Przychody rosną, zyski nie

Od sierpnia ubiegłego roku na warszawskim parkiecie pojawiło się 19 nowych firm. Wszystkie zachęcały do kupna swoich akcji obietnicami rozwoju i pomyślnymi prognozami. Inwestorzy im wierzyli i chętnie uczestniczyli w ofertach. W kilku przypadkach dość szybko okazało się, że emitenci przeceniali swoje możliwości.

Od sierpnia ubiegłego roku na warszawskim parkiecie pojawiło się 19 nowych firm. Wszystkie zachęcały do kupna swoich akcji obietnicami rozwoju i pomyślnymi prognozami. Inwestorzy im wierzyli i chętnie uczestniczyli w ofertach. W kilku przypadkach dość szybko okazało się, że emitenci przeceniali swoje możliwości.

Potwierdzeniem tego były wyniki za II kwartał, które przyniosły więcej rozczarowań niż pomyślnych wiadomości. Pod względem zysku operacyjnego i netto aż 58% firm wypadło gorzej niż przed rokiem. Jednocześnie większość z nich zwiększała skalę działania. To jednak nie wystarcza akcjonariuszom, którzy coraz częściej decydują się na sprzedaż walorów. Blisko dwie trzecie z nich jest wyceniane gorzej niż w dniu debiutu akcji na giełdzie, a w jednej trzeciej nawet niżej w ofercie publicznej.

Przychody ze sprzedaży 19 debiutantów zwiększyły się w II kwartale o 27,8% w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Wzrost był zatem blisko dwukrotnie szybszy niż w przypadku wszystkich giełdowych przedsiębiorstw. Największą dynamikę zanotowały DGA, Elstar Oils, JC Auto oraz SM-Media. W czterech przypadkach kwartalna sprzedaż przekroczyła 100 mln zł (Hoop, Impel, InterCars i Śnieżka). Rezultat byłby jeszcze lepszy, gdyby nie obniżka przychodów GTC, będąca pochodną sprzedaży połowy udziałów w Galerii Mokotów i zaprzestania konsolidacji działalności tej spółki. Udział sprzedaży debiutantów w odniesieniu do przychodów wszystkich giełdowych przedsiębiorstw zwiększył się w II kwartale do 3,2%, z 2,9% przed rokiem.

Reklama

Ekspansja nie przynosi jednak dobrych rezultatów. Ponad jedna czwarta firm zakończyła II kwartał pod kreską zarówno na poziomie operacyjnym, jak i netto. Aż 11 z 19 spółek miało gorsze zyski niż przed rokiem. Efekty działalności operacyjnej obniżyły się o połowę. Podobny spadek odnotował zysk netto

Czy jesienne oferty publiczne będą cieszyć się wzięciem?

Robert Drążykowski, dyrektor emisji w Millennium Domu Maklerskim
Rzeczywiście wyniki giełdowych debiutantów w II kwartale w kilku przypadkach rozczarowały. Ich słabsze notowania w ostatnim czasie to wypadkowa tych rezultatów, a także ogólnej sytuacji na rynku i większej atrakcyjności bezpiecznych form inwestowania. Można przypuszczać, że taka sytuacja, w połączeniu z planowaną do przeprowadzenia do końca roku znaczną liczbą nowych emisji, może skłonić inwestorów do większej selektywności przy wyborze ofert z rynku pierwotnego. Należy również pamiętać, że na jesień zapowiadana jest sprzedaż akcji PKO BP, co będzie mieć istotny wpływ na sytuację na rynku pierwotnym i może odciągnąć kapitał od innych ofert. Mimo to wydaje się, że dobre spółki nadal będą cieszyć się powodzeniem podczas jesiennych ofert publicznych.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: 19+ | przychód
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »