Zadbać o markę i wejść giełdę
Mazowiecka sieć sklepów spożywczych FJ planuje ekspansję w innych regionach i wejście na GPW. Wkrótce zacznie kampanię reklamową.
Zarządzana przez warszawską firmę FJ Marketing Koncept sieć osiedlowych sklepów spożywczych FJ liczy już 215 placówek. Ich łączne obroty w 2004 r. sięgnęły 860 mln zł. A to dopiero początek.
Ofensywa reklamowa
"W 2006 r. planujemy powołać spółkę akcyjną o nazwie Ogólnopolska Sieć Handlowa FJ, w której obejmą właściciele sklepów należących do naszej sieci. Wtedy też zaczniemy przygotowania do wprowadzenia nowej spółki na giełdę" - mówi Ryszard Olkowski, założyciel i prezes sieci FJ. Pod koniec 2006 r. mają ruszyć prace nad prospektem emisyjnym. Na debiut trzeba będzie jednak poczekać. "Zanim wprowadzimy spółkę na giełdę, chcemy m.in. przeprowadzić dużą kampanię marketingową, mającą na celu zbudowanie świadomości marki FJ" - dodaje Ryszard Olkowski. Pierwszy etap kampanii już się zaczął. Do końca października wszystkie sklepy sieci mają być opatrzone neonami z nowym logo. Mają też zyskać jednolity wygląd wnętrza. Jeszcze w tym roku rozpocznie się akcja reklamowa w telewizji i na billboardach. FJ zamierza sfinansować kampanię ze środków własnych, a także w części ze środków partnerów handlowych - największych firm spożywczych. Związek producentów żywności z siecią być może na tym się nie skończy. Ryszard Olkowski chce bowiem skierować ofertę akcji FJ m.in. do producentów żywności oraz innych dóbr szybko zbywalnych.
Miliardy na celowniku
Oprócz wylansowania marki FJ wśród konsumentów kampania reklamowa przed debiutem ma jeszcze jeden ważny cel - przyciągnięcie do sieci kolejnych sklepów spożywczych. FJ działa bowiem w systemie franczyzowym. Ryszard Olkowski liczy na to, że dzięki promocji sieć przyspieszy wzrost: podwoi liczbę sklepów, osiągając 2 mld zł rocznych obrotów. "Dopiero wówczas FJ osiągnie potencjał, który pozwoli na ekspansję terytorialną i przekona inwestorów do zakupu akcji" - uważa założyciel FJ. Obecnie należące do sieci sklepy zlokalizowane są na Mazowszu, głównie w aglomeracji warszawskiej. Od 20 do 30 mln zł pozyskanych z emisji FJ chce przeznaczyć na wyposażenie sklepów i promocję. "Biznesplan FJ może zainteresować inwestorów. Najpierw wzmocnienie na najbardziej atrakcyjnym handlowo rynku aglomeracji warszawskiej, a potem rozszerzenie działalności na inne regiony" - komentuje Remigiusz Sopel, analityk Internetowego Domu Maklerskiego. Jego zdaniem, sieć FJ operująca na stosunkowo niedużej powierzchni ma dużą przewagę kosztową nad sieciami sklepów rozrzuconych po kraju.
Wiktor Szczepaniak