Strata netto LPP dużo wyższa od oczekiwań
Strata netto grupy LPP, przypisana akcjonariuszom jednostki dominującej, wyniosła w pierwszym kwartale 2015 r. 37,3 mln zł wobec 14,9 mln zł straty rok wcześniej - podała spółka w raporcie kwartalnym. Konsensus PAP zakładał 56,5 mln zł straty netto.
Oczekiwania analityków co do wyniku netto wahały się od 106,5 mln zł straty do 4,8 mln zł straty netto.
Zysk operacyjny grupy wyniósł 23,7 mln zł wobec 48,4 mln zł zysku przed rokiem. Konsensus rynkowy zakładał tymczasem stratę EBIT na poziomie 15 mln zł.
Według wyliczeń PAP EBITDA wyniosła 74,1 mln zł wobec 91,4 mln zł rok wcześniej. Rynek spodziewał się 38,1 mln zł EBITDA.
Zysk brutto na sprzedaży wyniósł 543,4 mln zł wobec 537,6 mln zł rok wcześniej.
Przychody grupy wzrosły w I kw. do 1.002,6 mln zł z 945 mln zł przed rokiem (wzrost o ok. 6 proc. rdr) i były zbliżone do średniej prognoz.
"Wyniki finansowe osiągnięte w I kwartale br. na poziomie operacyjnym były niższe od osiągniętych w poprzednim roku. Podstawową przyczyną był spadek sprzedaży w sklepach porównywalnych (tzw. LFL) w Polsce i innych krajach Unii Europejskiej, a także spadek wartości waluty (w stosunku do PLN) w Rosji i na Ukrainie. Równocześnie umacniający się kurs USD wpłynął na spadek procentowych marż handlowych" - napisano w raporcie.
"Aby utrzymać zyskowność, spółka stara się zmniejszać koszty funkcjonowania - renegocjując warunki czynszów za najem powierzchni handlowej oraz dostosowując strukturę zatrudnienia do aktualnego poziomu sprzedaży. Podjęte działania oszczędnościowe przyniosły efekty już w I kwartale i będą kontynuowane w kolejnych miesiącach tego roku" - dodano.
Przychody ze sprzedaży w sklepach porównywalnych w I kwartale 2015 roku spadły o 0,7 proc. (z pominięciem zmian kursów walut lokalnych w krajach, gdzie działają spółki grupy).
W I kwartale 2015 roku w salonach Reserved zrealizowano sprzedaż w wysokości 492,8 mln zł, zaś w placówkach Cropp w wysokości 142,4 mln zł. Sprzedaż zrealizowana w I kwartale w sklepach House wyniosła 127,1 mln zł, w sklepach Mohito 114,6 mln zł, zaś w salonach Sinsay 58 mln zł.
W pierwszym kwartale 2015 roku powierzchnia sieci sklepów wzrosła o 25 tys. m kw, czyli 3,5 proc.
Spółka podała w raporcie, że uruchomiono m.in. kolejne sklepy wszystkich marek w Chorwacji oraz kolejne salony Reserved w Niemczech, a także - we współpracy z franczyzobiorcą - pierwszy sklep marki Reserved w Egipcie.
Grupa LPP podjęła decyzję o zwolnieniu tempa rozwoju w Rosji i na Ukrainie, z powodu konfliktu ukraińsko-rosyjskiego i rosnącego ryzyka inwestycji w tej części Europy. Na koniec I kw. 2015 roku Grupa LPP dysponowała 1.528 sklepami o łącznej powierzchni 747,7 tys. m kw.