Stocznia Szczecińska zamierza wysłać spółki na GPW
W 2001 r. Centromor, Porta Eko-Cynk, Porta Petrol, Zremb Gorzów, a nawet sama Stocznia Szczecińska - filar holdingu - mogą zostać upublicznione. Wiążące decyzje zapadną na przełomie tego roku.
Plany debiutu czterech spółek Stoczni Szczecińskiej Porty nabiorą realnych kształtów pod koniec roku.
- Do kwestii wysyłania spółek na giełdowy parkiet podchodzimy w sposób elastyczny. Taką decyzję podejmiemy, jeśli nadejdzie dobry moment na debiut - zastrzega Marek Tałasiewicz, członek zarządu Stoczni Szczecińskiej Porta Holding.
Wiążących decyzji należy spodziewać się na przełomie 2000/2001 roku.
Cztery, a nawet pięć
Do upublicznienia przygotowywane są: Centromor, którego współwłaścicielem są pracownicy i management (spółka Cemor), terminal paliwowy Porta Petrol z siedzibą w Świnoujściu, ocynkownia metali Porta Eko-Cynk (właściciel 8,42 proc. akcji Stoczni Szczecińskiej Porta Holding) i ZREMB Gorzów. Nie można także wykluczyć wejścia na giełdę filaru holdingu: Stoczni Szczecińskiej.
- Upublicznienie Stoczni Szczecińskiej to sprawa dość ryzykowna. Warszawska giełda na razie ma spekulacyjny charakter w pozytywnym tego słowa znaczeniu, dlatego nie należy się spodziewać przychylnej reakcji inwestorów giełdowych na walory firmy o rentowności, wynoszącej około 5 proc. rocznie - twierdzi Marek Tałasiewicz.
Przedstawiciel Stoczni Szczecińskiej Porta Holding uchyla się od komentarza w sprawie planów wejścia jego firmy na rynki zagraniczne. Tymczasem na taki krok zdecydował się Janusz Szlanta, prezes Grupy Stoczni Gdynia. W pierwszej połowie 2001 r. walory gdyńskiej firmy mogą trafić na londyńską giełdę. Wiadomo jednak, że w ciągu pięciu lat Stocznia Szczecińska zostanie dokapitalizowana. Jej kapitał ma wzrosnąć nawet do 400 mln zł.
W grupie siła
Budowę holdingu spółek zależnych (tzw. małego holdingu stoczniowego) Stocznia Szczecińska rozpoczęła na początku lat 90. Obecnie skupia 27 spółek. W tym roku grupa powiększyła się o kolejne trzy, które stocznia wyodrębniła z dotychczasowych działów produkcyjnych. Są to: Porta Info (komputeryzacja i obsługa informatyczna), Porta Elektro (wyposażenie elektryczne i elektroniczne) oraz Porta Styl (produkcja mebli i wyposażenie wnętrz). Obecnie kapitał akcyjny stoczniowego holdingu ze Szczecina, kontrolującego 27 spółek, wynosi 87 mln zł. Głównymi akcjonariuszami Porty Holding są: Grupa Przemysłowa (50,53 proc. akcji), Skarb Państwa ( 9,65 proc.) i Porta Eko-Cynk, spółka zależna holdingu (8,42 proc.). Nie można wykluczyć również rozszerzenia holdingu, zarówno o podmioty wyodrębniane z działalności Stoczni Szczecińskiej, jak i skupowane z rynku.
- Jesteśmy zainteresowani - wspólnie ze Stocznią Gdynia - uczestnictwem w prywatyzacji HCP. Ostatnio odżyła również w kręgach ministerialnych koncepcja skonsolidowania zachodniopomorskich stoczni, czyli SSR Gryfia i MSR Świnoujście pod skrzydłami Stoczni Szczecińskiej. Do takiego pomysłu jesteśmy oczywiście pozytywnie ustosunkowani - podsumowuje Marek Tałasiewicz.