Portale wstrzymują oddech
Rozpoczynająca się w najbliższy poniedziałek publiczna oferta Interia.pl jest z pewnością jednym z przełomowych momentów na naszym rynku kapitałowym. Po raz pierwszy będzie okazja do zweryfikowania wyceny portalu internetowego. Oferta może stanowić punkt odniesienia w ocenie innych portali i spółek nowej ekonomii.
Przy cenie minimalnej, ustalonej po konsultacji z COK BH na 21 zł, Interia warta jest ok. 33 mln USD, a wartość oferty (1 642 200 akcji) nie przekracza 9 mln USD. Tymczasem we wcześniejszych wypowiedziach przedstawiciele portalu zapowiadali, że zamierzają zebrać z rynku kilkanaście milionów dolarów. - Myślę, że ostateczna cena będzie nie mniejsza niż 26 zł - stwierdził Tomasz Jażdżyński, prezes Interia.pl. Jeśli tak się stanie, spółka uzyska z emisji ponad 11 mln USD.
Przekonanie właścicieli portalu, że jedna akcja jest warta więcej niż 26 zł, potwierdza transakcja między dwoma udziałowcami - Broker FM i RMF, w której ten pierwszy wniósł aportem posiadane papiery Interii do RMF FM. Przy okazji tej operacji walory portalu wyceniono na 28 zł za sztukę (ok. 45 mln USD za cały portal).
- Myślę, że cena 21 zł za akcję oscyluje wokół prawdziwej wartości portalu. Atutem Interia.pl jest to, że będzie pierwszym portalem na giełdzie, co może w pewien sposób przełożyć się na wyższą wycenę - powiedział PARKIETOWI Jacek Radziwilski, analityk Deutsche Banku. Podobnego zdania jest Katarzyna Perzak z DM BIG-BG. - Uważam, że cena na poziomie 21 zł jest bardzo atrakcyjna. 26 zł to powyżej wyceny fundamentalnej i może nie gwarantować inwestorom dużego przebicia, które w przypadku tego typu spółek jest oczekiwane - stwierdziła.
Co oznacza cena minimalna akcji Interia.pl dla wycen innych portali? Pierwszą wycenioną "bramą do internetu" był Poland.com. Za 55% akcji spółki Elektrim zobowiązał się zapłacić 16,3 mln USD (z czego 6,5 mln zł aportem w postaci usług). Dodatkowo, warszawski holding uzyskał opcję zwiększenia udziału do 80% za maksymalną cenę nie przekraczającą 30 mln USD. Wynika z tego, że plasujący się dużo niżej w rankingach Poland.com jest znacznie droższy od Interii, która wskazywana jest jako trzeci - po WP i Onecie - portal na rynku.
Potwierdzałoby to wrześniowe komentarze analityków, że Elektrim, kupując Poland.com, sporo przepłacił.
- Nie sądzę, by wyznaczenie ceny Interii było przyczynkiem do zmiany wcześniejszych wycen pozostałych portali, zwłaszcza przed zakończeniem oferty. Dopiero wtedy można będzie podjąć próbę określenia wartości WP i Onetu, które są do pięciu razy większe niż Interia.pl - uważa Jacek Radziwilski.
Oznacza to, że każdy z dwóch największych graczy na rynku portali powinni być wyceniani na przynajmniej ok. 150 mln USD. - Moim zdaniem, WP i Onet są ok. trzy razy większe niż Interia.pl. Uważam, że wycena tego pierwszego portalu powinna oscylować wokół 160 mln USD - twierdzi Katarzyna Perzak.
Cenę emisyjną Interii poznamy 20 stycznia br. Debiut PDA zaplanowano na 2 lutego. Krakowski portal będzie pierwszą typowo internetową spółką notowaną na GPW.