ZUS zażądał wypłaty 24,2 mln zł gwarancji bankowej w związku z umową z Comarchem
Zakład Ubezpieczeń Społecznych zażądał od CaixaBank wypłaty z gwarancji bankowej należytego wykonania umowy z Comarchem na utrzymanie systemu KSI. Wysokość gwarancji to 24,2 mln zł.
Gwarancja bankowa została udzielona ZUS na zlecenie konsorcjum firm Comarch i Comarch Polska zgodnie z postanowieniami umowy na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego ZUS. Termin wypłaty gwarancji wynosi 14 dni od dnia otrzymania przez bank żądania wypłaty (11 kwietnia).
W związku z wpłynięciem do banku żądania wypłaty z gwarancji, Comarch utworzy rezerwę na 24,2 mln zł, która zostanie uwzględniona w sprawozdaniu finansowym grupy za 2018 rok, co spowoduje odpowiednie zmniejszenie wyniku operacyjnego i wyniku netto.
"Ewentualna wypłata gwarancji nie będzie mieć istotnego wpływu na sytuację finansową Grupy Comarch oraz pozostaje bez wpływu na działalność operacyjną Grupy" - napisano w komunikacie.
"W opinii zarządu Comarch złożenie przez ZUS żądania wypłaty z gwarancji jest bezzasadne. Jeżeli gwarancja zostanie wypłacona, zarząd Comarch podejmie kroki prawne zmierzające do jej zwrotu przez ZUS" - dodano.
W marcu Zakład Ubezpieczeń Społecznych częściowo odstąpił od umowy z Comarchem na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego. ZUS wezwał ponadto wykonawcę do zapłaty 24,2 mln zł kary w ciągu siedmiu dni.
W marcu 2018 roku konsorcjum Comarch Polska i Comarch podpisało z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych umowę na utrzymanie Kompleksowego Systemu Informatycznego KSI ZUS. Łączna wysokość wynagrodzenia miała wynieść do 242 mln zł brutto. Termin realizacji umowy miał wynieść 48 miesięcy.
Jako powód odstąpienia od umowy ZUS wskazał niepowodzenie w weryfikacji gotowości Comarch w zakresie siedmiu tzw. metryk niezaliczonych, co w opinii ZUS spowodowało także konieczność wypowiedzenia umowy w zakresie 23 metryk powiązanych oraz w zakresie pełnienia przez Comarch roli integratora.