2 mln abonentów na koniec roku

Wabikiem na użytkowników są kanały sportowe, filmowe oraz nowe usługi: HD i wideo na żądanie. Prawa do transmisji sportowych kosztują platformy 100 mln zł rocznie.

Platformy cyfrowe w walce o abonentów nie skąpią pieniędzy przede wszystkim na prawa do relacji sportowych.

Przede wszystkim sport

Canal+ za relacje spotkań piłkarskich polskiej ekstraklasy od 2005 do 2008 roku wyłożył 150 mln zł, Grupa ITI za prawa do Ligi Mistrzów w platformie n na trzy lata zapłaciła blisko 50 mln zł, zaś Polsat, głównie na prawa do wydarzeń pokazywanych w swoich kanałach tematycznych w Cyfrowym Polsacie rocznie wykłada 25 mln zł, nie licząc osobnych, dużych wydarzeń - wynika z informacji GP.

Piłka nożna jest teraz w cenie, także z powodu organizacji w Polsce EURO 2012. O prawa do pokazywania tej imprezy na pewno ubiegać będzie się Polsat i TVP, a niewykluczone, że także Grupa ITI. Specjaliści mówią, że ich koszt może być co najmniej dwa razy większy niż najbliższego turnieju w Austrii i Szwajcarii.

Platformy kuszę klientów także m.in. koszykówką, siatkówką, skokami narciarskimi, boksem, żużlem, pływaniem, wyścigami Formuły 1. W każdej z platform kanałów sportowych jest co najmniej sześć.

Filmy na żądanie

Drugim filarem są kanały filmowe - każda z platform oferuje ich co najmniej osiem i prowadzi negocjacje z kolejnymi nadawcami filmowymi.

Pakiety z takimi programami należą do najdroższych w ofercie operatorów. Ale też budzą największe zainteresowanie klientów. Platforma n uruchomiła usługę wideo na żądanie, gdzie oferuje filmy polskie i hollywoodzkie, a Cyfrowy Polsat wprowadził na rynek dekoder z twardym dyskiem, na którym nagrane były znane filmy (czytaj też)

Z powodu dużego zainteresowania sport i filmy, jako pierwsze nadawane są także w technologii wysokiej rozdzielczości - HD. W grudniu 2006 r. Cyfra+ wprowadziła program Canal+ Sport HD, gdzie pokazuje najlepsze ligi zagraniczne. Gdy na rynek weszła należąca do Grupy ITI platforma n, pierwszym kanałem w tej technologii, jaki zaprezentowała, był kanał nsport z prawami do Ligi Mistrzów. Oferta kanałów sportowych w tej technologii będzie się poszerzać.

- Jeszcze w tym roku wystartujemy z ofertą HD - zapowiada Dominik Libicki, prezes Cyfrowego Polsatu.

Na transponderze, który w tym celu wydzierżawiła platforma, znajdzie się docelowo pięć kanałów w HD. Do końca tego roku pojawić mają się tam program filmowy, rozrywkowy i edukacyjny. Trwają negocjacje z nadawcami.

Cyfra+ już szykuje na to odpowiedź. Filmy w Canal+ już pokazuje w technologii HD.

- Mamy już wóz HD i od nowego sezonu Orange Ekstraklasę będziemy pokazywać w HD - mówi Marta Jóźwiak, rzecznik Cyfry+.

Szersza perspektywa - rynek
Największym graczem na rynku platform jest Cyfrowy Polsat, z ponad 1 mln abonentów. Druga jest Cyfra+, z ponad 915 tys. abonentów, a trzecia jest Platforma n, należąca do Grupy ITI (około 50 tys. abonentów). Według ekspertów rynek ten jest bardzo perspektywiczny, ale konsolidacja na nim jest nieunikniona.

Abonentów coraz więcej

Taka taktyka przynosi pozytywny skutek. Do końca 2006 roku liczba abonentów wzrosła u wszystkich trzech platform. I to wbrew ocenom analityków, że rynek jest już nasycony i nie ma miejsca dla trzech konkurentów. Cyfrowy Polsat przekroczył milion abonentów, a Cyfra+ chce osiągnąć ten poziom do końca tego roku. Zakłada więc, że pozyska w tym czasie co najmniej 80 tys. nowych klientów.

Liderzy rynku poprawili nawet wyniki finansowe. Dla Cyfry+ ubiegły rok był jednym z najzyskowniejszych. Spółka zarobiła na czysto 150 mln zł, przy przychodach 850 mln zł. Pierwszy raz zysk wypracował też Cyfrowy Polsat - spółka zarobiła 21,8 mln zł, a przychody sięgnęły 478,8 mln zł, co w stosunku do roku poprzedniego oznacza wzrost niemal o połowę. Po trzech miesiącach działalności - podaje Grupa ITI - przychody platformy n wyniosły 3,64 mln euro, strata operacyjna pomniejszona o amortyzację sięgnęła 19,7 mln euro.

TVP też myśli o platformie

Fani sportu mają większy problem niż miłośnicy filmu, bo prawa do najciekawszych relacji wydarzeń sportowych platformy kupują na wyłączność. Tak jest w przypadku polskiej ekstraklasy, którą obejrzeć można tylko w Cyfrze+, Ligi Mistrzów dostępnej tylko w platformie n, czy ligi szkockiej i holenderskiej w Cyfrowym Polsacie.

Platforma n na razie wyprzedza dużo większych konkurentów, bo ma już w swojej ofercie TVP Sport - kanał telewizji publicznej, który między innymi posiada prawa do meczów z udziałem reprezentacji Polski w piłce nożnej w tym roku, a także do mistrzostw świata do 2014 roku. Prezes TVP Andrzej Urbański nie wyklucza, że publiczny nadawca zdecyduje się na wprowadzenie na rynek własnej platformy cyfrowej.

Reklama

GP radzi

Podpisałem umowę, ale po kilku miesiącach jestem niezadowolony i chciałbym z niej zrezygnować. Czy istnieje taka możliwość?

TAK
ale to będzie kosztowne. Operatorzy cyfrowi stosują podobną taktykę jak operatorzy telefonów komórkowych. Przy podpisaniu umowy na rok lub więcej rezygnacja w trakcie jej trwania nakłada na abonenta kary finansowe. Nie przekraczają 1000 zł, ale u każdego z operatorów zasady mogą się nieco różnić. Zdarza się, że żądają oni rekompensaty sumy zaległych opłat abonamentowych. Wyosokość kar umownych zależy od rodzaju promocji, subskrybowanych pakietów, rodzaju dekodera.


Czy mogę podpisać umowę z operatorem poza autoryzowaną siecią sprzedaży?

NIE
Umowę można podpisać tylko w autoryzowanych sieciach sprzedaży, także w tych, gdzie można podpisać umowę z operatorem komórkowym. W kosztach, oprócz opłat abonamentowych, na starcie jest opłata aktywacyjna (nie u wszystkich), trzeba też kupić antenę, której koszt w zależności od operatora zaczyna się od 50 zł.

Więcej:
www.n.pl
www.cyfraplus.pl
www.cyfrowypolsat.pl

Michał Fura

Gazeta Prawna
Dowiedz się więcej na temat: sport | sportowe | ITI | kanały | TVP | platformy | Platforma Obywatelska | wideo | kanały sportowe | cyfra | filmy | Polsat
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
Strona główna INTERIA.PL
Polecamy
Finanse / Giełda / Podatki
Bądź na bieżąco!
Odblokuj reklamy i zyskaj nieograniczony dostęp do wszystkich treści w naszym serwisie.
Dzięki wyświetlanym reklamom korzystasz z naszego serwisu całkowicie bezpłatnie, a my możemy spełniać Twoje oczekiwania rozwijając się i poprawiając jakość naszych usług.
Odblokuj biznes.interia.pl lub zobacz instrukcję »
Nie, dziękuję. Wchodzę na Interię »