SFK, czyli obrona przez atak

Zmierzający na giełdę Action tworzy ogólnopolską sieć, która łączy lokalne sklepy komputerowe. Ma już 335 placówek, będzie ich 500.

Zmierzający na giełdę Action tworzy ogólnopolską sieć, która łączy lokalne sklepy komputerowe. Ma już 335 placówek, będzie ich 500.

Bez wielkiego rozgłosu w niespełna rok Solidna Firma Komputerowa (SFK) wyrosła na jedną z największych pod względem liczby placówek sieci sklepów z elektroniką. Jej założycielem jest Action, dystrybutor sprzętu komputerowego, który przymierza się do debiutu na warszawskiej giełdzie.

Ucieczka do przodu

- Na starcie, we wrześniu ubiegłego roku, do sieci przystąpiło 80 sklepów partnerskich. Obecnie należy do niej już 335. Chcemy, by docelowo, do końca tego roku, w całej Polsce było ich około 500 - planuje Karol Dudij, dyrektor handlowy firmy Action.

Reklama

Po co Action, który ma ponad miliard rocznych obrotów, rozwija sieć detaliczną? Przede wszystkim - firma deklaruje, że chce w ten sposób pomóc swoim najlepszym klientom w konkurowaniu z szybko rozwijającymi się sieciami polskimi i zagranicznymi.

- W pojedynkę trudno będzie przetrwać na coraz bardziej konkurencyjnym rynku, na którym ciągle przybywa nowych, silnych graczy. Jest już niemiecki Saturn z grupy Metro, a wchodzi brytyjski Electro World z grupy Dixons - dodaje Karol Dudij.

Oprócz sieci hipermarketów SFK ma też silnych konkurentów wśród sieci mniejszych sklepów specjalistycznych, jak Vobis (ponad 130 sklepów, w tym 53 własnych), Bestcom (ponad 100 sklepów partnerskich) czy Sferis (82 placówki, w tym zarówno własne, jak i partnerskie). Nie wszystkie jednak obawiają się SFK.

- Naszym największym konkurentem jest sieć Sferis, która ma podobny asortyment i podobnie jak my lokuje sklepy w dużych centrach handlowych - mówi Tomasz Dutkiewicz, rzecznik Vobis. Nie ukrywa jednak, że niewiele wie o SFK.

Coś za coś

Oczywiście Action nie buduje sieci w celach charytatywnych. Dystrybutor chce związać ze sobą najlepszych dilerów, a tym samym zagwarantować sobie stabilny zbyt. Umowy handlowe, podpisywane ze sklepami wchodzącymi do sieci SFK, po trzymiesięcznym okresie próbnym przewidują bowiem, że minimum 40 proc. towarów będą kupować od firmy Action. Dzięki SFK dystrybutor zwiększy też pozycję przetargową wobec producentów, największych firm komputerowych i elektronicznych na świecie.

5 mln na marketing

Nie każdy sklep może jednak przyłączyć się do SFK. Przyjmowane są do niej niezależnie działające placówki o powierzchni od kilkudziesięciu do kilkuset metrów kwadratowych, których miesięczne obroty wynoszą co najmniej 60 tys. zł. Selekcja dokonuje się spośród 4 tys. podmiotów współpracujących już z Action.

Partnerzy SFK zyskują lepsze warunki zakupu towarów, udział w ogólnopolskich promocjach oraz wsparcie marketingowe: m.in. wspólną wizualizację sklepów i promocję w gazetce reklamowej. - Budżet marketingowy sieci SFK na ten rok wynosi 5 mln zł - mówi Karol Dudij.

Wiktor Szczepaniak

Wszystko, co chcielibyście wiedzieć się o rynku pierwotnym, znajdziecie tutaj

Puls Biznesu
Dowiedz się więcej na temat: sklepy | firma | obrona | dystrybutor | 500 zł na dziecko | atak | Karol
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »