PCC Rail Containers: IPO na ponad 100 mln zł
Planowana na 2007 rok oferta publiczna PCC Rail Containers, spółki z grupy PCC Rail, może wynieść ponad 100 mln zł. Spółka zamierza zainwestować od 200 do 250 mln zł do 2009 roku, w budowę terminali i zakup taboru - poinformowali przedstawiciele spółki.
- Do końca 2009 roku chcemy wydać 200-250 mln zł, środki te zamierzamy zainwestować w tabor i w budowę co najmniej czterech terminali intermodalnych - powiedział po konferencji prezes PCC Rail Containers Dariusz Stefański.
- Myślę, że oferta publiczna mogłaby wynieść od 100 mln zł w górę - dodał.
Prezes poinformował, że zanim spółka trafi na GPW, zostanie dokapitalizowana przez spółkę holdingową PCC SE. Kapitały PCC Rail Containers mają zostać zwiększone kilkakrotnie, z obecnych 12 mln zł.
Zdaniem prezesa PCC Rail SA Mieczysława Olendera, debiut spółki jest możliwy jeszcze w tym roku.
- Chcemy, by spółka zadebiutowała pod koniec roku - powiedział.
Dodał, że w planach jest tylko nowa emisja akcji, natomiast dotychczasowy właściciel zachowa pakiet większościowy.
PCC Rail Containers zamierza wybudować terminale w czterech lokalizacjach: w rejonie Wrocławia, pod Warszawą, na południowy-wschód od Poznania oraz w Małopolsce. Spółka nie wyklucza budowy dodatkowo dwóch kolejnych terminali.
Zdaniem Stefańskiego, koszt budowy jednego terminalu intermodalnego to 25-45 mln zł. Natomiast po 3-4 latach od uruchomienia terminal będzie potrzebował kolejnych inwestycji, rzędu 10-15 mln zł każdy.
Prezes spółki poinformował, że PCC Rail Containers rozważa utworzenie własnej firmy przewozowej opierającej się na transporcie samochodowym.
- Zamierzamy inwestować także w tabor drogowy i niewykluczone, że pójdziemy w kierunku własnej firmy przewozowej - powiedział Stefański.
Do 2010 roku PCC Rail Containers chce uzyskać 20 proc. udziału w krajowym rynku przewozów kontenerowych.
Przewozy intermodalne to przewozy towarów w tej samej jednostce ładunkowej, ale z wykorzystaniem różnych form transportu, np. kolejowego i samochodowego.
PCC Rail szacuje, że w 2007 roku wyda na inwestycje podobną kwotę jak w 2006 roku, czyli około 150 mln zł, natomiast do 2012 roku nakłady na inwestycje mogą wynieść nawet 0,5 mld zł. Spółka chce w tym roku rozpocząć przewozy pasażerskie w województwie kujawsko-pomorskim.
- W 2006 roku wydaliśmy na inwestycje 152,6 mln zł. Jestem przekonany, że rok 2007 będzie pod tym względem podobny - powiedział na konferencji prezes PCC Rail Mieczysław Olender.
- Gdyby udało nam się zrealizować nasze plany w ramach strategii rozwoju do roku 2012, nakłady mogą wynieść nawet 0,5 mld zł - dodał.
Spółka zamierza inwestować w nowoczesny tabor, m.in. lokomotywy. Planuje także akwizycje oraz wejście w rynek przewozów pasażerskich.
- Zamierzamy wziąć udział w przetargu na przewozy pasażerskie w województwie kujawsko-pomorskim. W tym celu porozumieliśmy się z firmą Arriva - powiedział Olender.
Jego zdaniem, w 2008 roku przychody z tej działalności mogą wynieść około 30 mln zł.
- Ponieważ kolejne takie przetargi będą dopiero w roku 2009, ten projekt może się rozwinąć do poziomu 100-120 mln zł obrotów w 2010 roku, jeśli uda nam się zrealizować nasze założenia - ocenił prezes.
W 2006 roku PCC Rail osiągnęła 394,2 mln zł przychodów oraz 28,3 mln zł zysku netto. W 2005 roku przychody wynosiły 199,1 mln zł, a zysk netto 27,4 mln zł.
- Wzrost przychodów w ubiegłym roku wynikał m.in. z przyłączenia do grupy ośmiu spółek. Realny wzrost wyniósł około 16 proc. - powiedział prezes.
W ramach akwizycji, spółka finalizuje obecnie przejęcie firmy Drobnica - Port Szczecin. PCC Rail kupi 45 proc. udziałów portowej spółki.
PCC Rail SA poinformowała też, że będzie wyłącznym operatorem DCT (Deepwater Container Terminal) - największego na Bałtyku terminalu do przeładunku kontenerów, który rozpoczął niedawno działalność w Gdańsku.
Udział PCC Rail w krajowym rynku przewoźników prywatnych, pod względem pracy przewozowej, wyniósł w 2006 roku 15,57 proc., natomiast w krajowym rynku przewozów ogółem 2,65 proc.
Po I kwartale udział w rynku przewozów wzrósł do 3,2 proc.