Opór sieci

Po kilku miesiącach internetowego boomu w ofertach domów maklerskich pojawiły się pierwsze skargi od inwestorów-internautów, zniecierpliwionych powolną pracą wirtualnych brokerów. Na razie do Parkietu dotarły zażalenia na pracę dwóch spośród nich. Zapewne jest ich więcej, jednak nie wszyscy klienci chcieli się podzielić swoimi doświadczeniami.

Po kilku miesiącach internetowego boomu w ofertach domów maklerskich pojawiły się pierwsze skargi od inwestorów-internautów, zniecierpliwionych powolną pracą wirtualnych brokerów. Na razie do Parkietu dotarły zażalenia na pracę dwóch spośród nich. Zapewne jest ich więcej, jednak nie wszyscy klienci  chcieli się podzielić swoimi doświadczeniami.

"Raz na trzy dni łącza nie działają prawidłowo lub w ogóle nie udaje się uzyskać połączenia. Wszyscy trzej moi znajomi, którzy korzystają z tego samego programu, również mają podobne problemy" - narzeka jeden z inwestorów. Kłopoty zazwyczaj tłumaczone są złą jakością połączeń oraz pracą telekomunikacji.

"Gros skarg dotyczy właśnie oczekiwania na stronę. W takich przypadkach interweniujemy w telekomunikacji i tłumaczymy, iż klienci łączą się przez starą centralę lub łącza o małej przepustowości. Wówczas po prostu nie da się inaczej, gdyż w tych miejscach tworzą się tak zwane wąskie gardła" - wyjaśnia pracownik biura.

Reklama

Zdaniem inwestora, w najlepszym przypadku przekazanie zlecenia na giełdę w dniach, gdy wszystko idzie sprawnie, zajmuje (wraz z uzyskaniem potwierdzenia prawidłowości złożonej dyspozycji) ok. 15 minut. Standardowo jednak trwa to przynajmniej 20 minut, zwłaszcza wtedy, gdy trzeba wchodzić na strony przeglądania stanu rachunku, tak by z góry upewnić się, czy zlecenie odpowiada stanowi faktycznemu posiadanych akcji lub gotówki. Z kolei według przedstawiciela biura przeciętnie złożenie dyspozycji, przy wszystkich warunkach sprzyjających, powinno trwać do 40 sekund, choć oczywiście jednym zajmie to więcej, a innym mniej czasu. "Inwestorzy powinni mieć świadomość tego, że pomiędzy pierwszą stroną informacyjną a mocno szyfrowaną (ze względu na bezpieczeństwo przepływu danych) aplikacją programu każdy ruch jest sprawdzany i utajniany. To natomiast zawsze zabiera czas" - mówi pracownik biura.

"Pracuję na bardzo dobrym sprzęcie i wiem, że moje problemy to jeszcze nic. Mój brat, który dysponuje znacznie gorszym komputerem, ma szczęście, gdy uda mu się złożyć zlecenie raz na dwa tygodnie" - stwierdza nasz czytelnik. Pomimo bardzo dobrego hardware'u, kłopoty przekraczają niekiedy granice przyzwoitości. "Czasami zdarza mi się czekać godzinę na przekazanie zlecenia, a raz nie byłem w stanie tego dokonać nawet po czterech godzinach prób. W takich przypadkach znacznie szybciej jest dodzwonić się do biura, by złożyć zlecenia tradycyjną metodą" - skarży się inwestor. Z jego niemiłych doświadczeń z programem wynika także to, że gdy uda się np. zrealizować zlecenia kupna już na początku notowań ciągłych, to następnie przez dwie godziny trzeba czekać, aż system przyjmie to do wiadomości i zaksięguje papiery na rachunku. "Przez cały ten czas oczywiście nie mogę dokonać transakcji odwrotnej" - dodaje.

Od innego użytkownika Internetu korzystającego z programu kolejnego biura maklerskiego usłyszeliśmy zdanie mniej więcej takiej treści. "Co z tego, że biuro chwaliło się bardzo dużą liczbą zgłoszeń oraz otwieranych rachunków w Internecie, skoro i tak nie można było dostać się na jego strony. W ten sposób przekazywanie zleceń metodą on-line staje się możliwością czysto teoretyczną" - skarży się inwestor.

Słaba praca niektórych programów i związane z tym opóźnienia to jeszcze niewiele w porównaniu z tym, co niekiedy dzieje się w trakcie wdrażania internetowych aplikacji. Jeden z bardzo wysoko postawionych pracowników pewnego biura maklerskiego zdradził w zaufaniu, iż gdy już prace dobiegały końca zrozumiał, dlaczego w umowie z dostawcą oprogramowania firma software'owa zastrzegła sobie, że kary umowne (w tym za niedotrzymywanie terminów) nie mogą przekroczyć? wartości całej umowy.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: Oporów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »