Prokom wchodzi do wyszukiwarki

Ryszard Krauze dołączy do projektu inteligentnej wyszukiwarki internetowej Hakia. Jego firma ma na tym zyskać. Ile i kiedy i nie wiadomo.

Ryszard Krauze dołączy do projektu inteligentnej wyszukiwarki internetowej Hakia. Jego firma ma na tym zyskać. Ile i kiedy i nie wiadomo.

Ryszardowi Krauzemu najwyraźniej robi się ciasno na polskim rynku. Prezes Prokomu Software wiele lat temu zainwestował w Bioton, producenta ludzkiej insuliny, który coraz odważniej poczyna sobie na zagranicznych rynkach. Teraz jeden z najbogatszych Polaków zdecydował się na powrót do korzeni, czyli do branży informatycznej. Spółka zaangażowała się w budowę aktywnej wyszukiwarki internetowej www.hakia.com. Zlokalizowana na Manhattanie firma została stworzona przez międzynarodowy zespół, w którym biorą udział Finowie, Amerykanie i rosyjscy naukowcy.

Reklama

- Hakia to inteligentny przewodnik. Dzisiaj każda wyszukiwarka dość mechanicznie posługuje się jedną logiką języka. Hakia jest interaktywna i przełamuje barierę językową, choć może nie będzie tłumaczyła na wszystkie dialekty afrykańskie... Jedynym problemem będzie opracowanie kolejnych leksykonów - mówi Wiesław Walendziak, wiceprezes Prokom Investment, przygotowujący ten projekt.

Indianie Navajo...

W ubiegłym tygodniu firmy Ryszarda Krauzego podpisały listy intencyjne dotyczące uczestnictwa w Hakii: Prokom Software na dostawę oprogramowania, a Prokom Investment - na wejście kapitałowe do projektu. Prawdopodobnie Prokom zapewnił sobie kilkuprocentowe udziały w tym przedsięwzięciu. Jak udało się nam ustalić, na objęcie udziałów w amerykańskiej firmie zdecydował się też Mario Draghi, wiceprezes Goldman Sachs International. Dlaczego firma, która ma siedzibę na Manhattanie, wybrała właśnie Prokom?

- Prokom ma być strategicznym partnerem Hakii w dziedzinie efektywnego zabezpieczenia systemu. Ludzie z Gdyni okazali się mistrzami w zabezpieczaniu baz. Przeszli wiele trudnych chwil i ataków hakerów podczas lat pracy nad systemem ZUS. Dzięki temu wyprodukowali bardzo oryginalne systemy zabezpieczeń. W świecie informatyki czasami wartość ma to, co ogólnie dostępne, a czasem język Indian Navajo. Jeśli idzie o oryginalność, informatycy z Gdyni to tacy Indianie Navajo - wyjaśnia Wiesław Walendziak.

... opowiedzą w lutym...

Ale Prokom chce też mieć długoterminowe zabezpieczenie swojego wkładu w Hakię.

- Nasze doświadczenie software'owe, choć bardzo ważne, to tylko jeden aspekt współpracy z amerykańskimi partnerami. Idzie o to, abyśmy nie sprzedali jednorazowej usługi, ale rośli wraz z powodzeniem całego projektu. O szczegółach powiemy w lutym - mówi Wiesław Walendziak. Wtedy projekt ma wystartować. Na razie założona w ubiegłym roku firma udostępnia jedynie stronę testową wyszukiwarki. ...

i na tym nie stracą

Przedstawiciele Prokomu uważają, że w sensie technologicznym to coś więcej niż Google. Czy Hakia rzuci rękawicę liderowi?

- Zobaczymy, jaką zdolność "technologicznego przyspieszenia" ma ten projekt. Nie złożę teraz żadnych bezsensownych deklaracji - mówi enigmatycznie Wiesław Walendziak.

Analogie do Biotonu są oczywiste. Hakia to również projekt wysokiego ryzyka, dający potencjalnie szanse wysokiego zwrotu z inwestycji. Czy stanie się dla Ryszarda Krauzego tak ważna jak teraz Bioton? Z odpowiedzią na to pytanie trzeba poczekać. Ale już teraz wiadomo, że zyskiem Prokomu może być samo wdrożenie oprogramowania w takim projekcie. Dzięki temu uzyska rekomendacje, które mogą się przydać przy późniejszym negocjowaniu kontraktów.

- Dla Prokomu jest to o tyle bezpieczna inwestycja, że ludzie z Hakii wypracowali już tak dużo ciekawych rozwiązań, że w najgorszym przypadku ów biznes kupią jeszcze więksi gracze - mówi Wiesław Walendziak.

Magdalena Wierzchowska

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: ryszard | firma | Ryszard Krauze | Nie wiadomo | Krauze | wchodzenie | Wiesław | wyszukiwarki
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »