PTK Centertel liderem w pozyskiwaniu nowych klientów

Ponad 11,6 mln wyniosła na koniec czerwca liczba użytkowników telefonii komórkowej w Polsce. Liderem, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych abonentów, jest PTK Centertel. Wszyscy trzej działający na naszym rynku operatorzy osiągnęli łączne przychody na poziomie 6,2 mld zł. Największą firmą w kraju pod względem przychodów i liczby klientów pozostaje Polska Telefonia Cyfrowa.

Ponad 11,6 mln wyniosła na koniec czerwca liczba użytkowników telefonii komórkowej w Polsce. Liderem, jeśli chodzi o pozyskiwanie nowych abonentów, jest PTK Centertel. Wszyscy trzej działający na naszym rynku operatorzy osiągnęli łączne przychody na poziomie 6,2 mld zł. Największą firmą w kraju pod względem przychodów i liczby klientów pozostaje Polska Telefonia Cyfrowa.

W drugim kwartale tego roku działający na naszym rynku operatorzy telefonii komórkowej pozyskali łącznie 883,5 tys. klientów. Oznacza to, że, zgodnie z naszymi przewidywaniami, liczba użytkowników "komórek" przekroczyła w czerwcu liczbę abonentów telefonii stacjonarnej. Liderem w zdobywaniu rynku od dłuższego czasu pozostaje PTK Centertel, który w okresie kwiecień-czerwiec pozyskał 391 tys. abonentów. Pozwoliło to spółce zwiększyć udział w rynku z 29,4% w marcu, do 30,5% w czerwcu. Największą firmą w naszym kraju pozostała PTC.

Reklama

Motorem wzrostu telefonii komórkowej są użytkownicy systemu pre-paid (Tak Tak, Simplus, Pop). Ich liczba zwiększyła się o 668,8 tys., co oznacza, że mieli oni 76-proc. udział w nowych przyłączeniach. Klienci z tego segmentu rynku generują znacznie niższe przychody niż osoby płacące abonament i z tego względu przychody ze sprzedaży spółek rosną w tempie nieco wolniejszym niż liczba klientów. W tym kontekście warto zwrócić uwagę na bardzo pozytywne zjawisko, które można było zaobserwować w drugim kwartale. Dwie firmy (PTC i Centertel) zanotowały wzrost średnich miesięcznych przychodów na abonenta (ARPU). Wyniosły one 95,5 zł w sieci Era (w pierwszych trzech miesiącach 2002 r. było to 92 zł) i 74 zł w Idei (72,3 zł). Polkomtel zanotował spadek ARPU (ze 100,9 zł do 99,8 zł). Operator sieci Plus GSM posiada natomiast w dalszym ciągu najlepszych klientów płacących abonament. W okresie kwiecień-czerwiec zapewnili oni średnio miesięcznie 148,7 zł, wobec 137 zł w PTC i Centertelu. Pozytywnym czynnikiem dla spółek są też spadające koszty pozyskania użytkownika (SAC - Subscriber Acquisition Cost). W Erze wyniosły one 359 zł wobec 369 zł w pierwszych trzech miesiącach roku. W Idei było to odpowiednio 356 i 377 zł. (Plus nie udostępnia tego typu danych).

Utrzymanie powyższych pozytywnych czynników powinno wpłynąć na dalszą poprawę sytuacji finansowej spółek, które już obecnie należą do największych przedsiębiorstw w naszym kraju. Porównanie wyników finansowych poszczególnych firm jest nieco utrudnione, gdyż z wyjątkiem PTC, przedstawiają one dość ograniczony zasób informacji. Z dostępnych danych wynika, że Era po drugim kwartale pozostaje liderem również pod względem generowanych przychodów. Spółka osiąga też najwyższą marżę EBITDA, która w pierwszym półroczu osiągnęła 42,5%, wobec 41,1% w Polkomtelu i 18,8% w Centertelu.

Na poziomie zysku netto najlepsze rezultaty osiąga operator sieci Plus, którego zysk po pierwszych sześciu miesiącach przekroczył 288 mln zł. Firma ta jest jednak w innej sytuacji niż konkurenci. Centertel, który swe usługi na terenie całego kraju uruchomił z opóźnieniem w stosunku do pozostałych firm musi agresywnie walczyć o rynek. PTC ma natomiast inną strukturę finansowania, która zakłada większe wykorzystanie długu. Zadłużenie Ery na koniec czerwca wyniosło 4,7 mld zł, wobec 1,8 mld zł w Plusie. Warto przypomnieć, że PTC zdecydowało ostatnio o umorzeniu części swoich obligacji. Na ten cel firma przeznaczy 266 mln USD.

Parkiet
Dowiedz się więcej na temat: PTK Centertel | Plus | operatorzy
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »