600 tys. zł kary za zmowę
622 tys. zł kary ma zapłacić Röben Ceramika Budowlana za zmowę cenową z dwudziestoma firmami sprzedającymi materiały budowlane - poinformowało biuro prasowe Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
W ocenie prezesa UOKiK, Röben - producent dachówek ceramicznych był inicjatorem "nielegalnego porozumienia", a "bezprawna praktyka" trwała kilka miesięcy.
Jak podał Urząd, spółka ustaliła z odbiorcami hurtowymi warunki promocji na dachówkę Röben miedzianą. W zamian za sprzedaż produktu w określonej cenie 27,49 zł za m2, dystrybutorzy otrzymywali rabat do 40 proc. Promocja miała obowiązywać od lipca do końca września 2005 roku lub do wyczerpania zapasów.
- Jednocześnie spółka w przesłanej propozycji zwróciła się do hurtowników o akceptację warunków w niej zawartych. Brak zgody na udział w promocji lub sprzedaż w innej, niż ustalona, cenie mógł skutkować wstrzymaniem dostawy - czytamy w komunikacie Urzędu.
Zdaniem prezesa UOKiK, zawarte porozumienie w rzeczywistości oznaczało ustalenie sztywnej ceny detalicznej dachówki.
- W rzeczywistości koszty zawartego niezgodnie z prawem porozumienia ponieśli wszyscy uczestnicy rynku. Sprzedawcy zostali pozbawieni zdolności do kształtowania cen sprzedawanych produktów, a konsumenci wyboru najtańszego produktu - napisało biuro prasowe Urzędu.
Urząd zdecydował, że dystrybutorzy sprzedający materiały budowlane nie będą ukarani.
Decyzja nie jest ostateczna. Przedsiębiorcom przysługuje prawo odwołania się od niej do Sądu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Jak wyjaśnił Röben w oświadczeniu przesłanym popołudniu, "założeniem promocji była popularyzacja naturalnej ceramiki budowlanej".
Spółka poinformowała, że w 2005 r. w swojej ofercie miała dwa typy dachówek - łącznie w 13 różnych kolorach, ale promocją został objęty tylko jeden kolor (miedziany).
- W ramach promocji wszyscy dealerzy firmy Röben kupowali dachówkę objętą promocją w cenie promocyjnej, bez względu na fakt zadeklarowania bądź nie swego udziału w akcji promocyjnej. Również w założeniach propozycja sprzedaży promocyjnej nie miała charakteru porozumienia jak sugeruje to decyzja Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, lecz stanowiła jednorazową akcję marketingową sztandarowego (w tym czasie) produktu firmy. Tego typu promocje stanowią częstą praktykę występującą w obrocie materiałami budowlanymi - czytamy w oświadczeniu producenta.
- Röben uzasadni szczegółowo swoje stanowisko w odwołaniu od decyzji Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, która właśnie jest przygotowywana. Termin złożenia odwołania upływa 19 lipca - poinformowała spółka.