195 centrów handlowych i 7 miejsce
Polska, mająca obecnie 195 centrów handlowych, zajmuje siódme miejsce w Europie pod względem całkowitej powierzchni sprzedaży w tych placówkach - wynika z opublikowanego raportu agencji badań rynkowych GfK Polonia, dotyczącego centrów handlowych.
Według GfK Polonia, Polska ma 5-procentowy udział w całkowitej powierzchni centrów handlowych w Europie. "Udział ten jest znacząco wyższy niż udziały innych krajów Europy Środkowo- Wschodniej" - czytamy w raporcie. Zaś plany dotyczące otwieranych w przyszłości centrów handlowych plasują Polskę - według raportu - na 6. miejscu w Europie.
W Polsce centra handlowe działają głównie w miastach powyżej 200 tys. mieszkańców. Podobnie jak w innych krajach, ich ekspansja rozpoczęła się od największych aglomeracji, jak Warszawa, aglomeracja śląska, Trójmiasto, Kraków, Poznań i Wrocław.
Największy wzrost liczby nowo otwartych centrów nastąpił w 2005 r., kiedy otwarto 23 takie placówki. W 2006 r. otwarto 10 nowych centrów handlowych, a na początku 2007 r. powstały 2 nowe centra handlowe (Pasaż Świętokrzyski w Kielcach i Złote Tarasy w Warszawie). Jeszcze w tym roku ma rozpocząć działalność 18 nowych centrów handlowych, a na rok 2008 zaplanowanych jest 11 otwarć.
Według autorów raportu, deweloperzy coraz bardziej interesują się inwestowaniem w miastach średniej wielkości (100 tys. - 250 tys. mieszkańców), gdzie dostęp do nowoczesnej oferty handlowej jest nadal dużo mniejszy, niż w największych aglomeracjach. Najniższy wskaźnik powierzchni sprzedaży w centrach handlowych na 1 tysiąc mieszkańców mają obecnie wschodnie regiony Polski, z miastami takimi jak Białystok, Lublin, Olsztyn i Rzeszów.
Najwięcej centrów handlowych działa w województwach mazowieckim - 36, z czego 28 w Warszawie, oraz śląskim, gdzie proporcjonalnie więcej jest dużych ośrodków miejskich. Pomimo że najwięcej centrów handlowych budowanych jest w województwie śląskim i dolnośląskim, największa przeciętna powierzchnia handlowa powstanie w województwie wielkopolskim.
Raport został przygotowany przez dział GfK Polonia Custom Research - Trade Research & Consulting, zajmujący się badaniami lokalizacyjnymi oraz badaniami nabywców, które są realizowane dla nowych i istniejących wielkopowierzchniowych obiektów handlowych.