Z małej chmury - duży deszcz pieniędzy

W przypadku tego blue chipa znane powiedzenie "z małej chmury - duży deszcz" okazuje się wyjątkowo trafne. Rok 2014 Cloud Technologies, spółka Piotra Prajsnara, zakończyła z kursem +726,7 proc.

W przypadku tego blue chipa znane powiedzenie "z małej chmury - duży deszcz" okazuje się wyjątkowo trafne. Rok 2014 Cloud Technologies, spółka Piotra Prajsnara, zakończyła z kursem +726,7 proc.

Dzięki temu okazała się inwestycją przynoszącą największy profit na alternatywnym parkiecie NewConnect. Od początku tego roku kurs spółki wzrósł już o blisko 30 proc. Powodem są ambitne plany rozwoju i rosnący popyt na technologie Big Data. Cloud Technologies zapowiada bowiem ekspansję na zagraniczne rynki oraz położenie większego nacisku na wykorzystanie wielkich zbiorów danych z rynku mobile.

Cloud Technologies to warszawska spółka założona dwa lata temu przez Piotra Prajsnara, specjalizująca się w analizie dużych zbiorów danych (Big Data) na temat zachowań internautów. Są one wykorzystywane jako paliwo dla reklamodawców, którzy chcą dopasować komunikat do potrzeb i oczekiwań odbiorców a także branży e-commerce.

Reklama

Firma zadebiutowała na parkiecie NewConnect w 2012 roku, jednak dopiero w 2014 jej giełdowy wykres zaczął przypominać nagły zapis sejsmiczny orogenezy. Jeszcze 1 lipca akcje spółki można było kupić za 3,45 zł. We wrześniu kurs przekroczył próg 20 zł za akcję. Były to wyraźne sygnały, że giełdowa lokomotywa zaczyna się rozpędzać. Paliwem był w tym przypadku rosnący popyt na rozwiązania Big Data. W październiku słupki wartości akcji zaczęły już szybować, osiągając w szczytowym momencie (15 października 2014) 40,40 zł za akcję. Mimo panującej na giełdzie bessy, która często schładzała zapał inwestorów, marża netto na sprzedaży tak w drugim jak i w trzecim kwartale 2014 roku sięgnęła 50 proc., zaś całoroczna stopa zwrotu w przypadku Cloud Technologies wyniosła aż +726,7 proc. Te wskaźniki zapewniły warszawskiej firmie pierwsze miejsce na NewConnect. Mimo to, lokomotywa wciąż się rozpędza. 22 stycznia 2015 za pakiet akcji warszawskiej firmy płacono 45,75 zł, a więc ponad 10 zł więcej niż na początku roku. Nie bez powodu.

Choć wielu analityków wieszczyło, że wdrażanie Big Data Marketingu to na polskim rynku przedwczesne posunięcie, czas pokazał, że był to strzał w dziesiątkę. Branża marketingowa i e-commerce dość szybko przekonała się do konieczności pozyskiwania i analizy wielkich zbiorów danych, bo tradycyjna reklama internetowa jest coraz mniej skuteczna. W natłoku komunikatów reklamodawca ma szansę dotrzeć do internauty tylko wtedy, gdy reklama będzie dopasowana do jego potrzeb i oczekiwań. Technologia opracowana przez Cloud Technologies to umożliwia. Spółka skonstruowała ponad 25 mln profili behawioralnych użytkowników polskiego Internetu i zaczęła śrubować wyniki. W III kwartale br. przychody wyniosły 5.110.943,97 zł a zysk netto ze sprzedaży 2.271.946,96 zł. Dla porównania, w analogicznym okresie 2013 roku przychody wyniosły 453.365,16 zł, a zamiast zysku firma odnotowała stratę w wysokości -92.629,80 zł.

Na głównym parkiecie WIG najlepszy wynik w zeszłym roku zanotował Elzab, którego kurs wzrósł o +162,2 proc. Z kolei w indeksie mWIG na pierwszym miejscu zameldowała się Energa, ze wzrostem sięgającym +51,6 proc. Na WIG 20 rok należał do Asseco Poland, które zamknęło rok z kursem +22,1 proc.

Wyniki za 2014 r. są lepsze niż zakładano, dlatego w styczniu spółka podniosła prognozę. Wzrosła ona z 12,5 mln zł do 17,5 mln zł. Zysk za 2014 r ma wynieść 8 mln zł. Plany na ten rok są jeszcze bardziej ambitne. Cloud Technolgies już teraz bacznie obserwuje zagraniczne rynki i planuje wyjście ze swoim pomysłem poza granice Polski: na rynki państw Unii Europejskiej, jak również ma rynek USA.

Oprócz ekspansji terytorialnej Cloud Technologies zapowiada również ekspansję technologiczną. Firma Piotra Prajsnara zamierza w tym roku zdywersyfikować biznes i wejść na grunt właściwie dopiero eksplorowany, jakim jest Big Data na rynku mobile. W tym kontekście istotne znaczenie ma pozyskanie przez Cloud Technologies zespołu tworzącego gry mobilne, którego działalność skierowana będzie przede wszystkim na rynek w Stanach Zjednoczonych.

- Rynek gier mobilnych jest silnie sprzężony z rynkiem mobilnej reklamy internetowej, dlatego w tym obszarze liczymy na efekt synergii. Rynek mobile jest niezwykle dynamicznym rynkiem, który generuje wysokie stopy zwrotu z inwestycji. Jest to również rynek, który rośnie w imponującym tempie. Według prognoz BI Intelligence już teraz za sprawą urządzeń mobilnych wytwarzamy ponad 3 mln terabajtów Big Data miesięcznie. Natomiast w 2017 roku urządzenia mobilne będą generowały tych danych już ponad 11 milionów terabajtów w skali miesiąca. Potencjał mobilnego Big Data jest zatem gigantyczny. I my to widzimy. Te dane można wykorzystać do wykreowania spersonalizowanego przekazu reklamowego w mobilnym Internecie - wyjaśnia Piotr Prajsnar, CEO Cloud Technologies - Chcielibyśmy skoncentrować się na prostych grach mobilnych, wydawanych w modelu freemium oraz dedykowanych głównie dla graczy w USA, ponieważ rynek amerykański spełnia funkcję "mobilnej furtki" na pozostałe rynki świata. Nasz pierwszy wspólny projekt jest już gotowy i będzie można pobrać go na smartfony już w ciągu najbliższych tygodni - dodaje Piotr Prajsnar.

Big Data Marketing to jeden z najdynamiczniej rozwijających się trendów na rynku reklamy online. Według raportu Gartnera aż 73 proc. organizacji na świecie planuje zwiększyć wydatki na Big Data Marketing w ciągu najbliższych dwóch lat. Już teraz wydatki na reklamę spersonalizowaną rosną z roku na rok w tempie dwucyfrowym. Ich dynamika w USA i Europie Zachodniej sięga nawet 80 proc. w skali roku. Szacuje się, że do 2020 roku to właśnie reklama spersonalizowana zdominuje Sieć, pozwalając na dobre rozprawić się z banerami i reklamą masową.

- - - - -

Cloud Technologies to warszawska spółka z segmentu nowych technologii, założona w 2011 roku. Jej działalność opiera się na modelu przetwarzania w chmurze oraz analizie zbiorów danych. Cloud Technologies to największa w Polsce hurtownia danych typu Big Data. Spółka opracowała własny silnik behawioralny, służący reklamie internetowej w modelu RTB. Składa się na niego 25 mln indywidualnych profili behawioralnych użytkowników, podzielonych na ponad 100 segmentów i 3 000 atrybutów. Cloud Technologies monitoruje ponad 400 tysięcy polskich witryn www, dzięki czemu zna zachowania właściwie co drugiego polskiego internauty.

Opr. KM

Pobierz darmowy program do rozliczeń PIT

INTERIA.PL
Dowiedz się więcej na temat: okazuje się | Malcom
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »