TFI oddały prawie 175 tys. osób

Pierwszy kwartał 2009 roku przyniósł kontynuację tendencji spadku liczby klientów funduszy inwestycyjnych.

Według zgromadzonych przez nas danych pochodzących z 21 TFI, jednostki uczestnictwa funduszy posiadało w marcu 2009 roku 2,58 mln osób1. Oznacza to spadek na przestrzeni pierwszego kwartału o dalsze 174 tys. osób, czyli o -6,3%. Od szczytu w grudniu 2007 roku towarzystwa funduszy inwestycyjnych straciły 1/5 swoich klientów.

Zdecydowanie lepiej w ciągu pierwszych trzech miesięcy roku wyglądała przeciętna wartość aktywów, przypadająca na statystycznego klienta funduszu. W okresie pierwszego kwartału wartość ta wzrosła symbolicznie o +0,2% osiągając poziom 26.450 PLN.

Reklama

Przypomnijmy, że najwyższy poziom ów wskaźnik osiągnął w czerwcu 2007 roku, gdy jego wartość przekraczała 50 tys. PLN. Niższy, niż w przypadku liczby klientów, spadek wartości aktywów wynikał głównie z powrotu lepszej koniunktury na rynki akcji. W marcu wynik z zarządzania był wyraźnie dodatni, co pozwoliło nieco zniwelować utrzymująca się od wielu miesięcy przewagę umorzeń nad nowymi wpłatami. Nadal daje się zauważyć znaczne rozwarstwienie pomiędzy ilością klientów towarzystw należących do banków i pozostałych podmiotów.

Mimo, iż udział bankowych TFI w ogólnej liczbie klientów nieco spadł, to nadal utrzymuje się ona na relatywnie wysokim poziomie (78,3%). Gdy spojrzymy na TFI przez pryzmat ich związków z grupami bankowo-finansowymi to okaże się również, że przeciętna wartość aktywów klienta bankowego towarzystwa jest ponad dwukrotnie niższa, niż w przypadku TFI nie związanych kapitałowo z bankiem.

Tomasz Publicewicz, analityk Analizy Online

Analizy OnLine
Dowiedz się więcej na temat: TFI | spadek liczby klientów
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »