Raport DM PKO BP - Makarony Polskie
Analitycy DM PKO BP w dniu 16.03. wycenili Makarony Polskie metodą porównawczą na 10,9-11,3 zł, DCF - 12,3 zł
Obszar działalności i pozycja rynkowa
Spółka Makarony Polskie (dalej MP) produkuje różnego rodzaju makarony. Pod względem łącznej sprzedaży i mocy produkcyjnych spółka zajmuje trzecie miejsce na rynku za Lubellą i Malmą (która zaprzestała produkcji w II półr. 2006 r.). Przeważająca czę.ć produkcji sprzedawana jest pod markami własnymi sieci handlowych, skutkiem czego mimo 13% udziału w sprzedaży makaronu na rynku polskim, udział w sprzedaży pod markami MP nieznacznie przekracza 2%.
Przejęcie Stoczka
Identyfikując wyzwania, jakie stawia współczesny rynek spożywczy, MP zawarły warunkową umowę zakupu spółki Stoczek, zajmującej się produkcją dań gotowych, konserw, dżemów oraz mrożonych owoców i warzyw. Efekty synergii między producentem makaronów i dań gotowych polegają głównie na wspólnym systemie dystrybucji oraz zwiększeniu siły przetargowej względem odbiorców dzięki poszerzeniu asortymentu i wzrostowi łącznej sprzedaży. Ponadto Stoczek ze względu na niedobór kapitału obrotowego nie mógł w pełni wykorzystywać mocy produkcyjnych (obecnie 40%) oraz rozwijać się i wspierać swoich marek, co teraz, dzięki zasobom MP, będzie możliwe.
Przewagi konkurencyjne
Spółka posiada jedne z największych i najnowocześniejszych mocy produkcyjnych makaronu w Polsce. Umożliwia to nie tylko obniżenie kosztu jednostkowego dzięki efektom skali, ale także produkcję wyrobów wysokiej jako.ci. Dzięki temu spółka może zaoferować produkt o bardzo korzystnej relacji ceny do walorów smakowych.
Perspektywy rozwoju
Spożycie makaronu w Polsce jest niskie nawet w porównaniu do krajów sąsiedzkich. Jego walory zdrowotne oraz krótkie i łatwe przygotowanie będą w naszej opinii przyczyniać się do zyskiwania na znaczeniu tego produktu. Makarony Polskie dysponują dużymi mocami produkcyjnymi jak na realia polskiego rynku, mimo to są one niewystarczające do realizacji wszystkich zamówień. Zwiększenie mocy i wzrost udziału produktów brandowych umożliwią dalszą poprawę rentowności. Do 2008 r. planowane jest osiągnięcie 8% udziału produktów markowych MP w rynku polskim dzięki inwestycjom w promocję i sieć sprzedaży.
Wycena
Wycenili.my spółkę MP dwiema metodami: DCF oraz porównawczą. Model DCF daje wynik 12,3 zł. Wyceny porównawczej dokonali.my względem spółek polskich z branży spożywczej oraz zagranicznych zajmujących się produkcją dań gotowych i przetwórstwem warzywnym. Wycena porównawcza daje wskazania 10,9-11,3 zł. Wycena opiera się na prognozach nie uwzględniających akwizycji, co stanowi dodatkowy potencjał wzrostu warto.ci rynkowej spółki.