151 mln euro kary dla Telefoniki

Komisja Europejska nałożyła na byłego hiszpańskiego państwowego monopolistę telekomunikacyjnego Telefonica karę 151 mln euro za zawyżanie cen połączeń internetowych, co hamowało wprowadzanie w Hiszpanii Internetu szerokopasmowego.

- Struktura cenowa Telefoniki podwyższała koszty jej konkurentom, ograniczała konkurencję na rynku detalicznym i zmuszała konsumentów do płacenia za to - powiedziała dziennikarzom unijna komisarz do spraw konkurencji Neelie Kroes.

Jak zaznaczyła, przy ustalaniu wymiaru kary wzięto pod uwagę to, że Telefonica całkowicie świadomie łamała unijne przepisy antytrustowe.

Hiszpańska spółka zapowiedziała złożenie odwołania od wydanej przez KE decyzji, którą nazwała "niesprawiedliwą i nieproporcjonalną".

Telefonica kontroluje kablową sieć telefoniczną, wykorzystywaną przez 80 procent hiszpańskich użytkowników ADSL (asymetrycznych cyfrowych łącz abonenckich). By móc rywalizować z Telefoniką, konkurenci musieli wykupywać od niej hurtowo takie łącza, oferowane następnie pojedynczym klientom.

Reklama

Zdaniem KE, w latach 2001-06 pobierane przez Telefonikę ceny hurtowe były tak wysokie, że opóźniły wprowadzanie w Hiszpanii Internetu szerokopasmowego. W rezultacie stopień upowszechnienia Internetu jest tam o jedną piątą niższy niż zachodnioeuropejska średnia, zaś pobierane od użytkowników opłaty o jedną piątą wyższe.

- Gdy konsumenci i przedsiębiorcy doznają na tak dużym rynku uszczerbku, cierpi cała gospodarka. Konsumentów odsunięto od dostępu do nowych usług, na jakie pozwala szerokopasmowy Internet - podkreśliła Kroes.

INTERIA.PL/PAP
Dowiedz się więcej na temat: telefonica | kara | Mustafa | Komisja Europejska | Hiszpania
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »