Terminal LNG będzie gotowy w 2010 r.

Terminal skroplonego gazu ziemnego LNG będzie gotowy do eksploatacji w 2010 roku - wynika z harmonogramu przedstawionego przez Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo (PGNiG).

Terminal skroplonego gazu ziemnego LNG będzie  gotowy do eksploatacji w 2010 roku - wynika z harmonogramu  przedstawionego przez Polskie Górnictwo Naftowe i  Gazownictwo (PGNiG).

Spółka poinformowała, że gotowa jest tzw. krótka lista w przetargu dotyczącym studium wykonalności projektu LNG, na której znalazły się cztery konsorcja. Znalazły się na niej: ICF Resources LLC, Taylor - DEJONGH INC. Ove Arup & Partners Int. Ltd., Doradca Consultants, Poten & Partners, HSBC PwC Polska, PwC London, ILF Consulting Engineers, ILF GmbH, Radzikowski Szubielska i Wspólnicy Sp.k.

Jak podało PGNiG, w przyszłym tygodniu rozpoczną się negocjacje z tymi firmami. Zakończenie przetargu i wybór wykonawcy powinien nastąpić w lutym br. Opracowanie studium powinno zakończyć się jeszcze w tym roku. Faza projektowania i uzyskiwania pozwoleń - według PGNiG - nastąpi na przełomie 2006 i 2007 roku, zaś budowa terminala rozpocznie się w 2007 roku i potrwa do 2010 roku.

Reklama

Na początku stycznia br. rząd zdecydował o budowie gazoportu na gaz płynny. Jest to jeden z punktów działań, które mają zapewnić dywersyfikację dostaw gazu z innych źródeł niż Rosja. Według wstępnych założeń terminal LNG miałby powstać albo na wyspie Wolin w woj. zachodnipomorskim, albo na terenie Portu Gdańsk.

PGNiG poinformował że planuje w najbliższym czasie podpisanie listów intencyjnych z Zarządami Portów w Szczecinie i Gdańsku w celu usprawnienia prac nad wyborem lokalizacji terminala.

W październiku 2005 r. PGNiG ogłosiło postępowanie o udzielenie zamówienia publicznego na wykonanie "Studium Wykonalności i Założeń Techniczno - Ekonomicznych importu LNG do Polski" w trybie negocjacji z ogłoszeniem.

PGNiG podało, że konsorcjum, które zwycięży w konkursie, musi wykonać pełną analizę i prace przygotowawcze do inwestycji budowy terminala i uruchomienia dostaw gazu skroplonego do Polski.

Zainteresowanie udziałem w przetargu wyraziło osiem międzynarodowych konsorcjów, które w listopadzie 2005 r. złożyły wnioski o dopuszczenie do udziału w postępowaniu.

Jak poinformowało PGNiG, po przeanalizowaniu formalnych wniosków na krótką listę zakwalifikowane zostały cztery z nich. Po przeprowadzeniu negocjacji możliwy będzie wybór wykonawcy i rozpoczęcie prac. Jak podała spółka, terminal LNG będzie miał przepustowość od 3 do 5 mld m sześc. gazu ziemnego rocznie; (rozważana jest etapowość rozruchu), 2 zbiorniki po około 100 tys. m sześc. pojemności.

Koszt inwestycyjny - jak podała spółka - to blisko 400 mln euro, nie licząc specjalnych statków, które dostarczałyby gaz. Zdaniem PGNiG potrzebne byłyby trzy takie statki. Według PGNiG, koszt włączenia terminala do systemu gazowego wyniesie między 30 do 100 mln euro. Spółka podała, że gaz do terminala mógłby pochodzić z dostaw z Algierii, Egiptu, Libii, Nigerii, Norwegii i Kataru.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: LNG | gaz | PGNiG | Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo | Gotowi? | terminal | Polskie
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »