez gdański Naftoport. (...) Dzięki terminalowi znacznie zwiększymy elastyczność przeładunków ropy naftowej i znajdziemy się w grupie państw, które prowadzą międzynarodowy handel ropą, paliwami i produktami chemicznymi. Wykorzystujemy lukę na polskim Wybrzeżu, by zwiększyć bezpieczeństwo dostaw ropy do polskich rafinerii" - podkreślił Karpiński.
Prezes PERN Marcin Moskalewicz zaznaczył, że roboty przy budowie terminalu prowadzone są 24 godziny na dobę. - Nie chcemy tracić nawet jednego dnia, bo to zbyt ważna inwestycja dla gospodarki naszego kraju i całego regionu. Zdajemy sobie sprawę, że terminal naftowy (...) otwiera kapitalne możliwości przed naszymi rafineriami - dodał. Według szefa PERN, terminal "będzie w stanie wesprzeć logistycznie jeden z najbardziej ambitnych projektów nadchodzącej dekady: budowę petrochemicznej części gdańskiego Lotosu".
Pierwszy etap budowy Terminalu Naftowego w Gdańsku realizuje międzynarodowe konsorcjum, z liderem IDS-Bud w systemie "projektuj i buduj". Ta część inwestycji o wartości 415 mln zł ma być oddana "pod klucz" pod koniec 2015 r. Projekt terminala opracowała firma inżynieryjna Gazoprojekt. Realizacja całego przedsięwzięcia, czyli obu etapów, powinna zakończyć się w 2018 r. Łączny koszt inwestycji szacowany jest na ok. 826 mln zł.
PERN "Przyjaźń" jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa. Spółka tłoczy ropę z Rosji (ok. 50 mln ton rocznie) do rafinerii polskich: PKN Orlen i Grupy Lotos oraz do rafinerii niemieckich - PCK Schwedt i Mider Spergau. PERN zarządza siecią ponad 2,6 tys. km rurociągów naftowych i paliwowych oraz bazami magazynowymi o pojemności ok. 3,2 mln m sześc.