Telewizja w akcji
W najbliższym czasie akcje telewizji TVN wejdą do obrotu na warszawskim parkiecie. Do giełdowego debiutu szykuje się również konkurencyjny Polsat. Zdaniem ekspertów, wysyp nowych ofert bardzo korzystnie wpłynie na wzrost wyceny i tym samym atrakcyjność sektora medialnego na giełdzie.
W ofercie publicznej będą sprzedawane wyłącznie już istniejące akcje TVN, natomiast przygotowaniem i obsługą emisji zajmą się JP Morgan Securities Ltd., CAIB Securities oraz Centralny Dom Maklerski Pekao. - Z całą pewnością debiut prywatnej telewizji na parkiecie korzystnie wpłynie na postrzeganie sektora medialnego przez inwestorów, tym bardziej że TVN jest bardzo atrakcyjną spółką - podkreśla Bartłomiej Michalski, doradca inwestycyjny BDM PKO BP. Jego zdaniem, należy się spodziewać dużego popytu na akcje TVN w ramach oferty na rynku pierwotnym.
Broni nie zamierza także składać konkurencyjny Polsat. Na wieść o planowanym debiucie TVN Zygmunt Solorz-Żak, właściciel i przewodniczący rady nadzorczej Polsatu, zdecydował, że wprowadzi spółkę na warszawski parkiet w drugiej połowie przyszłego roku. Chodzi o pakiet rzędu 20-30 proc. udziałów. - W rezultacie mielibyśmy na GPW kompletną reprezentację podmiotów z branży medialnej - dodaje Michalski.
Oprócz nadawców telewizyjnych, którzy w najbliższym czasie przeprowadzą swoje oferty akcji, na giełdzie notowane są już walory Brokera FM - właściciela stacji RMF FM (radio), Grupy Onet, Interii i Hogi (internet), a także Agory (segment wydawniczy). - Do tego grona dołączą na początku listopada akcje Wydawnictw Szkolnych i Pedagogicznych, spółki również postrzeganej jako reprezentant branży wydawniczo-medialnej - podkreśla Michalski. Według niego, na zmianach straci wizerunek Agory, firmy do niedawna postrzeganej jako lider sektora na giełdzie.
- Zarówno TVN, jak i Polsat są bardzo interesującymi propozycjami dla inwestorów - uważa Alfred Adamiec, doradca inwestycyjny. Jego zdaniem o przyszłym zainteresowaniu ofertami tych spółek może świadczyć ogromny popyt na akcje WSiP. W transzy inwestorów indywidualnych przekroczył on bowiem ponad 30-krotnie liczbę akcji oferowanych przez Skarb Państwa, prowadząc do redukcji na poziomie 90-95 proc. (w zależności od terminu zapisów w transzy detalicznej).
Zgodnie z harmonogramem, zarząd holdingu ITI - właściciela telewizji TVN - przewiduje sprzedaż papierów zarówno w ofercie dla grupy międzynarodowych inwestorów instytucjonalnych, jak i w transzy przeznaczonej na polski rynek. Chodzi tutaj o aktywa telewizyjne, a więc spółkę TVN, która oprócz wiodącego programu skupia również TVN Siedem i kanały tematyczne: TVN 24, TVN Meteo i TVN Turbo. W połowie tego roku oferta grupy została jeszcze wzbogacona o TVN International i TVN Style.
Zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, wartość emisji może sięgnąć poziomu od 100 do 200 mln USD, a na rynek trafi pula ok. 10-20 proc. udziałów firmy. Według przedstawicieli holdingu, przy obecnej kondycji finansowej spółka posiada odpowiednie zaplecze umożliwiające realizację planów inwestycyjnych. Oprócz wpływów z emisji akcji, firma zamierza także aktywnie korzystać z uruchomionej już linii kredytowej. Debiut TVN na parkiecie powinien nastąpić jeszcze na przełomie listopada i grudnia tego roku. Spółka uzyskała już zgodę Komisji Papierów Wartościowych i Giełd na dopuszczenie swoich akcji do publicznego obrotu.
W 2002 r. Grupa ITI podjęła już jedną próbę uplasowania swoich walorów na warszawskiej giełdzie. Jednak słaba koniunktura rynkowa wymusiła konieczność rezygnacji z tych planów. Wraz z ożywieniem gospodarczym, jak również zdecydowaną poprawą nastrojów na parkiecie, kierownictwo powróciło do wcześniejszej koncepcji, zakładającej już jednak upublicznienie tylko części aktywów. Wówczas oferta nie spotkała się z zainteresowaniem, nie tylko ze względu na pogorszenie koniunktury, ale również niezbyt przejrzystą strukturę sprzedaży akcji.
- Obecnie inwestorzy mają możliwość inwestycji w najbardziej atrakcyjne aktywa medialnego holdingu - podkreśla A. Adamiec.
Stacja telewizyjna TVN jest w 90 proc. kontrolowana przez ITI, natomiast pozostałe 10 proc. należy do spółki zależnej BRE Banku, który z kolei jest również akcjonariuszem całego holdingu. W I połowie 2004 r. zysk netto TVN zwiększył się o 93 proc. do 81 mln zł. W tym samym okresie zysk operacyjny wzrósł o 28 proc., osiągając 106 mln zł. Po pierwszych sześciu miesiącach tego roku spółka mogła się również pochwalić 19-proc. zwyżką przychodów ze sprzedaży (łącznie 362 mln zł).
Według przedstawicieli holdingu, poprawa rezultatów finansowych była możliwa m.in. dzięki zwiększeniu udziału w rynku reklamowym oraz odpowiedniej kontroli kosztów działalności. Ponadto firma zdecydowała się na koncentrację profilu swoich programów, skierowanych głównie do grupy klientów młodych i zamożnych.
Wszystko, co chcielibyście wiedzieć o rynku pierwotnym, znajdziecie tutaj