Portale wstrzymują oddech

Rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek publiczna oferta Interia.pl jest z pewnością jednym z przełomowych momentów na naszym rynku kapitałowym. Po raz pierwszy będzie okazja do zweryfikowania wyceny portalu internetowego. Oferta może stanowić punkt odniesienia w ocenie innych portali i spółek nowej ekonomii.

Rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek publiczna oferta Interia.pl jest z pewnością
jednym z przełomowych momentów na naszym rynku kapitałowym. Po raz pierwszy
będzie okazja do zweryfikowania wyceny portalu internetowego. Oferta może stanowić
punkt odniesienia w ocenie innych portali i spółek nowej ekonomii.

Przy cenie minimalnej, ustalonej po konsultacji z COK BH na 21 zł, Interia warta jest ok. 33 mln USD, a wartość oferty (1 642 200 akcji) nie przekracza 9 mln USD. Tymczasem we wcześniejszych wypowiedziach przedstawiciele portalu zapowiadali, że zamierzają zebrać z rynku kilkanaście milionów dolarów. - Myślę, że ostateczna cena będzie nie mniejsza niż 26 zł - stwierdził Tomasz Jażdżyński, prezes Interia.pl. Jeśli tak się stanie, spółka uzyska z emisji ponad 11 mln USD.

Przekonanie właścicieli portalu, że jedna akcja jest warta więcej niż 26 zł, potwierdza transakcja między dwoma udziałowcami - Broker FM i RMF, w której ten pierwszy wniósł aportem posiadane papiery Interii do RMF FM. Przy okazji tej operacji walory portalu wyceniono na 28 zł za sztukę (ok. 45 mln USD za cały portal).

Reklama

- Myślę, że cena 21 zł za akcję oscyluje wokół prawdziwej wartości portalu. Atutem Interia.pl jest to, że będzie pierwszym portalem na giełdzie, co może w pewien sposób przełożyć się na wyższą wycenę - powiedział PARKIETOWI Jacek Radziwilski, analityk Deutsche Banku. Podobnego zdania jest Katarzyna Perzak z DM BIG-BG. - Uważam, że cena na poziomie 21 zł jest bardzo atrakcyjna. 26 zł to powyżej wyceny fundamentalnej i może nie gwarantować inwestorom dużego przebicia, które w przypadku tego typu spółek jest oczekiwane - stwierdziła.

Co oznacza cena minimalna akcji Interia.pl dla wycen innych portali? Pierwszą wycenioną "bramą do internetu" był Poland.com. Za 55% akcji spółki Elektrim zobowiązał się zapłacić 16,3 mln USD (z czego 6,5 mln zł aportem w postaci usług). Dodatkowo, warszawski holding uzyskał opcję zwiększenia udziału do 80% za maksymalną cenę nie przekraczającą 30 mln USD. Wynika z tego, że plasujący się dużo niżej w rankingach Poland.com jest znacznie droższy od Interii, która wskazywana jest jako trzeci - po WP i Onecie - portal na rynku.

Potwierdzałoby to wrześniowe komentarze analityków, że Elektrim, kupując Poland.com, sporo przepłacił.

- Nie sądzę, by wyznaczenie ceny Interii było przyczynkiem do zmiany wcześniejszych wycen pozostałych portali, zwłaszcza przed zakończeniem oferty. Dopiero wtedy można będzie podjąć próbę określenia wartości WP i Onetu, które są do pięciu razy większe niż Interia.pl - uważa Jacek Radziwilski.

Oznacza to, że każdy z dwóch największych graczy na rynku portali powinni być wyceniani na przynajmniej ok. 150 mln USD. - Moim zdaniem, WP i Onet są ok. trzy razy większe niż Interia.pl. Uważam, że wycena tego pierwszego portalu powinna oscylować wokół 160 mln USD - twierdzi Katarzyna Perzak.

Cenę emisyjną Interii poznamy 20 stycznia br. Debiut PDA zaplanowano na 2 lutego. Krakowski portal będzie pierwszą typowo internetową spółką notowaną na GPW.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: oddech | portal
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »