TP S.A wyniki lepsze niż oczekiwano

Zysk netto grupy TP przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej spadł w IV kw. 2005 do 512 mln zł z 524 mln zł rok wcześniej. Przychody spółki wyniosły 4,69 mld zł wobec 4,67 mld zł w ostatnim kwartale 2004. Analitycy spodziewali się 447,7 mln zł zysku netto.

Zysk netto grupy TP przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej spadł w IV kw. 2005 do 512 mln zł z 524 mln zł rok wcześniej. Przychody spółki wyniosły 4,69 mld zł wobec 4,67 mld zł w ostatnim kwartale 2004. Analitycy spodziewali się 447,7 mln zł zysku netto.

Zysk netto grupy TP przypadający na akcjonariuszy jednostki dominującej spadł w IV kw. 2005 do 512 mln zł z 524 mln zł rok wcześniej. Przychody spółki wyniosły 4,69 mld zł wobec 4,67 mld zł w ostatnim kwartale 2004. Analitycy spodziewali się 447,7 mln zł zysku netto.

"W perspektywie krótkoterminowej skoncentrujemy się na zatrzymaniu spadku przychodów i utrzymaniu rentowności. Wyniki czwartego kwartału 2005 okazały się zgodne z założonymi celami. Wykorzystaliśmy ten okres na przygotowanie solidnych podstaw pod naszą przyszłą strategię, opracowując nowatorskie produkty i oferty konwergentne" - powiedział Alain Carlotti, wiceprezes TP SA, cytowany w komunikacie spółki.

Reklama

"Wkraczamy w 2006 rok w dobrej kondycji, gotowi realizować nowy cykl strategiczny, który będzie poświęcony rozwojowi i budowaniu wartości. Naszym ostatecznym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego zintegrowanego operatora telekomunikacyjnego w Europie Środkowo-wschodniej" - dodał Carlotti.

W całym ubiegłym roku przychody spółki spadły do 18,34 mld zł z 18,53 mld zł w 2004 roku i okazały się zgodne z zapowiedziami spółki z końca października, kiedy zarząd TP SA prognozował ich spadek w 2005 roku o 1 - 1,5 proc.

W ostatnim kwartale ubiegłego roku przychody TP wzrosły do 4,69 mld zł z 4,67 mld zł rok wcześniej. Analitycy oczekiwali 4,65 mld zł przychodów.

"Niewielki spadek przychodów jest wypadkową przeciwstawnych tendencji w poszczególnych segmentach: dwucyfrowy wzrost przychodów w segmencie telefonii komórkowej i przesyłu danych (odpowiednio o 16,6 i 15,6 proc.) nie zrównoważył w pełni spadku przychodów z usług głosowych telefonii stacjonarnej o 11,7 proc., spowodowanego intensywnym wypieraniem telefonii stacjonarnej przez komórkową oraz nasileniem konkurencji" - napisano w komunikacie spółki.

Zysk operacyjny grupy wyniósł 612 mln zł wobec 929 mln zł w IV kwartale 2004 roku. Średnia prognoz mówiła o 893,7 mln zł zysku operacyjnego.

Według analityków dużo niższy od spodziewanego zysk operacyjny wynika z zawiązania rezerwy na ewentualne roszczenia związane ze sporem Telekomunikacji Polskiej ze spółką DPGT.

Po czterech kwartałach zysk netto grupy wyniósł 2,32 mld zł, zysk operacyjny 3,78 mld zł.

EBITDA grupy TP SA na koniec 2005 roku wyniosła 7,99 mld zł, a marża EBITDA 43,6 proc.

"Grupie TP udało się ograniczyć spadek marży EBITDA w porównaniu do 2004 roku do zaledwie jednego punktu procentowego - pomimo znacznego zwiększenia rezerw na roszczenia sporne i sądowe na dzień 31.12.2005. Było to możliwe dzięki rygorystycznej kontroli kosztów operacyjnych, które zostały obniżone o 181 mln zł, tj. o 1,2 proc. rok do roku" - napisano w komunikacie.

Zysk netto grupy Telekomunikacji Polskiej z telefonii komórkowej w 2005 roku wyniósł 1,042 mld zł, przy przychodach w wysokości 6,424 mld zł. W 2004 roku te wartości wyniosły odpowiednio 809 mln zł oraz 5,639 mld zł. Telefonia stacjonarna dała grupie w ubiegłym roku 1,45 mld zł zysku netto i 12,5 mld zł przychodów.

Na koniec grudnia zeszłego roku komórkowe ramię grupy Centertel miało 9,919 miliona klientów. Z tej liczby 4,03 mln stanowili klienci post-paid, a 5,88 miliona klienci pre-paid. Miesięczne przychody na abonenta ARPU w całym zeszłym roku wyniosły 59,9 zł wobec 71,5 zł w 2004, a koszt pozyskania abonenta SAC - 158,8 zł w porównaniu do 265,2 zł rok wcześniej. TP podała, że szacunkowy udział PTK Centertel w rynku telefonii komórkowej pod względem łącznej liczby abonentów na koniec 2005 r. wyniósł 33,9 proc. w porównaniu do 32,2 proc na koniec 2004 r. Grupa Telekomunikacji Polskiej zakończyła zeszły rok z 1,168 miliona użytkowników korzystających z jej usług szerokopasmowego dostępu do internetu. Na koniec 2004 roku takich klientów było 684 tys. Zarząd TP zapowiadał, że na koniec 2005 roku będzie miał 1,1 mln klientów korzystających z szerokopasmowego internetu.

TP SA zaproponuje 1 zł dywidendy Telekomunikacja Polska zaproponuje 1 zł dywidendy z zysku za 2005 rok - poinformowała spółka w poniedziałkowym komunikacie. Walnemu Zgromadzeniu Akcjonariuszy, które odbędzie się najpóźniej do końca kwietnia 2006 roku, zostanie przedłożona propozycja przeznaczenia 82 proc. środków pieniężnych netto dostępnych na dzień 31.12.2005 na wypłatę dywidendy w wysokości 1,0 zł za jedną akcję" - podała TP SA. Przedstawiciele spółki już wcześniej zapowiadali, że dywidenda może wynieść 1 zł za akcję. Z zysku za 2004 rok Telekomunikacja Polska wypłaciła dywidendę w wysokości 33 gr na akcję. TP SA nie wyklucza w przyszłości możliwości wykupu własnych akcji oraz zwiększenia w kolejnych latach dywidendy powyżej 1 zł na akcję, proponowanych za 2005 rok - poinformował wiceprezes TP SA Alain Carlotti podczas telekonferencji z analitykami.

"Nie wykluczamy możliwości wykupu własnych akcji" - powiedział Carlotti.

Nowa strategia:

W strategii na lata 2006-2008 TP SA zakłada zatrzymanie spadku przychodów dzięki wpływom z nowych produktów konwergentnych i dostępu do internetu przy utrzymaniu obecnej rentowności grupy - podała TP w poniedziałkowym komunikacie, ujawniającym niektóre założenia strategii.

"W perspektywie krótkoterminowej skoncentrujemy się na zatrzymaniu spadku przychodów i utrzymaniu rentowności. Wyniki czwartego kwartału 2005 okazały się zgodne z założonymi celami. Wykorzystaliśmy ten okres na przygotowanie solidnych podstaw pod naszą przyszłą strategię, opracowując nowatorskie produkty i oferty konwergentne" - powiedział cytowany w komunikacie spółki Alain Carlotti, wiceprezes TP SA.

"Wkraczamy w 2006 rok w dobrej kondycji, gotowi realizować nowy cykl strategiczny, który będzie poświęcony rozwojowi i budowaniu wartości. Naszym ostatecznym celem jest osiągnięcie pozycji wiodącego zintegrowanego operatora telekomunikacyjnego w Europie Środkowo-Wschodniej" - dodał.Telekomunikacja Polska poinformowała, że zamierza wprowadzać nowatorskie produkty i oferty konwergentne, oparte w większości na protokole internetowym. Grupa chce także przyspieszyć penetrację rynku usług szerokopasmowych (poprzez inicjatywy takie jak Tripleplay Livebox, Business Everywhere i inne). Strategia zakłada łączenie transmisji danych, obrazów i muzyki i oferowanie tego typu dostępu użytkownikom sieci stacjonarnej i komórkowej.

Grupa nie wyklucza również "opłacalnej ekspansji zewnętrznej" w Europie Środkowo-Wschodniej "przy utrzymaniu podejścia zachowawczego".

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: Orange Polska S.A. | telekomunikacja | analitycy | Netto | dywidenda
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »