Ruszyła oferta Asbis Enterprises Plc
ASBISC Enterprises Plc (ASBIS) opublikował swój prospekt emisyjny. Przy cenie maksymalnej planuje pozyskać z oferty około 82,9 mln złotych na realizację strategii rozwoju. Oprócz akcji nowej emisji, oferta publiczna obejmie także akcje sprzedawane przez obecnych akcjonariuszy, co oznacza, że całkowita wartość oferty może wynieść do 234 mln zł.
Asbis to jeden z czołowych dystrybutorów produktów branży informatycznej w Europie Środkowo - Wschodniej, republikach nadbałtyckich, krajach byłego Związku Radzieckiego oraz na Bliskim Wschodzie i w Afryce Północnej.
W ramach oferty zaoferowanych jest łącznie 21.205.144 akcji, w tym 7,5 mln akcji nowej emisji, które zostaną wyemitowane i zaoferowane przez spółkę, oraz 10.939.256 akcji sprzedawanych, które zostaną zaoferowane przez Wprowadzających. Głównymi Wprowadzającymi są MAIZURI Enterprises Ltd. i Alfa Ventures S.A. oraz spółka KS Holdings Limited. Akcje zaoferowane zostaną polskim i zagranicznym inwestorom instytucjonalnym oraz inwestorom indywidualnym.
Dodatkowo KS Holdings Limited przyznał Globalnemu Koordynatorowi Opcję Dodatkowego Przydziału obejmującą do 2 765 888 Akcji Oferowanych, stanowiących do 15 proc. podstawowej łącznej liczby Akcji Oferowanych, na potrzeby ewentualnego dodatkowego przydziału dokonanego w związku z niniejszą Ofertą oraz w celu pokrycia krótkich pozycji powstałych w wyniku transakcji stabilizujących notowania akcji na GPW (tzw. Opcja Greenshoe).
Akcje Oferowane podzielone są na dwie transze:
- transza indywidualna obejmuje 2,65 mln akcji,
- transza instytucjonalna obejmuje pozostałe 18.555.144 akcje, w tym do 2 765 888 akcji sprzedawanych oferowanych w ramach opcji dodatkowego przydziału.
W zależności od popytu, możliwe są przesunięcia między transzami.
Proces budowania księgi popytu będzie trwać od 10 do 18 października wśród inwestorów polskich i międzynarodowych.
Zapisy w transzy indywidualnej będą przyjmowane od 10 do 18 października do godz. 17 w Punktach Obsługi Klientów ING Securities S.A., w Punktach Przyjmowania Zleceń prowadzonych przez DM Polonia Net S.A. i BM Nordea Bank, a także w Punktach obsługi klientów DM BZWBK i Punktach Przyjmowania Zleceń Biura Maklerskiego Banku BPH S.A.
Cena maksymalna za akcję została określona na poziomie 11,05 zł za jedną akcję. Orientacyjny przedział cenowy oferty został określony na 7,50 zł do 9,20 zł za jedną akcję.
Cena akcji w ofercie zostanie ustalona przez w porozumieniu z Menedżerami Oferty po zakończeniu zapisów, nie później niż w dniu 19 października 2007 r., po uwzględnieniu wyników procesu budowy księgi popytu wśród inwestorów instytucjonalnych.
Przydział akcji zostanie przeprowadzony niezwłocznie po zakończeniu zapisów, nie później niż 19 października, z zastrzeżeniem możliwości skrócenia lub wydłużenia terminów przewidzianych w harmonogramie oferty.
Spółka planuje rozpoczęcie notowań praw do akcji nowej emisji i akcji sprzedawanych przez Wprowadzających na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie około 30 października 2007.
Doradcami Spółki w przygotowaniu oferty publicznej są: ING (Główny Menedżer Oferty), ING Securities (oferujący) oraz Dewey & LeBoeuf (doradca prawny). Audytorem Spółki jest Deloitte & Touche (audytor).
Cele emisji
Cele emisji to przede wszystkim inwestycje w dalszy rozwój własnych marek Grupy - Prestigio i Canyon, umożliwienie Grupie korzystania z rabatów za krótszy termin płatności, oferowanych przez niektórych dostawców, oraz poszerzenie oferty markowych produktów przeznaczonych dla odbiorców końcowych.
Cel wykorzystania środków | Kwota |
Dalszy rozwój własnych marek sprzętu informatycznego Grupy: Prestigio i Canyon | do 39,1 mln zł |
Umożliwienie Grupie korzystania z rabatów za krótszy termin płatności, oferowanych przez niektórych spośród głównych dostawców Grupy | do 21,8 mln zł |
Poszerzanie oferty markowych produktów przeznaczonych dla odbiorcy końcowego, w tym wymagany w tym celu kapitał obrotowy | do 15,4 mln zł |
Zakup budynku na Słowacji, w którym mieścić się będzie siedziba miejscowego podmiotu zależnego | do 2 mln zł |
Strategia Grupy
zakłada rozwój działalności i zwiększenie rentowności, głównie poprzez poprawę sprawności operacyjnej w zakresie dystrybucji komponentów komputerowych oraz zwiększenie sprzedaży produktów sprzedawanych pod markami własnymi. Grupa planuje osiągnąć te cele poprzez:
- zwiększenie sprzedaży i udziału w rynku w regionie Europy, Bliskiego Wschodu i Afryki;
- zdobywanie kolejnych rynków wschodzących;
- rozwój działalności związanej z markami własnymi;
- dalsze wykorzystywanie skali działalności i zdolności dystrybucyjnych Grupy w celu osiągnięcia korzystniejszych warunków handlowych i optymalizacji asortymentu;
- poprawę sprawności operacyjnej i automatyzację procesów, w tym zwiększenie roli elektronicznych kanałów sprzedaży.
Wyniki finansowe
Po pierwszych sześciu miesiącach 2007 przychody Grupy wzrosły do 540 mln USD z 426 mln USD w tym samym okresie roku ubiegłego, co oznacza wzrost o 26,7%. Zysk netto wzrósł do 3,2 mln USD, z 2,5 mln USD, czyli o 27,4 proc.
W 2006 r. przychody Grupy wyniosły 1.009 mln USD z poziomu 930 mln USD w 2005 r. i 756 mln USD w 2004 r., co oznacza wzrost odpowiednio o 8,4 proc. i 23,1 proc. Zysk netto w 2006 r. wyniósł o 11,1 mln USD, w porównaniu z 8,4 mln USD w 2005 r. i 2,2 mln USD w 2004 r., co oznacza wzrost o odpowiednio 32,1 proc. i 272,5 proc.