Orlen chce budować jednostkę uwodornienia olejów roślinnych
Rada nadzorcza Orlenu (PKN, GPW) zgodziła się na budowę jednostki HVO (uwodornienia olejów roślinnych) na terenie Zakładu Produkcyjnego w Płocku. Całkowity koszt inwestycji szacowany jest na około 600 mln zł - poinformowała spółka. Rozpoczęcie produkcji planowane jest w połowie 2024 roku.
Zarząd PKN Orlen wyraził także zgodę na zawarcie z firmą Technik Polska umowy na budowę jednostki HVO w formule EPC dla zakresu ISBL.
Realizacja inwestycji, której wartość szacowana jest na ok. 600 mln zł, planowana jest w połowie 2024 roku.
- Dostrzegamy rosnące znaczenie odnawialnych źródeł energii w transporcie. Rynek paliw w istotny sposób kształtują zapisy Dyrektywy RED II, zwiększającej wykorzystanie biopaliw oraz przyjęty w lipcu przez Komisję Europejską pakiet "fit for 55". Dlatego konsekwentnie inwestujemy w nowoczesne i przyjazne środowisku rozwiązania, by w pełni realizować ambitne, unijne cele. W perspektywie najbliższej dekady, zgodnie ze strategią, chcemy być jednym z wiodących producentów biopaliw w regionie, w tym zaawansowanych biopaliw drugiej generacji - powiedział prezes Orlenu Daniel Obajtek.
Orlen zbuduje w Płocku instalację HVO i wdroży na skalę przemysłową technologię polegającą na uwodornieniu oleju rzepakowego, oleju posmażalniczego (UCO) lub ich mieszanki. Produkt końcowy będzie stosowany jako dodatek do oleju napędowego lub paliwa lotniczego JET.
Wydajność instalacji HVO może wynieść około 300 tys. ton uwodornionego oleju rocznie. To ilość, która zaspokoi potrzeby płockiego zakładu.
Inwestycja wpisuje się w program operacyjny dla biopaliw i ułatwi spółce realizację Narodowego Celu Wskaźnikowego oraz spełnienie unijnych wymogów w zakresie zwiększania udziału biokomponentów w paliwach. Wpłynie to na redukcję emisyjności paliw transportowych wprowadzanych na rynek, zgodnie z założeniami unijnego pakietu "fit for 55".
Produkcja biokomponentu do paliw w instalacji HVO przyczyni się także do spełnienia wymagań postawionych w pakiecie "fit for 55" branży lotniczej. Biopaliwo lotnicze wyprodukowane w instalacji HVO z UCO, czyli zużytych tłuszczów, będzie spełniać kryteria określone dla SAF (Sustainable Aviation Fuel) - zrównoważonego paliwa lotniczego. Obejmuje ono zaawansowane biopaliwa kolejnej generacji stosowane do napędu samolotów odrzutowych, które - w porównaniu z użytkowanymi powszechnie paliwami Jet A i Jet A-1 - istotnie wpływają na zmniejszenie emisji CO2 i gazów cieplarnianych.
Biznes INTERIA.PL na Twitterze. Dołącz do nas i czytaj informacje gospodarcze