Prezes ABC Data Ilona Weiss wybrana na kolejną trzyletnią kadencję
Ilona Weiss jest prezesem ABC Data od stycznia 2015 roku. Od tego czasu spółka pod jej zarządem wyraźnie wzmocniła swoją pozycję zarówno na rynku polskim jak i zagranicznym poprzez zdobycie w całym regionie CEE licznych kontraktów, osiągniecie mocnej pozycji finansowej i ciągłe poszerzanie oferty.
Dzięki temu ABC Data na tle konkurencji wyróżnia się znacząco i w branży dystrybucyjnej wspina się dynamicznie na pozycję lidera. Osiągnięcia te to rezultat zaledwie początku działań w ramach ogłoszonej przez spółkę pod koniec czerwca strategii na lata 2015-2018. Przedłużenie kadencji Ilony Weiss pokazuje, że to właśnie pod jej przewodnictwem ABC Data zrealizuje założone cele biznesowe.
Ilona Weiss związana jest z ABC Data od grudnia 2012 r., kiedy to objęła funkcję wiceprezesa spółki ds. operacyjnych, a od marca 2013 r. była wiceprezesem ds. finansowych i operacyjnych. Dzięki zdobytemu przez lata branżowemu know-how i umiejętnościom zarządczym, ale również znajomości rynków finansowych jest świetnie przygotowana do sterowania firmą.
Najlepszym odzwierciedleniem jej kompetencji jest doprowadzenie firmy do obecnej pozycji - rekordowo niskiego zadłużenia na poziomie 10 mln zł i wzrostu marży z 4,8 proc. do 5,5 proc., a więc aż o 0,7 pp. r/r, dzięki czemu EBIDTA wzrosła do poziomu 39 mln zł, czyli o 11 proc. r/r. Firma uzyskała również niemal 50 proc. wzrost zysku netto (ok. 27 mln zł) w stosunku do I połowy 2014 roku. Spółka osiągnęła tak dobry wynik dzięki skoncentrowaniu się na realizacji bardziej rentownych transakcji.
Spółka ciągle pracuje nad podnoszeniem konkurencyjności w obszarach, które dają jej rynkową przewagę - narzędzia e-commerce, szerokość oferty, jakość obsługi partnerów biznesowych, produkty finansowe czy parametry logistyczne. Na początku roku w Rumunii otwarto nowe centrum logistyczne, z którego obsługiwana jest Europa Południowa.
Pozwala to na utrzymanie standardowego czasu dostaw (24h-48h) w całym regionie. We wszystkich krajach ABC Data opracowuje i wprowadza najwyższej jakości programy kanałowe. Taki rodzaj współpracy z partnerami przy jednoczesnym poszerzaniu oferty w wyniku podpisywania nowych kontraktów jest powodem znaczącego wzrostu sprzedaży na Litwie, Węgrzech oraz w Rumunii.
ABC Data intensywnie wzmacnia swoją pozycję na rynkach zagranicznych i rozwija eksport na istniejących rynkach oraz buduje pozycje na nowych rynkach ze szczególnym wskazaniem na kraje bałkańskie.
W ostatnich okresie spółka podpisała liczne kontrakty zarówno na rynkach zagranicznych (m.in. Ricoh na CEE, kontrakt na wyłączność z Electronic Arts w Rumunii - dzięki temu kontraktowi ABC Data jest wyłącznym dystrybutorem Electronic Arts na 4 rynkach - czeskim, węgierskim, słowackim oraz rumuńskim, Creative Labs - w krajach bałtyckich, na Węgrzech i Bałkanach, w Rumunii i Bułgarii), jak i na rynku polskim (serwery Lenovo, urządzenia sieciowe firmy Zyxel, drukarki Kyocera, tusze i tonery BlackPoint, urządzenia zasilania awaryjnego CyberPower), co pokazuje jak dynamicznie się rozwija w kategorii produktów IT i zdobywa przewagę w regionie szerokością oferty. Również firma iSource, którą ABC Data nabyła zaledwie 1,5 roku temu, daje powody do dumy, realizując wyniki przewyższające założenia i będąc liderem w dystrybucji produktów Apple w Polsce.
Parę miesięcy po objęciu przez Ilonę Weiss funkcji prezesa (w styczniu 2015 roku) ABC Data ogłosiła nową strategię na lata 2016-2018. Choć minęło niespełna 3 miesiące od jej ogłoszenia to już widać efekty realizacji niektórych z przyjętych inicjatyw strategicznych.
- Pierwsze półrocze 2015 roku było bardzo pracowite i owocowało bardzo dobrymi wynikami. Oczywiście nie spocznę na laurach, bo mamy jeszcze wiele do zrobienia więc tym bardziej mnie cieszy, że będę miała szansę dalej realizować przyjętą niedawno strategię, który zakłada osiągnięcie pozycję nr 1 w dystrybucji IT w Europie Środkowowschodniej oraz wyceny na poziomie 1 mld zł w 2018 r. - powiedziała Ilona Weiss, prezes zarządu ABC Daty. - Przedłużenie mojej kadencji to wyraz zaufania ze strony rady nadzorczej i akcjonariuszy. Wiem, że wraz z całym zespołem osiągniemy obrane przez nas cele.
ABC Data widzi zmieniające się trendy, które podążają w kierunku globalnej infrastruktury sieciowej, która będzie użyteczna, łatwa w obsłudze oraz bezpieczna, czyli Internet of Things (tzw. "Internet rzeczy"). Dlatego spółka już teraz wprowadza do swojego portfolio nowe produktów typu smart z kategorii fit, health i home. W ofercie firmy są dostępne smartwatche i smartbandy firmy MyKronoz. Obszar mobile, w ramach którego wprowadzane są produkty z bardzo szybko rozwijającej się kategorii wearables, znajduje się w grupie inicjatyw strategicznych, które ABC Data chce intensywnie rozwijać. Już teraz spółka może się pochwalić dynamicznym wzrostem sprzedaży produktów i akcesoriów jednego z wiodących producentów na rynku mobile.
AGD i RTV to kolejny obszar, w którym ABC Data widzi możliwość dynamicznego rozwoju. Podjęte zostały ku temu kroki poprzez podpisanie umów z wieloma znaczącymi producentami, m.in. Electrolux, Panasonic, Whirlpool, Indesit, LG i Denon.
ABC Data posiada największą ofertę na rynku z ponad 100 tysiącami produktów i liczba ta w znaczący sposób dalej rośnie. Od niedawna spółka dystrybuuje nowe kategorie produktów jakimi są artykuły szkolne i papiernicze oraz zabawki. Dzięki bogatszej ofercie produktowej rosną możliwości pozyskiwania przez spółkę nowych klientów. Ich liczba dynamicznie rośnie zwłaszcza w Rumunii, gdzie jest już dwa razy wyższa niż jeszcze rok temu. Rynek akcesoriów biurowych tylko w Polsce szacuje się na ok. 4 mld zł, natomiast zabawek na ok 9 mld zł, a ich wartość stale rośnie.
Wprowadzenie ich do oferty daje więc znaczący potencjał wzrostu sprzedaży. Firma wprowadziła do portfolio również elektronarzędzia i narzędzia. Zaczęła też przesuwać swoje narzędzia e-commerce w stronę otwartych platform współpracy z producentami i klientami. Obecnie składanych jest przez nią aż 85 proc. zamówień firmy.
ABC Data wzmacnia specjalistyczną wiedzę inżynierską i rozwija usługi dodane w ramach obszaru Value+, który jest niskowolumenowy, ale cechują go kilka razy wyższe marże niż w przypadku podstawowych modeli, które w ostatnich 25 latach firma doskonale rozwinęła, a więc broadline i fullfilment. Działania podjęte w ramach rozwoju obszaru Value+ polegać będą na wsparciu w konfiguracji sprzętu, oprogramowania oraz usług najlepiej odpowiadających zmieniającym się potrzebom biznesowym firm w dzisiejszych czasach.
- Projekty, które postawiliśmy sobie jako cel strategiczny do osiągnięcia w kolejnych 3 latach, są bardzo ambitne, ale realistyczne. Oparte są bowiem na dogłębnej analizie naszej obecnej pozycji, zidentyfikowania naszych przewag konkurencyjnych oraz oczekiwań i potrzeb naszych partnerów, oraz na rynkowych trendach i prognozach. - powiedziała Ilona Weiss - Wierzę, że ich realizacja spowoduje, że ABC Data będzie niekwestionowanym liderem regionu CEE, do której to pozycji szybko się zbliżamy.
Opr. MD