Startuje bank dedykowany dla mikro i małych przedsiębiorstw
Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) wyraziła zgodę na rozpoczęcie działalności operacyjnej przez FM Bank. Placówki pierwszego w Polsce banku dedykowanego mikro- i małym firmom zostaną otwarte dla klientów już w marcu br.
23 lutego br. nowy podmiot na rynku finansowym - FM Bank S.A., otrzymał licencję KNF na rozpoczęcie działalności operacyjnej. Ideą przyświecającą jego utworzeniu było przybliżenie mikro i małym firmom nowoczesnych usług bankowych oraz umożliwienie im dostępu do środków finansowych na rozwój i inwestycje.
Od marca br. FM Bank będzie oferował pełen pakiet produktów bankowych, w tym: atrakcyjnie oprocentowane rachunki bieżące (3,5 proc.), rachunki walutowe, prestiżowe karty kredytowe, rozbudowaną ofertę kredytową i depozytową oraz gwarancje bankowe. Dopełnieniem oferty będzie indywidualne doradztwo i obsługa przez dedykowanych pracowników banku oraz pakiet usług assistance.
Głównym założeniem, którym kierowali się eksperci FM Banku przy konstruowaniu ostatecznej propozycji dla klientów, było zapewnienie łatwego dostępu do finansowania i zagwarantowanie niskich kosztów prowadzenia rachunków. Jest to zgodne z wynikami badania preferencji potencjalnych klientów, jakie FM Bank przeprowadził na grupie ponad 2000 przedsiębiorców z sektora mikro i małych firm.
Usługi kredytowe będą dostępne wyłącznie dla sektora mikro i małych firm. Z oferty depozytowej będzie natomiast mógł skorzystać każdy klient rynku bankowego.
Na sieć dystrybucji produktów FM Banku, w dniu rozpoczęcia działalności, będzie składać się 60 placówek w 44 miastach Polski, mobilni doradcy finansowi, platforma internetowa, call center oraz pośrednicy finansowi.
- Naszym wyróżnikiem są usługi bankowe profilowane pod kątem mikro i małych przedsiębiorstw, którym chcemy zapewnić łatwy dostęp do środków finansowych na inwestycje i rozwój. Przygotowując ofertę, nie zapomnieliśmy jednak o klientach indywidualnych, którzy chcą pomnażać oszczędności. Dla nich stworzyliśmy lokaty o bardzo atrakcyjnym oprocentowaniu, nawet do 7 proc. w skali roku - tłumaczy Magdalena Dulczewska, pierwszy zastępca prezesa zarządu FM Banku.
Nowością na rynku jest system weryfikacji kredytowej stworzony z myślą o ułatwieniu mikro i małym firmom dostępu do środków finansowych. Jest to autorski pomysł FM Banku, który opiera się na własnym scoringu, weryfikacji biznes planu przez bankowego doradcę oraz wizycie w siedzibie klienta. Uproszczona procedura pozwala na wydanie wstępnej decyzji kredytowej w ciągu kilku minut.
W FM Banku dostępnych jest 5 rodzajów kredytów, każdy przygotowany z myślą o innych potrzebach mikro i małych firm: FM Biznes Kredyt (i jego wariant FM Kredyt Partnerski - dla stałych klientów) na finansowanie bieżącej działalności gospodarczej, FM Kredyt Promocyjny na refinansowanie pożyczki w Funduszu Mikro, FM Kredyt Odnawialny w firmowym rachunku bieżącym, a także FM Kredyt Inwestycyjny na zwiększanie majątku i rozwój firmy.
- Najmniejsze przedsiębiorstwa, mimo iż stymulują rozwój całej gospodarki, są nadal zaniedbywane na wielu polach, w tym także przez rynek usług finansowych. Dlatego naszą ofertę kredytów oraz procedury ich przyznawania ustaliliśmy tak, by umożliwić mikro i małym firmom uzyskanie kredytu niezbędnego do ich dalszego rozwoju - powiedział Henryk Pietraszkiewicz, prezes zarządu FM Banku.
Oferta depozytowa FM Banku będzie obejmować szeroki wybór lokat dostępnych na 7 i 14 dni oraz 1, 3, 6, 12 lub 24 miesiące. Od wyboru klienta będzie zależała także waluta, w której będą pomnażane jego oszczędności. Do dyspozycji są lokaty w złotych oraz walutowe - w euro, dolarach i funtach brytyjskich. Lokaty będzie można zakładać również przez internet. Zgodnie z przyjętą strategią bank zapowiada, że będzie dbał o to, aby oprocentowanie jego depozytów było zawsze w rynkowej czołówce.
Rozpoczynając działalność, bank utworzył 350 nowych miejsc pracy. Do końca 2010 roku zatrudnienie w FM Banku przekroczy 400 pracowników (w siedzibie głównej oraz w oddziałach). W pierwszym roku działalności bank zamierza pozyskać 40 tys. klientów. Plan finansowy zakłada osiągnięcie w ciągu 5 lat sumy bilansowej przekraczającej wartość
1,3 mld zł.
***
FM Bank to pierwsza w Polsce instytucja finansowa wyspecjalizowana w obsłudze mikro- i małych firm. Bank oferuje kompleksową i zindywidualizowaną obsługę podmiotom z sektora MSP, a jego podstawową grupę klientów stanowią przedsiębiorstwa osiągające obroty do 10 mln zł. Bank powstał na bazie piętnastoletniego doświadczenia Funduszu Mikro, eksperta w finansowaniu tej grupy klientów. Akcjonariuszami FM Banku są: Abris Capital Partners - fundusz private equity o kapitalizacji 321 mln euro inwestujący w rozwój przedsiębiorstw działających w państwach Europy Środkowej i Wschodniej (CEE), który poprzez spółkę celową FM Holdings 1 S.? r.l. jest właścicielem 100 proc. udziałów w Funduszu Mikro i większościowym akcjonariuszem FM Banku, International Finance Corporation (IFC), organizacja członkowska Grupy Banku Światowego oraz Piotr Stępniak, prywatny inwestor.