Warimpex odnotowuje pozytywne impulsy

Pierwszy kwartał 2013 przyniósł firmie Warimpex liczne pozytywne impulsy w obszarze transakcji, projektów deweloperskich i wzmocnienia struktury finansowania. Wyniki hoteli w I kwartale utrzymywały się na stałym poziomie. Uwzględniając joint ventures, udało się uzyskać niewielki wzrost w wysokości 2 %.

Pierwszy kwartał 2013 przyniósł firmie Warimpex liczne pozytywne impulsy w obszarze transakcji, projektów deweloperskich i wzmocnienia struktury finansowania. Wyniki hoteli w I kwartale utrzymywały się na stałym poziomie. Uwzględniając joint ventures, udało się uzyskać niewielki wzrost w wysokości 2 %.

W zakresie spółek podlegających pełnej konsolidacji łączne przychody ze sprzedaży spadły o 5 % w porównaniu z rokiem ubiegłym, głównie na skutek niższej wartości usług deweloperskich dzięki ukończeniu biurowca Le Palais Offices w Warszawie. Wskutek sprzedaży 50%-owego udziału w Hotelu angelo w Monachium na początku roku wskaźnik EBITDA wzrósł ponad dwukrotnie do 2,1 mln Euro.

Tradycyjnie najniższe w pierwszym kwartale całego roku przychody w branży hotelarskiej z jednej strony i stałe koszty oraz planowe odpisy amortyzacyjne z drugiej strony skutkowały w sumie ujemnym całościowym wynikiem finansowym okresu w wys. 4,3 mln Euro. "Należy przy tym uwzględnić fakt, że przychody hoteli ze sprzedaży w kolejnych dwóch kwartałach z reguły są o około jedną trzecią wyższe niż w I kwartale, a IV kwartał był także znacznie lepszy od wyników z początku roku. W związku z tym należy założyć, że dobry wynik operacyjny pozwoli - podobnie jak w poprzednich latach - nadrobić wynik finansowy netto za I kwartał", mówi Franz Jurkowitsch, Prezes Zarządu Warimpexu. Dobry wynik za porównywalny kwartał 2012 roku został poza tym zniekształcony efektem nadzwyczajnym, ponieważ wówczas miało miejsce zwiększenie wartości udzielonych pożyczek, którego dzisiaj nie ma.

Reklama

Wyniki segmentów działalności

Przychody ze sprzedaży w segmencie "Hotels & Resorts" w ujęciu proporcjonalnym były w okresie sprawozdawczym nieco wyższe niż w roku 2012 (+2 %). Średnia liczba dostępnych pokoi spadła wskutek sprzedaży 50%-owego udziału w hotelu angelo w Monachium. Także w efekcie tej transakcji oraz braku dodatnich różnic kursowych Net Operating Profit segmentu spadł o 5 % do 4,6 mln Euro. Przychody ze sprzedaży segmentu "Development & Asset Management" wzrosły o 29 % z 1,8 mln Euro do 2,3 mln Euro. Jest to głównie zasługą wpływów z czynszów z wynajmu AIRPORTCITY St. Petersburg, skompensowanych niższymi przychodami z usług deweloperskich.

Wzmocnienie struktury finansowania

Pod koniec lutego 2013 r. udało się osiągnąć porozumienie z rosyjskim Sberbankiem w sprawie refinansowania kredytu w wys. 37 mln Euro na dwa hotele przy międzynarodowym porcie lotniczym w Jekaterynburgu (4-gwiazdkowy angelo Hotel i 3-gwiazdkowy Liner Hotel). Dzięki temu krótkoterminowe zobowiązania Warimpexu zmniejszyły się z ok. 80 mln Euro na dzień 31.12.2012 do ok. 36 mln Euro na dzień 31.03.2013. Również w lutym w Polsce została wyemitowana najpierw obligacja, po której - w związku z wyraźnym zainteresowaniem ze strony inwestorów już w kwietniu nastąpiła emisja obligacji zamiennej.

Przychody z tego tytułu wyniosły w sumie ok. 21,8 mln Euro. "Zarówno działania kapitałowe jak i refinansowanie podkreślają naszą strategię koncentracji na podstawach działalności naszej firmy poprzez zwiększanie przepływów pieniężnych z działalności hoteli ioptymalizację struktury finansowania dzięki refinansowaniu i sprzedaży udziałów", mówi Jurkowitsch.

Transakcje

Na początku roku Warimpex rozpoczął sprzedaż udziału w Hotelu angelo w Monachium oraz sąsiadującej z nim działki budowlanej na rzecz UBM - partnera joint venture. W Le Palais Offices w Warszawie oczekiwane jest zakończenie sprzedaży opcji wykupu, kolejne transakcje są negocjowane. Projekty deweloperskie i perspektywy W I kwartale udało się ukończyć aż trzy projekty: w lutym został otwarty Le Palais Office w Warszawie i jest już w przeważającej części wynajęty. W pierwszej fazie projektu AIRPORTCITY St. Petersburg - w ramach joint venture wspólnie z CA Immo i UBM - pozyskano najemcę na wszystkie pomieszczenia w postaci spółki zależnej koncernu Gazprom.

Bardzo dobre wyniki odnotował również Hotel Crowne Plaza St. Petersburg. W marcu otworzył swoje podwoje Palais Hansen Hotel Kempinski w Wiedniu, wspólny projekt z firmami Strauss & Partner Development, Wiener Städtische Versicherung i Wien Holding. Większość luksusowych mieszkań w hotelu została już sprzedana. W kolejnych miesiącach najważniejsze jest ukończenie AIRPORTCITY St. Petersburg. Konkretnie chodzi o trzeci wieżowiec biurowy "Zeppelin" o powierzchni ok. 15 000 m2, znajdujący się aktualnie w stanie surowym. Podpisano już list intencyjny z renomowanym najemcą w sprawie jego wynajmu. W Budapeszcie rozpoczyna się modernizacja drugiego wieżowca w kompleksie Erzsebet.

Również w tym przypadku jest już potencjalny najemca. "Rzadko który rok rozpoczynał się dla Warimpexu tak aktywnie, jak ten. Już na dzień bilansowy 31.3.2013 udało nam się na niemal wszystkich naszych głównych rynkach podjąć odpowiednie kroki, podczas których korzystaliśmy z doświadczeń z końca 2012 roku i dokonanej wówczas bardzo korzystnej sprzedaży Hotelu InterContinental w Warszawie. To doskonały punkt wyjścia dla bieżącego roku", kończy Jurkowitsch.

TABELA

Sprawdź notowania spółki Warimpex na stronach INTERIA.PL

Warimpex Finanz- und Beteiligungs AG to spółka inwestycyjno-deweloperska z siedzibą w Wiedniu, notowana na giełdach w Wiedniu i w Warszawie (WXF). Jako jeden z największych inwestorów na rynku hotelarskim w Europie Środkowej i Wschodniej Warimpex jest obecnie właścicielem, współwłaścicielem lub podmiotem prowadzącym 21 hoteli biznesowych i luksusowych o łącznej liczbie ponad 4 700 pokoi oraz pięciu budynków komercyjnych i biurowych o łącznej powierzchni użytkowej ok. 43 000 m2.

opr MZB

Komentarz DM Banku BPS

Spółka zanotowała spadek skonsolidowanych przychodów o 5% r/r, głównie na skutek niższej wartości usług deweloperskich dzięki ukończeniu biurowca Le Palais Offices w Warszawie. W

wyniku sprzedaży 50%-owego udziału w Hotelu Angelo w Monachium na początku roku EBITDA wzrosła ponad dwukrotnie do 2,1 mln EUR. Strata netto wyniosła -4,3 mln EUR wobec -135 tys. EUR rok wcześniej. Lepszy wynik netto za porównywalny kwartał 2012 roku został zniekształcony poprzez zwiększenie wartości udzielonych pożyczek (one-off). (Ł. Kopeć)

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: impuls | pozytywne
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »