Wnioski z analizy KPMG i PricewaterhouseCoopers

Niezależna analiza raportu BDO przygotowana przez KPMG i PricewaterhouseCoopers dowodzi, że wnioski BDO są pozbawione podstaw.

Niezależna analiza raportu BDO przygotowana przez KPMG i PricewaterhouseCoopers dowodzi, 
że wnioski BDO są pozbawione podstaw.

KPMG i PricewaterhouseCoopers przeprowadziły nową, niezależną analizę raportu BDO, opublikowanego 5 grudnia 2001 i dotyczącego polityki cenowej Stomil-Olsztyn S.A. KPMG i PwC dowodzą, że wnioski audytorów BDO są pozbawione podstaw, gdyż zostały wyciągnięte w oparciu o niekompletne i wybiórczo przeprowadzone analizy, a w przypadku niektórych zagadnień nie zostały poprzedzone jakąkolwiek analizą.

W związku z poważnymi zastrzeżeniami Zarządu Stomil-Olsztyn SA do wniosków z raportu BDO, inwestor strategiczny Spółki - Compagnie Financi're Michelin - zlecił niezależnym ekspertom przeprowadzenie analizy raportu BDO. Aby zapewnić pełną obiektywność analizy, została ona zlecona jednocześnie dwóm z grona najbardziej renomowanych firm audytorskich na świecie - KPMG oraz PricewaterhouseCoupers.

Reklama

Według KPMG oraz PwC, wyciągnięcie przez BDO wniosków tak kontrowersyjnych i mogących potencjalnie poważnie zaszkodzić Stomil-Olsztyn SA i Michelin, powinno być poprzedzone pełną i rzetelną analizą kwestii cen transferowych. Powinna ona ustalić w jaki sposób przeprowadzane były transakcje pomiędzy kontrahentami, jak ustalane były ceny, w jaki sposób Stomil-Olsztyn S.A. decyduje o wiarygodności kredytowej i warunkach płatności swoich odbiorców, oraz obejmować porównanie praktyk stosowanych w Stomilu z przyjętymi i stosowanymi powszechnie w branży. Analiza taka nie została jednak przez BDO przeprowadzona. Dlatego KPMG i PwC uznały, że wnioski BDO nie są uzasadnione.

W opinii KPMG i PwC, zagadnienie cen transferowych jest neutralną koncepcją. Określenie to nie oznacza automatycznie występowania zjawiska transferu zysków. KPMG i PwC są zgodne, że bez porównania polityki cenowej Stomilu z wytycznymi OECD, niemożliwe jest wyciągnięcie wniosków czy stosowane przez Spółkę procedury są właściwe czy nie. Wytyczne te zostały w znacznej mierze przyjęte przez Polskę w 1997 r. BDO także wyraża pogląd, że w ocenie praktyk w Stomilu należy porównać politykę cenową stosowaną przez Michelin i Stomil z modelem OECD. Brak jest jednak dowodów na to, że BDO porównania takiego dokonało. W związku z tym, zdaniem KPMG i PwC, BDO nie mogło wyciągnąć prawidłowych wniosków na temat stosowania w Spółce niewłaściwych praktyk cen transferowych.

W swojej analizie, KPMG i PwC omawiają kolejne sekcje raportu BDO. Poniżej przedstawiamy w skrócie najważniejsze wnioski:

Polityka cenowa dotycząca sprzedaży opon

Wnioski BDO dotyczące tej kwestii oparte były jedynie na analizie praktyk stosowanych w Stomilu oraz porównaniu odbiorców krajowych i wchodzących w skład Grupy Michelin. BDO nie przeanalizował żadnych porównawczych danych dotyczących praktyk cenowych w przemyśle oponiarskim (dane te są dostępne). Porównanie BDO nie zawiera też żadnej analizy przedstawiającej branżę oponiarską, uwzględniającej wskaźniki porównawcze i politykę cenową. Dlatego wnioski dotyczące polityki cenowej Stomilu w sprzedaży opon są pozbawione podstaw.

Zobowiązania podatkowe wynikające ze stosowania praktyki cen transferowych

BDO nie było w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy praktyki cen transferowych powodują powstanie zobowiązań podatkowych Spółki czy też nie. BDO mówi o "ryzykach podatkowych", jednakże raport nie wspomina o wnioskach z pełnych kontroli podatkowych, które miały miejsce w latach 1997, 1998 i 1999. W raporcie opisane są tylko wyniki kontroli w 1997 roku.

Polityka cenowa dotycząca umów o świadczenie usług

BDO nie wyjaśnia dlaczego uważa koszty wynikające z umów o świadczenie usług za niewłaściwe, skoro uznało, że są one zgodne z odpowiednimi zawartymi umowami. Brakuje też wyjaśnienia na jakiej podstawie wybrano takie a nie inne wskaźniki, oraz czy rozpatrywano inne podejścia do analizy.

Sprzedaż praw do znaków towarowych

BDO nie zastosowało żadnej procedury czy analizy, poprzedzającej wyciągnięcie wniosków w tej sprawie. Aby formułować jakiekolwiek wnioski w tej kwestii, należałoby przeprowadzić wycenę znaków handlowych (w kontekście sprzedaży eksportowej).

Polityka dotycząca udzielania kredytu kupieckiego

Wnioski dotyczące warunków udzielania kredytu kupieckiego w Stomilu mogą być wyciągnięte tylko po przeanalizowaniu kondycji finansowej i wiarygodności kredytowej poszczególnych klientów Stomilu, gdyż praktyką gospodarczą w Polsce i na świecie jest ustalanie warunków płatności klientów na tej właśnie podstawie. BDO analizy takiej nie przeprowadziło.

W swoim ogólnym komentarzu BDO wyciąga wniosek, że ceny transferowe są zjawiskiem negatywnym. KPMG i PwC podkreślają, że w każdej międzynarodowej firmie musi występować jakaś forma cen transferowych przy wymianie towarów lub usług wewnątrz grupy, i jest to jedna z wielu przyjętych i stosowanych w tego rodzaju firmach praktyk. Prawidłowa ocena wpływu jaki na Stomil ma relacja z Michelin jest możliwa tylko po przeprowadzeniu dużo szerzej zakrojonego badania niż to, które zostało przeprowadzone przez BDO. Badanie takie powinno obejmować wszystkie aspekty stosunków gospodarczych obu firm i uwzględniać korzyści dla Stomilu wynikające ze związku z Grupą Michelin. Wybiórcze omówienie tylko kilku aspektów sprawy upraszcza zagadnienie i nie pozwala na jego analizę w szerszym kontekście.

INTERIA.PL
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »